To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Ja, någonstans måste ju skylten stå.
Ställer man den i cykelfältet är den minst i vägen för trafiken. Som man till och med ser på filmen går det ju fint att bara sakta ner lite och enkelt cykla runt den. Ibland måste nog cyklister finna sig i att inte ha högsta prioritet, och istället försöka samspela med trafiken och trafikmiljön.
Om alla trafikanter alltid sköter sig och anpassar farten så vore livet underbar, men det är ju inte så och vi vet att folk dör pga det antagandet, så därför får man inte göra så här.
Sådana här skyltar är ett säkerhets och framkomlighetsproblem för alla trafikanter, och de ska användas mycket sparsamt. Dessa varningsskyltar som ställs ut vid omledningar och byggen har ett sådant devalverat informations värde att man måste ha dessa skyltar på långtradare för att bilister ska se dom numera.
Berätta gärna när cyklister skulle ha högsta prioritet, så är ju inte ens fallet på Götgatan i rusning…
För vem är skylten avsedd?
Det är naturligtvis väldigt bra med en skylt som varnar för cyklister på ett sätt som lederut dem mot biltrafiken.
Tanken med varningen torde vara att bilister ska vara uppmärksamma och anpassa hastigheten.
Tror du behöver sätta dig på en cykel och ta en liten tur för att förstå. Men jag ska översätta situationen till bilistens verklighet:
Du kör på en väg med en bergvägg ca 20 cm till höger om dig. Till vänster om dig har du tät trafik av långtradare som dundrar fram bakifrån i dubbla din hastighet. Precis efter en skymd högerkurva har någon ställt upp en stor skylt som väger ungefär häften av din bils vikt och du har ingen möjlighet att väja utan att hamna bland långtradarna och måste alltså tvärbromsa. Det är halt och minsta misstag gör att du får sladd och antingen kör in i bergväggen, eller ut bland långtradarna. När du väl klarat att stanna och lyckats varna andra bilister bakom dig, upptäcker du att skylten inte alls har där att göra – den är riktad till långtradare som kommer från korsande väg och ska just stå på den korsande vägen. Där den nu står gör den ingen nytta alls – den är bara livsfarlig.
Förstår du nu vad detta handlar om?
Om sikten är skymd så bör man anpassa hastigheten efter det. Samma sak gäller halt väglag. Känner man sig inte trygg på cykeln på grund av väglaget så kanske man ska fundera på att välja ett annat transportmedel.
Sikten är inte skymd – man ser alla bilar och fotgängare mycket bra. Däremot finns det inte en chans att förutse att någon ska ställa en skylt i knähöjd. En skylt som dessutom inte ska stå där, som inte är riktad till någon som kommer från det hållet.
Du verkar ha lite svårt att förstå, men vi gör ett försök till: det är samma sak som om någon skulle ställa ut en betonggris mitt i vägbanan i södertunneln, utan någon som helst förvarning, där du förväntar dig att kunna köra i 50 km/h. Men du kan ju svänga, och förresten så ska du ju anpassa farten.
Av lätt insedda skäl förekommer aldrig betonggrisar mitt i vägbanan utan minsta varning i Södertunneln. Det skulle bli för mycket olyckor då. Däremot står det hinder i cykelbanan varje dag.
Grejen är att man SKA kunna känna sig trygg på cykel – precis lika trygg som man kan känna sig i en bil. Trafiken ska vara så trygg att en 12-åring ska kunna cykla överallt i hela staden.
Om det varit en svårsynlig betongplint hade det varit farligt. Men det är det ju inte, utan en reflekterande varningsskylt.
Skyltar och markeringar av allehanda slag förekommer som bekant även i vägbanan, även på motorvägen, vid diverse arbeten och ombyggnader.
Om man behövde en förvarning för varje varningsskylt… ja, då skulle det inte gå att sätta ut några skyltar överhuvud taget.
Sikten är alltså INTE skymd, men skylten går inte att se? Sikten är alltså INTE skymd, men man svänger höger, med en vägg intill sig? Du har rätt, det har jag svårt att förstå.
Ja. Du har svårt att förstå.
Vissa har uppenbarligen svårt att förstå, men jag gör ett sista försök innan jag ger upp:
Vi pratar alltså om ett föremål som väger hälften av vad cykeln väger – dvs motsvarande att någon hade ställt upp en 750 kg klump mitt i bilvägen. Hur ofta förekommer det?
Skylten är avsedd att sitta på den korsande vägen, så att utfartstrafik från denna förstår att cyklister kan dyka upp från vänster. Där den står på filmen ovan är den 100 % felplacerad.
De trafikskyltar som SKA finnas sätts så att trafikanterna ser dem – kanske t.o.m. du klarar att förstå att en skylt som man inte kan se förrän man bokstavligen kör in i den, är rejält felplacerad.
Det går lätt att se (cyklar, fotgängare, bilar) ÖVER betongbarriären, men skylten är lägre och alltså skymd av barriären.
Från bilar ser man inte över betongbarriären, så jag gissar att man tänker annorlunda. Lite osäker på vilket sätt dock.
Det du behöver förstå är att det blir farligt när cyklisterna måste väja för skylten och köra ut i vägen, där det ibland (rätt ofta) kommer bilar/lastbilar som inte håller hastighetsgränserna, vilket gör att de hinner fram mycket snabbare än cyklisten kan förutse. Lägg på det att de som kör bil/lastbil ofta inte tittar efter cyklister utan efter andra motorfordon.
Farligt. Ganska lätt att förstå, eller hur?
Behöver man byta körfält (dvs cykla ut i bilarnas körbana) så har man ju väjningsplikt. Förhoppningsvis tittar man då bakåt först.
Som bilist ser man oftast cyklister som man har framför sig bra. Om de har lysen och reflexer, vill säga.
Men om cyklisterna här kastar sig ut i bilarnas körbana utan att titta bakåt först, och utan belysning och reflexer när det är mörkt – visst förstår jag att det blir farligt då. Men vems fel är det, egentligen?
Jag har inte kört där på några veckor eftersom jag varit bortrest i arbetet, så jag vet inte vilken hastighetsgräns som är satt just nu. Men om bilarna kör fortare är det antagligen för att gränsen är omotiverat låg.
Har du provat att cykla? Såhär års?
Självklart vrider cyklister på huvudet och kollar bakåt, men det innebär i sig en risk (mest för mer ovana cyklister, samt barn och äldre, vi som cyklar jämt klarar det dock utan större problem), särskilt när man ska parera många saker samtidigt, och ännu mer när det är snömodd och slirigt.
Det är därför ibland ännu viktigare att utforma cykelvägar på ett säkert sätt än bilvägar, bilar står som bekant på fyra hjul och är utformade med backspeglar.
Skyltar som står placerade mitt i cykelfält ÄR en dålig idé.
Varför vill du inte förstå det? Kan inte tolka det som annat än en ovilja.
Eller så kör de för fort för att de tror att de är ensamma i trafiken och skiter i att samspela och att de genom att bryta mot lagen utgör en livsfara för andra? Apropå din första kommentar här ovan?
Det framgår kanske inte, men jag kommer alltså med tyngre lastcykel och fick nypa ordentligt för att hinna stanna. Nu var det torrt väglag och inga bilar, men det här alltså en plats där mängder av pendlingscyklister passerar varje dag. Kurvan är skymd, men inte på ett sådant sätt att man upplever någon särskild fara – som tex vid en skymd korsning. Man förväntar sig definitivt inte vare sig skylt eller betongblock mitt i vägen. Att jag såg den på kvällen var också eftersom den är reflekterande och man då cyklar med lampor. På morgonen var den betydligt svårare att se i det jämngrå februarivädret.
Och jag kör ju bil också – faktum är att biltrafiken oftast får förvarning för varningsskyltar, i princip alltid om de står i närheten av vägbanan (nästan alla varningskyltar står utanför). Den vanligaste sådana ”förvarningen” är en eller flera reflexsergeant i gummi, alltså en sådan som går att köra på utan risk för plåtskador.
Jag har skrivit om skillnaden tidigare, och att vägarbeten är uselt markerade för cyklister är också belagt i forskning, tex av VTI.
https://www.cyklistbloggen.se/2012/08/bilister-behandlas-som-barn-i-trafiken/
Det här var en skylt som stod uppebart felplacerad, på ett ställe där den inte fyllde någon funktion och bara gjorde det farligt för cyklister. Frågan är varför du tycker det är en bra idé?
Det där är nog bara en bilist som tagit skylten i egna händer. just där kan det inte vara meningen att den ska stå, där fyller den ingen funktion. Lätt att flytta bort för en företagsam cyklist…
Tror inte det är bilister som anstränger sig för att stanna och flytta en skylt. Tror det är entreprenören som flyttar när de bygger.
Den stod mitt i längre upp för några veckor sedan när cykelfältet var sprillas nytt:
I vilket fall – en engagerad cyklist flyttar bort den ikväll…
Nä, det är alldeles för få människor som är såna som tar tag i den typen av saker. Jag är en av dem. Cyklar ofta samma väg som väldigt många andra, men om inte jag själv flyttar galet placerade skyltar brukar de stå kvar.
Nån antog iaf utmaningen för nu var den flyttad runt hörnet in mot byggarbetsplatsen. Får se var den står i morn bitti…
Hehe, det där blev jag så glad av att jag orkade kliva av cykeln och lyfta bort en varning-för-vägarbete-skylt ur cykelbanan på Götgatan i morse :-). När man har flyttat skyltar en massa gånger och ingen annan verkar orka bry sig lessnar man liksom.
Men med gemensamma krafter ;-)!