Det damp ned ett mail från Johan som är trafikplanerare på en svensk kommun. Angående cykelställ skickade han med en fråga:
… för att inte göra samma misstag som många kommuner gör, så hade det varit guld värt att veta vilka cykelställ som faktiskt uppskattas så vi inte slänger pengar i sjön på cykelställ som ingen ändå vill ha.
Guld! När vi rannsakat oss själva har vi skrivit långt och mycket om dåliga cykelställ, men mindre om hur de bra ser ut.
Läs också:
Ett cykelställ är inte säkrare än den billigaste skruven
Det här cykelstället …
Stockholm är fullt av fula och dåligt designade cykelställ, eller läs mer om cykelparkering på www.cyklistbloggen.se/tag/cykelparkering/.
Nu vill vi förstås hjälpa Johan och kommunen att välja bästa och mest kostnadseffektiva cykelstället!
Några tankar att börja med:
- Det ska gå att låsa fast cykelns ram i själva cykelstället.
- Cykelstället ska vara tillräckligt högt så man kan luta cyklar som inte har stöd mot det.
- Cykelstället ska vara monterat så att ingen kan demontera stället med standardverktyg för att komma åt cykeln. Inga standardbultar, inga vanliga skruvar, helst svetsat.
- Luft! Ge oss luft! Många bygger cykelställ så att cyklarna bara står några centimeter från varandra. Det gör det otroligt svårt att komma åt att låsa, eller bara få in eller ut cykeln.
Nu ställer vi frågan vidare till er läsare: Hur ser det perfekta cykelstället ut?
Finns det redan – knäpp gärna en bild med mobilen och berätta var det står. Finns etikett med produktnamn eller tillverkarens namn, ta med detta också. Posta i kommentarerna eller länka till bilderna.
Med er hjälp kan vi berätta för fler kommuner, gallerior och butiker hur vi skulle vilja ha framtida cykelställ!
Sheffield-stället som Falco säljer tycker jag om. Ger stöd åt alla sorters cyklar. Styr upp parkeringen så det inte blir stökigt. Rostfritt ser dessutom snyggt ut i många år.
Min cykel har lite bredare däck, ännu bredare nu på vintern och det är sällan som mitt framdäck passar in i ”inkörningsglipan”.
Därtill verkar mitt styre alltid krocka med styrena bredvid, trots att jag inte kan köra in framdäcket ordentligt.
Och eftersom jag inte kan köra in ordentligt så blir det svårt att låsa fast cykeln i öglan.
Bra att ni tar upp avståndet mellan cyklarna, jag trodde jag var ensam om att tycka det är väldigt trångt oftast.
De där allra vanligaste cykelställen, med bara bygel på en liten låg lång ”ramp”, den har jag flera gånger sett ungdomar som roat sig med att skaka den så att alla cyklar ramlar omkull.
Cykelställen vid Uppsala centralstation fungerar bra att låsa fast i. Jag kan dock inte säga något om hur de är förankrade eller hur svåra ställen i sig är att kapa jämfört med ett bra lås.
Har man en lådcykel eller liknande fungerar de såklart inte, mer än att den yttersta stolpen duger lika bra som vilken stolpe som helst med lite utrymme bredvid.
Intressant konstruktion. Ingen favorit. Ser lite trångt och komplicerat ut. Men jag gillar att designen antyder att cyklarna som nyttjar samma båge inte ska parkeras i samma riktning.
Jag kan tänka mig att gå lite längre när jag parkerar lastcykel, om det då finns bra cykelställ nära destinationer för vanliga cyklar så löser det sig ofta för lådcyklar. Så vid högkapacitets ställ som Uppsala C, är platser för vanliga cyklar viktigare, men utanför en e.g. stormarknad dit få cyklar så uppskattar jag ställ där man tänkt speciellt på lastcyklar. Gärna precis vid dörren så man syns.
Det är iofs färgat av att jag aldrig cyklar till kollektivtrafik, jag vet att http://livutanbil.com parkerar lastcykel utanför Stockholm C i längre perioder, men de verkar vara nöjda med lampstolpar också.
Jag gillar enkla bågar, uppochnedvända U, av olika slag. Gärna nån meter långt. Tyckte det någon tipsade om med en sned överdel dessutom var ganska snyggt.
Någon nämnde problem med dåligt förankrade bågar som bara kunde lyftas bort och lås träs loss. Genom ett tvärstag längre ner på bågen kanske man minskar den risken? Skulle någon slarva med förankringen i marken måste tjuven ändå släpa med sig hela bågen. Kanske inget hinder för den organiserade ligan, men för tillfällestjuven. Dessutom ger det ytterligare låsmöjligheter.
Cykelplanera.se sammanställde denna rapport om cykelparkering. Läsning som högst rekommenderas.
http://www.cykelplanera.se/Docs/2011-03-22%20Litteraturstudie%20om%20cykelparkering_Slutlig.pdf
En engelskspråkig sammanställning om stöld och parkering,, också rekommenderad!
http://www.popcenter.org/problems/bicycle_theft/print/
Ett ställ jag tycker verkar bra. Förankras via platsgjutning. Gods tjocklek ej specificerad tyvärr…
http://www.hags.se/products/park-and-urban-furniture/18-cykelstall/8003148
http://vekso.com/en/products/product/?id=192465
Kanske. Under tak.
Vi fick precis tips om finska cykelstället Pedalslot också. Se http://se.pedalslot.com/.
Inget av dem verkar funka att låsa fast framhjulet. Ska man behöva byta snabbkopplingen till låsmuttrar fram? Med tanke på att Sthlms cykelställ inte är direkt tomma på fastlåsta cyklar utan framhjul så är det en högst relevant önskan..
Är detta verkligen ett problem?
Om du låser fast ramen, så kan du ju alltid låsa fast hjulen (både fram och bak) i ramen.
Om det är ett problem vet jag inte – har inte vågat chansa, men med
snabbkoppling så är det ju en baggis för vem som helst att ta bort
framhjulet – och uppenbarligen är det många som knycker framhjul.
Jag vill helst inte ha med mig mer än ett bygellås – och bakhjulet låser man ju som sagt enkelt fast i ramen med det integrerade låset.
Kontentan av hela den här tråden är väl att det finns behov av ställ som klarar både att låsa fram+ram, resp. bak+ram. Det ska väl inte vara så svårt att designa?
Om du tittar på det danska Veksö-stället jag länkade till ovan, går det faktiskt att låsa ram och framhjul till ställets båge med ett bygellås iom att hela cykeln skjuts in i bågen.
En detalj som jag nämnt i förbigående tidigare, och som står att läsa i allehanda riktlinjer, är att varje cykel måste ha tillräckligt utrymme på bredden. Ett normalt cykelstyre är 60-70 cm brett och att det blir trassel om man ställer dem tätare än så är en självklarhet, om man tänker efter. Trots det köps det fortfarande in ställ med mindre separering än så.
Det är även ett av problemen med stolpar som inbjuder till fastlåsning från båda sidor – de två cyklarna kommer garanterat fastna i varandra. Irritation, bök och vältrisk när man ska trassla loss den ena cykeln.
Men i och med att de har luft åt andra hållet upplever inte jag att de fastnar alls på samma sätt som i ett traditionellt cykelställ, även om de hamnar tätare med styrena (de två cyklar som delar pollare).
Vet dock att du inte håller med :-). Vi måste ha olika styren eller nåt.
Hur menar du ”luft åt andra hållet”? Om varje stolpe har två cyklar fastlåsta så blir det dels väldigt trångt mellan de cyklar som delar stolpe – typ 1 dm mellan dem, så tätt att de måste ha styrena bakom varandra, vilket gör att den ”främre” får problem när den ska backa ut – och dessutom blir det väldigt nära till cykeln vid stolpen intill. Så nära att styren, pedaler och annat hakar i varandra.
Jag har förstått att planerare är förtjusta i dessa ställ, eftersom det går in många cyklar på liten yta om man räknar två cyklar per stolpe, men problemet är att om man försöker klämma in för många cyklar på för liten yta så blir det trassel. Tyvärr omöjligt att komma runt.
Åt det håll där cykeln inte står mot en stolpe såklart :-).
Jag som cyklist gillar bra pollare, där man kan låsa fast cyklar från två håll, och tycker inte att det är några problem med att styrena fastnar, om pollarna bara är placerade på tillräckligt långt avstånd från varandra.
Då är det ett större problem om de står alltför glest, det finns för få cykelställ och folk klämmer in fler cyklar mellan pollarna. Då brukar det bli trassel.
Bara pollaren har lite längd, så att cykelramen får stöd i en tillräckligt lång sträcka, och cykeln inte kan vrida sig runt sin egen axel om framhjulet svänger iväg så är pollare ett bra stöd, och cyklarna ramlar inte omkull (förutsatt att man låst fast ramen).
Om man placerar pollarna på c/c 90, och alla låser fast sina cyklar mot pollarna så blir det mer än 45 cm mellan cyklarna åt ”det andra hållet”. Man utnyttjar alltså luften mellan byglarna optimalt. Till skillnad från i cykelställ där framhjulet fixeras och det står en cykel/bygel.
Inser dock att du inte kommer att hålla med mig, smaken är som baken 🙂
Det är minst lika viktigt att kommunen håller efter cykelställen så att de inte fylls upp med välparkerade och säkert fastlåsta cykelvrak. Det är sannolikt inte trafikplanerarens ansvar, men ändå! Stockholm borde vara mycket snabbare med detta.
Här är två vanliga ställ. Det till höger, Vestre Urban, är väldigt poppis i gestaltningsprogram för stadsmiljöer. Tyvärr riktar den in cyklarna för dåligt, det blir ofta cyklar huller om buller med den pollaren, och på ställen där cyklarna behöver stå i en viss riktning (ex. snedställt) för att få plats funkar den riktigt dåligt.
Har kommit fram till att den absolut bästa modellen är den till vänster. Vestre har två modeller som heter Forum och Vroom, som är lite mer designade, som också funkar väldigt bra. Och Clips (ser ut som ett gem) om man tycker att den är skoj (vid skolor t.ex.)
Det sämsta med det högra stället är att det inbjuder till två cyklar per stolpe, vilket garanterar att cyklarna trasslar in sig i varandra.
Aha. Aldrig tänkt på det så. Men cykelpollare är faktiskt tänkta för två cyklar/pollare, vilket gör det extra viktigt att de styr upp cyklarna så att de inte fastnar i varandra. Var tvungen att dubbelkolla på ett cykelpollarproduktblad… 🙂 (ritar in cykelpollare rätt ofta, räknar alltid med 2 cyklar/pollare). Om man ställde dem på rad, som ett staket kunde man förstås göra så att det passar med en cykel/pollare(men det skulle bli dyrt!)
Jag väljer alltid bort den typen av pollare, dels för att vältrisken är så stor och dels för att det alltid är trassel där. Hittar man en ledig stolpe när man ska parkera så är den garanterat delad med en annan cykel när man ska därifrån. Vilket leder till trassel.
Ett cykelstyre är 60-70 cm brett, parkerar man cyklarna tätare än så blir det trassel. Tyvärr är det så enkelt.
”Dyrt” är ju alltid en relativ fråga – hur dyrt är det att anlägga ställ som väljs bort, och som fylls av ihoptrasslade cyklar som blir söndertrampade och kvarlämnade?
Håller med om att den pollaren inte funkar (som jag skrev ovan), det blir trassligt.
Och om det ska stå cyklar/pollare behöver det vara tillräckligt med plats mellan pollarna för att man inte ska fastna i cykeln vid pollaren intill. Upplever inte alls att det är några problem då! Cykelpollare rekommenderas att placeras med ett c/c runt 0,9m, då blir det i praktiken mer luft mellan styrena än i traditionella ställ med 0,5m mellan byglarna.
Tro mig, även om ”dyrt” är ett relativt begrepp är det en väldigt konkret faktor när man jobbar mot byggbranchen 😉
Om det är 0,9 m mellan stolparna, och två cyklar per stolpe (vilket det i praktiken blir, så fort alla stolpar är upptagna) så är det 0,45 m per cykel. Alldeles för trångt.
Bra att du undviker Urban – den funkar riktigt dåligt i praktiken. Det bästa är som sagt att ha ett ställ som både ger stöd för framhjulet och har fastlåsningsmöjlighet. Ofta innebär dessa även att man får lite separation mellan cyklarna så man slipper plockepinn när man ska därifrån.
Inser såklart att kostnaden är en faktor. Men om man väljer en dålig lösning är det mycket bättre att inte göra något alls – det blir ännu billigare och cyklister brukar kunna hitta andra stolpar, träd, staket, stuprör osv att låsa fast i när det saknas bra cykelställ.
Vet du vad det till vänster heter? Hittade ett från Hags, men vet du om det finns fler?
Lappset Bågen ser i princip likadan ut, Blidsbergs Mekaniska har en som heter Stödet, också mycket lik. Tror att den finns i snarlikt utförande hos de flesta som säljer gatuutrustning!
Tackar!
Det här är det bästa cykelstället jag vet!
Tar ingen yta av trottoaren, är aldrig i vägen, bänder inte sönder några hjul, passar alla typer av lås, och det är oftast gott om plats (men ibland är precis hela räcket fullt med cyklar).
Superbra.
Det ska finnas ett tak, så det inte kommer in vatten i cykeln så den rostar sönder
Min favorit är den ca meterhöga bågen, ca 1/2m mellan stolparna, mot vilken man kan luta cykeln, och flexibelt välja hur man fäster sitt bygellås. Den riktigt ambitiösa kan använda två!
Bra att ni i alla fall blir tillfrågade.
Punkt 1. Stöd för cykeln, att kunna luta cykeln mot något så att den inte välter.
Punkt 2. Ska gå att låsa cykelramen med ett vanligt bygellås, helst genom bakhjulet samtidigt, då blir det optimalt.
En vanlig stolpe uppfyller båda dessa krav vilket gör dem populära, låser alltid hellre runt en stolpe än på en cykelparkering, känns säkrare.
Angående punkt 1: Det räcker inte med en vanlig stolpe att luta cykeln mot. Om framhjulet får möjlighet att vika sig, så välter cykeln ändå. Kolla mina bilder på stolpar nedan. Stödet måste antingen ha en sån där klyka att sticka in framhjulet i, eller vara så långt att framhjulet kan vila mot det på något sätt.
Räcker för mig, stöldrisken uppväger vältrisken lätt. Lås tight så står den kvar, brukar funka bra.
Att man ska kunna låsa fast cykeln är ju självklart. Finns ingen anledning att nöja sig med ett ställ som låter en välja mellan stöldrisk och vältrisk.
Jag har inte stöd på någon av mina cyklar. De har aldrig ramlat i backen. Låser man cykeln mot något så bakhjulet inte kan rulla så kan inte cykeln välta. Låser man fast bakhjulet+ram kan man lika gärna snurra pedalarmen så att pedalen tar spjärn mot stolpen – då slipper man även ev repor på ramen och man slipper kramma stolpen.
Jag ser fler cyklar med stöd som ligger i backen än utan stöd. Cyklar med stöd har fel typ av stöd och felaktigt installerade stöd (för korta/för långa/fel vinkel/för veka) och cyklarna har allmänt dålig balans (damtralla med korg fram) – Cykelaffärerna borde installera dubbelbenade stöd på dessa.
Kan inte cykeln få att stå med ett tredje ben (stöd eller kontaktpunkt på stolpe) är det fel på cykeln, inte stället.
Det är möjligt att just din cykel är stabil nog, och att framhjulet aldrig vrider sig så det kan rulla i sidled så cykeln välter. Men det är väl egentligen ointressant; faktum kvarstår: man ser väldigt många välta cyklar vid såna där ”Urban”-stolpar.
Man kan hävda att majoriteten av alla cyklar är felkonstruerade, men vilket verkar mest praktiskt, att konstruera om alla cyklarna så de fungerar bättre med såna stolpar eller att, när man köper in nya ställ, se till att de fungerar även för dessa miljontals ”felkonstruerade” cyklar?
Fair enough. Jag erkänner att jag är lite rädd att mer komplicerade ställ är mer utrymmeskrävande och har högre kostnad, vilket leder till eftergifter på andra punkter (ex färre ställ och sämre material). Fö kan det bli knepigare att parkera ju mer komplicerad konstruktionen blir eftersom det blir fler punkter att passa in till samt att de kanske måste göra ett antagande/begränsning till en viss form på cykel/fordon.
Jag är fö som många här förtjust i uppochnervänt U. Enkel och funktionell konstruktion. Det enda man kunde önska vidare är att tvärsnittet inte är cylindriskt och att de täcks med plast som inte repar (mörkgrönt som urban-stolparna är snyggt). En hybrid mellan de cylindriska (tjocka;breda) och de med T-tvärsnitt (ex liljeholmen)(rörkap funkar inte; knepigare att såga igenom; platt ovansida som man kan lägga grejer på medan man parkerar eller sitta på när ställen inte används), täckta med skyddande plast från topp till tå vore gott nog för mig.
Tips från Twitter:
http://m.gp.se/nyheter/halland/1.1611798-stort-intresse-for-smart-cykelstall?utm_source=google.se&utm_medium=organic&utm_campaign=redirect
Det såg riktigt bra ut!
Utanför Biltema(!) i Lund. Samma modell som Jocke von S tipsade om.
Jag gillar de här! Går att luta cykeln om den ej har stöd, och dessutom har den olika höjd så olika storlekar av cyklar funkar att låsa fast. Som en bonus har den en gummiyta så att cyklarna inte skall repas.
Smekab Edge heter denna.
Finns mycket matnyttigt i dokumentet ”Cykelparkering i staden” från Stockholms kommun. Håller dock med om att modellen pollare med en båge på varje sida inte är den bästa, utan föredrar en enkel båge.
Jag låser normalt cykeln genom att dra ett relativt kraftigt bygellås genom båda sadelstagen, bakhjulet och det jag ska låsa fast vid. Då åker inte saker och ting omkring så mycket och det blir inte så mycket utrymme runt låset för en tjuv att exploatera. Jag har aldrig behövt stöd för framhjulet med den tekniken, cykeln står ändå. Det fungerar dessutom både på Bullitten och vanliga cyklar.
Nog är det gott om cyklar utan framhjul i ställen. Låser du inte fast ditt?
Normalt inte, men det beror lite på hur länge och var. Så extremt vanligt att man plockar på sig enbart framhjul är det inte. Men jag lämnar ingen cykel ute över natten. Jag låser hellre fast bakhjulet än framhjulet. Ett nytt framhjul av normal kvalitet är inte särskilt dyrt.
Låskombinationerna verkar vara många… De flesta standardcyklar har dock ett integrerat blocklås som låser fast bakhjulet, så bygellåset är fritt att låsa fast både framhjul och själva cykeln.
Nåväl, som allmän rekommendation till trafikplaneraren: öppna bågar med möjligheter till att låsa fast samtliga kombinationer av ram, ram+bakhjul eller ram+framhjul. Meningen med cykelställ är ju att man ska kunna cykla till stationen, vara borta en vecka och sen kunna cykla hem igen på sin egen cykel med alla hjul i behåll.
Det är väl ganska få nya cyklar som verkligen har integrerade lås idag, och det säljs ganska många helt utan ett fast monterat lås alls? Där fast monterad i verkligheten betyder att det går ganska enkelt att ta loss från ramen men sitter fast i bakhjulet om det är låst.
Sedan kan jag hålla med om att det vore trevligt att kunna lämna en cykel i ett ställ någonstans och vara säker på att få hämta den i gott skick en vecka senare, men så ser nog inte verkligheten riktigt ut här i Stockholm, oavsett ställ.
Vi har t.ex ett tiotal cyklar i familjen med olika men ganska få antal år på nacken. Av dem har *ingen* integrerat lås. En av dem (Bullitten) kom med ett medföljande lås som går att eftermontera men är väldigt lätt att ta bort från ramen. Det duger som parkeringslås för att man inte bara ska kunna hoppa upp på cykeln och sticka iväg medan jag är inne kort i en butik t.ex, men inte mer.
Bara som referens. Här är en direktlänk till ”Cykelparkering i staden”:
http://foretag.stockholm.se/PageFiles/305416/Cykelparkering%20i%20staden.pdf
Och sida där detta och fler dokument finns:
http://foretag.stockholm.se/Regler-och-ansvar/Bygga/Handbocker/Cykelhandbocker-/
Detta är en variant som jag tycker funkar bra. Det har stöd för framhjulet, så det inte viker sig och cykeln välter, vilket är jätteviktigt. Såna där ”stolpar med två öglor” saknar det, vilket gör att det alltid ligger en massa välta cyklar vid dem.
En annan sak med den här varianten är att det är tillräckligt med avstånd mellan ställen. Avståndet mellan två fack måste vara MINST lika stort som ett normalt cykelstyre är brett. Det är egentligen en väldigt självklar sak, men väldigt många ställ uppfyller inte det. Bland annat de där ”stolparna med två öglor”, särskilt inte som de är tänkta att två cyklar ska låsa fast i samma stolpe.
Det här är (bland annat) varför jag inte gillar den nya standardvarianten med enbart en stolpe med två öglor på. Detta är precis utanför min port, men jag använder dem aldrig, just av det skäl som framgår på bilden. Ställer mig längs husväggen istället.
Jag vill ha ett bygellås runt ram + genom framhjulet – så öglorna på detta behöver nog bli lite större.
Just dessa brukar jag faktiskt låsa ram + framhjul i med ett vanligt bygellås.
Öglan på dessa ställ har en märklig vinkel som gör dem knepiga att använda med viklås typ Abus Bordo. Kan inte riktigt förklara hur, men det går åt oproportionerligt mycket av låsets omkrets och jag brukar få vrida och vända på låset då jag inte trär på rätt sätt första gången. Inte helt optimalt i mina ögon.
Jag tycker de är jättepraktiska. Kan till och med låsa ram+framhjul med mitt bygellås.
Abus Bordo är ett riktigt jobbigt lås IMHO, det ”ser ut” att vara jättelångt men i praktiken får man ut lika mycket längd som ett vanligt bygellås fast med 10x mer meck 😉
Jag gillar de som står i Mörby Centrum men ska medge har inte tagit något djupare titt på hur det sitter ihop. Under tak dessutom.
Stålbågar som går ut som man kan ställa framhjulet mellan, högra sidan längre än vänstra, täcker lite mer än framhjulet på 28″. I denna kan man låsa fast ramen. Nackdelen är väl att bakhjulet står fritt men en billig låsslang hoppas jag avskräcker vardagstjuven.
Hittar tyvärr ingen bild på det på nätet, är ganska nytt.
Cyklister uppskattar allt som sitter fast i asfalten, det är därför staket och stolpar lockar till sig cyklar. Tycker de här är snygga, praktiska och Stockholm kan säkert välja en ”Stockholmsfärg” för att profilera sig som cykelstad i världsklass. Det viktigaste är väl att stolparna inte står för tätt eller för nära hus.
Det optimala är att de placeras så att cyklar kan låsas från båda hållen samt att man kan låsa cykelram och bakhjul med en och samma bygellås i cykelställellets ram.
https://vestre.se/produkter/cykelparkering/urban-sykkelstativ/
Eller kanske snarare framhjulet och ramen. Bakhjulet är lättare att låsa med det fast monterade låset. Men hur som, det viktiga är att inte hålet för bygeln är högt över marken – som de fyrkantiga lack-skraparna kommunen har satt ut.
Däremot dessa – en båge att sätta bygellåset i, en gummiklämma att sätta ramröret i så cykeln inte skrapas samt en kedja med ring du stoppar in runt blocklåset
En kedja som kapas med bultsax snabbare än du kan blinka. Helt meningslöst.
Inte helt lätt att kapa den kedjan – ens med vinkelslip – vi har försökt en gång. Normalt sätter man ju också bygellåset runt röret så då måste man dessutom kapa röret eller bygellåset för att få bort cykeln, så i rätt material är dessa bra. Däremot kunde de vara lite bredare vid basen så man kan sätta ett lågt bygellås.
Jag tycker om den här varianten, men de monteras tyvärr ofta på samma sätt som man monterar den gamla värdelösa varianten, när väggen. Då går cykeln inte att köra tillräckligt långt fram. Man behöver nog en meter från pinnen till väggen, minst.
Nej, jag skojar inte, jag har varit med om att cykeln inte går att köra fram så att man kan använda gummiklämman, för att det varit monterat för nära väggen.
Jag tycker bra om Stockholms standardställ, en stolpe med två mindre bågar på. Ingen aning om vem som tillverkar dem.
Även den lite äldre varianten med uppochnervänt U tycker jag fungerar bra.
Den där varianten är jag inte alls förtjust i ,av två anledningar:
1. Den saknar stöd för framhjulet, vilket gör att framhjulet lätt viker sig, vilket gör cykeln instabil så den välter.
2. De två öglorna uppmanar folk att låsa fast två cyklar vid samma stolpe. Det blir alldeles för trångt, cyklarna trasslar in sig i varandra och det blir ett väldigt kaos.
Dessa ställ brukar alltid vara fulla med halv- eller helvälta cyklar och intrasslade styren.
Jag har ganska modesta krav: Det ska vara enkelt att låsa fast cykeln i ramen och den ska få någon form av stöd. Jag behöver inget tak även om jag förstår att många uppskattar det också. Och är det ont om plats så kan jag offra luften mellan cyklarna så länge jag kan låsa ordentligt; hellre fler platser än onödig luft.
Uppsala resecentrum har väldigt många cyklar på en liten yta, tack vare en rätt vanlig typ av båge. När platserna tar slut kan man skjuta in cykeln mellan två andra och låsa fast sin egen i samma båge. Det är lätt att låsa i ramen och man får stöd direkt i ramen istället för att förstöra framhjulet.
Sådana här är det jag tänker på:
http://static.byggtjanst.se/byggkatalogen/images/company/scaledimages/3612/430×430/635647011008220651.png
Enkelt, utan krusiduller. Man behöver inte höja upp cykeln från marken, hålla framhjulet blickstilla eller annat sådant krångligt. Alla där framhjulet ska pillas in i en smal springa är egentligen onödigt krångliga.
De där är bra, men vid mitt arbete är de dåligt förankrade i marken, vilket gör att tjuvar bara behöver dra dem upp för att trä loss lås och ta cykel.
Jag har också sett cyklar som inte får in sina hjul i bågen, vilket tvingar dem att parkera ”baklänges”.
Även enkla att kapa på sekunder med en rörkap, vilken är betydligt lättare att ha med sig än en stor bultsax – och helt ljudlös. Sett exempel på bågar uppskruna med denna teknik i Hökarängen, och hört att en kollega blivit av med en fin cykel i just ett sådant ställ med denna metod.
Dumt att ha cykelställ som är lättare att skära sig igenom än de sämsta låsen.
Biltema säljer två rejäla rörkapar som båda får plats i fickan på en normal rock för ett par hundralappar. Om man råkar glömma nyckeln någon gång…
Ojdå, det hade kag inte en aning om! En miss i konstruktionen alltså. Förstår inte att det ska vara så svårt 🙁
Grundproblemet är att precis ingenting görs för att lagföra och förhindra dessa mängdbrott. Tills dess spelar det ingen större roll hur cykelställen utformas. Det är ett försök till teknisk lösning av ett social problem, och dömt att misslyckas.
Kommer att tänka på den där liknelsen med att bli jagad av drakar: man behöver inte springa snabbare än draken. Bara snabbare än hobbitarna.
Lite så är det att försöka låsa fast sin cykel bättre än alla andra, när lösningen självklart är att ta itu med draken.
Dels behövs det ett riktat polisarbete mot bussbolagen som fraktar stulna cyklar utomlands (XXL – vi ser er), dels insatser mot de organiserade ligorna, och dels ett sätt att hantera narkomaner som liknar systemet för farliga psyksjuka.
Det vill säga tidsobestämd (semi)sluten vård snarare än tillfälliga fängelsestraff, eller bötesstraff som ändå inte går att driva in.
Ut kommer man bara när man har en adekvat medicinering, och även då ska denna övervakas av öppenvården.
De där (Pubicus) är den värsta sortens ställ! Helt omöjligt att använda för cyklar med korgar, väskor och annat som då slår i bågen.
Undrar jag om det ens finns något perfekt? Misstänker att det aldrig utvecklats. Jag är en tant som inte har något emot de klassiska ståställen bara det funnes mer utrymme så styren inte MÅSTE haka i varandra. Skrattade bittert åt denna artikel för en tid sedan: http://www.unt.se/uppland/uppsala/bilarna-har-vaxt-ur-p-rutan-3974788.aspx om att p-rutorna var för små … ställer man cykeln i cykelställ har man väl alltid fått lägga styrena omlott typ för att de ska få plats …