Vi har skrivit en del om cykelställ och cykelparkering här på bloggen och hur de bör se ut för att fylla sin funktion: att se till att cykeln står kvar när man ska hämta den. Vi har sett massor av fina och smarta ställ, men det är förvånansvärt många som stupar på att ingen tänkt igenom hela vägen när de utformade dem.
Läs också: Så här ska cykelstället se ut! och Ett cykelställ är inte säkrare än den billigaste skruven.
Ikväll när jag kom ut till min hoj, parkerad och ordentligt fastlåst i ett ställ som uppfyller grundkravet för ett ställ, att det går att låsa fast ramen i det, så såg det ut så här:
Yes. De fina u-formade rörställen är inte fastsatta i betongen. De går att bara dra upp och jag gissar att någon nu saknar sin nystulna cykel.
Det här betyder ju att även om du köper det dyraste försäkringsgodkända superlåset för en liten förmögenhet och låser fast med grövsta kedjan du kan hitta, som jag har gjort på bilden, så spelar det ingen roll. Tjuven behöver bara trä av det från stället och dra med cykeln.
Vilket än en gång visar att de som utformar cykelställ fortfarande har svårt att begripa att de är fullständigt meningslösa om man inte tänker några sekunder extra på vad själva syftet är. Det är inte svårt, bara man bryr sig lite.
Bästa låset
Utformningen av stället är rätt så optimalt i andra fall. Så det enda som krävs enligt mig är att stålet inte går att röra på. Möjligtvis kanske ännu lite kraftigare svängningar på rören så att alla kunde låsa fast ramen oavsett om man kör in bakåt eller framåt. Detta ställ fungerar ju även då för lastcyklar. Ytanvändningen ser ut att vara otroligt bra. Kostnaden är säkert låg.
Argumentet om att man har pakethållare både fram och bak finns såklart. Man kan ju göra några som är lite bredare kanske. Å andra sidan behöver ju kanske inte hela bakhjulet komma in i bågen för att man ska kunna låsa fast ramen i bågen bredvid.
Bästa cykelställ hittils har jag faktist på mitt jobb, i Sion, Schweiz. Bra med plats, ”upphängd” cykel, kabel som man kan slingra genom ram och hjul. Och belysning på natten… Toppen. Bilder här: https://flic.kr/s/aHsktyA3YE
Vet inte om jag håller med dig angående säkerheten (gott om utrymme och belysning är iofs positivt). Räcker med en avbitare som ryms i fickan för att klippa dom där vajrarna. Gillar heller inte att det är bar metall på upphängningsgafflarna, ingen stor sak med en skrotcykel men har man lite finare komponenter så vill jag helst inte skava ytbehandlingen av dom i onödan. 🙂
Den där vajern tar nog inte ens 10s att klippa. Det är på tok för enkelt. Jag vill kunna låsa fast ramen med ett bättre lås. Ska åtminstone krävas en vinkelslip för att få upp låset.
Som tur är har vi inte så stora problem här. Ställer min tävlingscykel där flera gånger i veckan. Det räcker för att folk inte skall bara cykla iväg med den. Vill man sno så går det alltid.
Jo, alla lås och cykelställ går att forcera. Allt som behövs är rätt verktyg och lite tid. För mig handlar det mest om att fördröja stölden, eller ännu hellre att tjuven väljer en annan cykel. Den enes död, den andres bröd.
De där ställena är inte ens bra när de är ”rätt” monterade. Vet inte om den som konstruerat dom ens sett en cykel i verkligheten för det finns inget bra sätt att ställa sin cykel i dom.
Håller med. Värdelösa om man har pakethållare dessutom.