För två år sedan skrev vi om syftet med cykelställ – vilket kanske kan kännas lite konstigt. Alla vet väl vad ett cykelställ är till för, hur svårt kan det vara?
Nej, visar det sig, många vet ju inte det. De tror att cykelställen är till för att balansera cyklar. Därför utformas de som en båge man kör fast framhjulet i – så att cykeln inte ska välta. Så här:
Men nu är det ju inte direkt kärnkirurgi att ställa en cykel upp, vilket kanske avsaknaden av drivor av cyklar liggandes på marken kan ge en indikation på. De flesta cyklar har ett stöd. De som inte har det går att luta mot en vägg eller ett staket.
Det ett cykelställ ska göra är att göra det möjligt att låsa fast cykeln. Det handlar alltså om att se till att cykeln står kvar när man ska åka vidare. Då räcker det inte med en båge man kör fast framhjulet i. Man måste kunna låsa fast ramen på cykeln.
Det här har de som utformar cykelparkeringar börjat förstå. Men det är fortfarande som att hela konceptet med att kunna låsa fast cykeln så att det blir svårt att stjäla den är på gränsen till science-fiction.
Så här såg det till exempel ut vid pendeltågstationen i Västerhaninge:
Det är alltså samma modell av cykelställ som används vid Järnvägsparken – med en utstickande stolpe som gör det möjligt att låsa fast cykeln ordentligt. Jättebra tänkt. Lysande utformat. Om det inte vore för en liten detalj.
Kanske anar ni det där, till vänster om cykeln, att det ser lite tomt ut:
Japp, det saknas en stolpe. Den är bortmonterad. Inte så konstigt när man kollar hur den är fastsatt:
Vanliga insexskruvar. Som av en slump samma modell som sitter på vanliga cykelmekset som många cyklister, jag inkluderad, har med sig i väskan. Två skruvar tar några sekunder att lossa och så kan tjuven lätt ta med sig cykeln och båge därifrån. Tankearbetet och noggrannheten bakom den här installationen, påminner om den här bilden:
Det är alltså rätt tänkt i alla led, bra ställ, med tak, ordentligt stolpe att låsa fast cykeln, massor av plats.
Men eftersom man inte tänkte, alternativt snålade på skruv, alternativt var för lata, så kunde man lika gärna ha låtit bli.
Vilket slöseri med pengar.
Läs också: Är Stockholms nya cykelställ en cykeltjuvs dröm?
Det finns specialskruvar som används exempelvis i hissar, som är omöjliga att skruva upp utan specialverktyg.Men det förutsätter förstås att muttern på andra sidan inte är alltför enkel att pilla bort. Med specialmejsel är de dock enkla att demontera.
”Cykelställ” där man skjuter in framhjulet vägrar jag att använda. Inte för stöldriskens skull; en cykel som står enbart på sitt eget stöd är lika enkel att stjäla. Men av omsorg om framhjulet. Det behövs inte mycket till knuff på cykeln för att du ska få ett skevt framhjul. Vissa cykelställ riskerar även att skada skivbromsarna. Så ge oss rejäla pollare att luta cyklarna mot och som vi kan låsa fast dem i, om vi vill göra det.
Bortsett från den där insexskruven ser det ut som ett riktigt bra cykelställ. Det viktiga är att det faktiskt hjälper till att hålla cykeln upprätt, vilket de flesta nya ställ i form av stolpar inte gör. Med ty följd att det ligger cyklar i högar, intrasslade i varandra, där.
En mycket enkel åtgärd att lösa problemet med insexskruvarna skulle ju vara att blanda en klutt epoxi och kleta ned i insexhålen. Förutsatt att det inte sitter en vanlig mutter på baksidan förstås. Kommunens gubbar kommer säkert inte gilla den åtgärden, eftersom det gör att stället inte går att demontera lika lätt. Men ”stöldskydd” och ”enkelt demonterbar” passar inte ihop, måste man nog förklara för dem i så fall.
Fast hur ofta demonterar man cykelställ? Möjligen kapar man upp gamla skrotfärdiga ställ med vinkelslip. Och kommunen har nog inga egna gubbar för detta, utan lejer i så fall ut det till den som gör det billigast = vinkelslip.
Stockholmshagar demonteras tydligen med hjälp av fordon. Åtminstone på Götgatan, där två hagar försvunnit efter att ha blivit nermejade. 🙂
Radikalt och tidsbesparande 😉
Håller helt med. Grejen är att förvaltningsorganisationer ofta har ett benhårt förvaltarperspektiv, vilket innebär att allt som eventuellt skulle kunna innebära krångel för organisationen går bort, oavsett om detta krångel är nödvändigt för att det ska bli användbart. Min farhåga är att just demonterbarheten kommer dyka upp som ett skäl till att låta det vara som det är.
Det var samma sak med Stockholmshagen – men där svetsade faktiskt kommunen igen bultarna på flera av ställen – även om jag fortfarande ser ställ med vanlig bult.
https://www.cyklistbloggen.se/2015/01/veckans-berom-stockholmshagarna-fixade/
Inte för att vara sån men även med bra muttrar så är min kätting kraftigare än den där bygeln. Är det verkligen så dyrt med U bågar?
Jupp. Jag tar en stolpe istället för dessa ställ (har hittills själv bara påträffat dem utanför hornstulls galleria; bakom busshållplatsen). Dessa ställ är nog de vekaste jag sett. Inte nog med skruvarna – stålrören har liten diameter, är ihåliga och antagligen av nåt enklare stål. Inget man borde låsa fast cykeln i över natten eller i områden med låg trafik. Eftersom man inte kan använda dyraste stålet borde man, åtminstone, se till att tvärsnittet på byglarna är otympligt att skära igenom – antingen runt eller fyrkantigt med stor diameter (och ihåligt) eller exempelvis T format. Eller strömförande kärna så straffas cykeltjuven på plats (jk)!?
Vår vaktmöstare har precia byggt ett cykelställ till kontoret. Målet är vad jag förstår att få lite ordning då vi annars normalt låst cyklarna i lyktstolpar runt hela parkeringsplatsen. Det tog en vecka av sporadiskt snickrande att få till väggar och tak så att våra fordon inte ska bli blöta. Ett riktigt fint hantverk. Men cykelstället är en sådan där leksak som man bara kan låsa framhjulet i, och till råga på allt är det bara nedstucket i jorden, inte fastgjutet.
Nästa gång jag är i bygghandeln blir det till att skaffa en kedja som räcker till den närmsta lyktstolpen. Så kanske jag kan använda cykelstället ändå.