Cykelfältet på Skeppsbron södergående har varierat både i placering och i bredd senaste månaderna, när förberedelsearbete för bygget av Nya Slussen pågår. För tillfället går det hyggligt rakt och är stundtals betydligt bredare än man är van vid som cyklist.
Det har varit bra så länge det varit snöfritt. Nu däremot är det tok-läskigt att cykla här. Biltrafiken har svårt att både se och förstå att det faktiskt är ett cykelfält som är så brett och det leder till att man i praktiken cyklar i blandtrafik.
Men eftersom ingen av bilförarna verkar veta vad som gäller så vet man som cyklist inte heller var folk kan tänkas ta vägen. I mitten av förra veckan började delar av kön plötsligt svänga höger och prejade upp mig mot snömodden i parkeringarna (i början av klippet nedan, när bussen kommer). Flera av bilarna kör dessutom snett, vilket gör att man som cyklist får smalare och smalare mot trottoarkanten.
Det känns som att cykla längs en vägg av bilar där någon närsomhelst kan köra ut framför en. Och många uppfattar cykelfältet som en fil för högersväng uppe vid Slussentorget. Lösningen blir att man får cykla upp mot trottoaren, genom parkeringsplatserna. Där är underlaget oerhört varierat, med snömodd, en del gamla asfaltsramper från tidigare omläggning och inte minst parkerade fordon. Det gäller också att ha koll åt bägge håll, åt vänster där bilarna plötsligt kan svänga höger och åt höger för att det kan komma både bilar och cyklar bakifrån. Och koll på parkerade bilar så inte en bildörr plötsligt slängs upp framför en.
Så, ta det oerhört försiktigt när ni cyklar längs Skeppsbron just nu. Och ni som är ansvariga för trafikomläggningarna – kanske kan ni göra något åt avgränsningen mot cykeltrafiken?
UPPDATERAT: Ja, som Fredrik skriver i kommentarsfältet här nedan så verkar det som att många av dem kör mot ”Motortrafik förbjuden”, det vill säga de ska inte köra här överhuvudtaget:
”Gäller ej leveranser till Skeppsbron 44, taxi, färdtjänst och byggtrafik”.
Med tanke på hur länge detta är tänkt att vara avspärrat för privatbilstrafiken hade nog det varit bäst med en bom antingen bemannad eller med teknisk lösning, t.ex RFID-dosa av något slag. Och cykelfältet ska ha plastpinnar så att inte bilförarna får för sig att det är en bilfil. Men även när trafikkontoret vill begränsa biltrafiken så vågar de göra det på riktigt.
Mer videobevis på hur vansinnig situationen där är:
https://youtu.be/kNhue-ogCas
Vad hade hänt, hade någon blivit påkörd?
Det jag uppfattade på plats samt har läst om i pendlingstråden på Happymtb, var att en cyklist blivit påkörd och därefter även omkullknuffad av snubben i pickupen. Samme man som isf avvek från platsen trots uppmaning att invänta polis.
Ouf, nasty! Vad bra att folk fotade reg-skylten och att du filmade! Inte för att han lär få nåt straff om de får tag på honom, men ändå…
Skyltningen innan slottet säger att rakt fram blir till återvändsgränd för alla utom cykel, inget om undantag för taxi?
Hur kan du behålla lugnet, jag blir förbannad o blinkar m lampan alt knackar på rutan för att tala om hur illa bilisten kör.
Det är väl dessutom så att det bara är buss, taxi och kanske de som kommer ut från de allra sista gränderna på gamla stan som får köra här? Alla andra kör här illegalt. De ska vända på Skeppsbron, runda gamla stan och komma Munkbron.
Ja, jösses du har rätt. Uppdaterade posten.
Kan tycka att detta är fantastiskt naivt av staden faktiskt. Skyltningen är alldeles för diskret och det hade nog ändå behövts flaggvakt/polis. Sådana här enkelriktade spärrar för *en del* trafik fungerar kroniskt dåligt på andra ställen i staden, så det borde man ha kunnat räkna ut på förhand. Jag kunde det.
Ja, man har gjort en rondell som bilisterna knappast uppfattar. ”Vanliga bilister” skall vända helt om tillbaka norr ut här. Eller köra ut på kajen.
Varningarna strax efter Strömbron borde nog vara tydligare. (Kan man tänka sig blinkande ljus på skylten, som förekommer i speciella lägen?)
Ja, tydligare, för till skillnad från Cyklister kan ju bilister göra lite som de vill, om det inte stått en polis talat med varje förare.
BLIR SÅ DJÄVLA TRÖTT PÅ ALLA BILISTER SOM SKITER I ALLA REGLER!!!!
(Ja, medveten travesti på den gängse ranten mot cyklister)
Det är väldigt konstigt gjort det hela. Även precis när det var nymålat och snöfritt så såg inte bilisterna linjen eftersom den är orimligt långt ut i gatan (tycker de).
I fredags var jag förbi då det stod bilar i kö eftersom trafikljuset nu är så segt. Då tyckte jag faktiskt bilisterna gjorde helt rätt som stod inne i cykelfältet för att ge plats till en kreativ bussfil till vänster.
Som sagt, illa utformat detta. Nog måste en bussfil prioriteras före en över en ytterst kort sträcka orimligt brett cykelfält?
De trodde nog att eftermiddagsstockningen bland cyklister skulle vara lika stor som den norrgående kl 8 i samma korsning…
Man trodde nog på betydligt mindre biltrafik än det är nu, eftersom det för de flesta bilister är en återvändsgata. Även om det nu de facto inte har blivit så. Hur åtgärdar man det? Sätter dit en vakt under någon vecka som kollar alla bilar som inte är buss eller taxi och bara släpper igenom de som har legitima skäl att köra här. Efter ett tag finner bilisterna att de bara förlorar tid på att försöka komma igenom.
bötfäll även bilister som bryter mot regler kanske? Ungefär som man jagar cyklister vid rödljus?
Jag ser notisen framför mig:
”Polisen jagar bilister!
Polisen har idag gjort en speciell insats mot bilister, som struntar i skyltar och regler.
”De är helt tokiga. Bara skiter i allt och kör!” säger konstapel Kling på plats, vars penna glöder av alla böteslappar han tvingas skriva ut!”
Håller med om att bilisterna gott kan bötfällas här! Och på liknande platser. Men kom inte och säg att det är vanligt att rödljuskörande cyklister bötfälls. Det är extremt ovanligt, utom möjligen under de veckor som man bevakar cyklisterna lite extra. (Då är det bara ovanligt.)
Det handlar mindre om i vilken utsträckning cyklister bötfälls, och mer om hur det formuleras när det talas om det.
Polisen har ibland olika kampanjer, som kan rikta sig mot olika brottslighet. När det gäller trafik riktar sig dessa i allmänhet mot speficika trafikbrott, som rattfyllerister, fortkörare, eller vårdslösa förare. Aldrig mot Bilister. När man väljer att jaga cyklister som kör mot rött, är målgruppen dock Cyklister, som alltså får antas utgöra en kriminell grupp precis som rattfyllerister. Det talas dessutom i termer som påminner slående om personer som kombinerar samtliga trafikkriminella varianter ovan, i form av sprit, hastighet, misantropi, och suicidala tendenser.
Därav min parodi på en notis. Byt ut ordet ”bilist” mot ”cyklist” i min påhittade text ovan, så ska du se att den stämmer nästan ordagrant med allt som skrivs om cyklister, där poliser får uttala sig.
Fascinerande att jag inte såg skyltningen. Men det ställer faktiskt inte målningen där två körfält blir till ett och ett halvt i en annan dager. Där är det fullt tillräckligt illa utformat även för den trafikmängd som taxibilar utgör.
Denna plats är vid det reglerade övergångsstället innan man kommer fram till cirkulationsplatsen. Fotografera gärna den utformningen och ha som referens i extremt korkad målning. Några skyltar om att det högra körfältet upphör finns inte heller.