Nu börjar det på allvar bli minusgrader och vi ser på nätet hur varningar för halka sprids – med tips om hur man klarar sig. Åtminstone om man sitter i bil.
Det handlar om dig som bilpendlar och Expressens råd är ”Låt bilen stå”.
Utanför Vara skadades en person allvarligt vid en olycka.
– Lämna bilen hemma, säger polisens presstalesperson Hans Lippens.
Ok då, tänker vi.
Pendlare i Norrtälje får bland annat råden att:
- Byt till vinterdäck i god tid innan frosten och kylan kommer.
- Tänk på att bilen enligt lag måste ha vinterdäck från 1 december.
- Kontrollera däckens mönsterdjup – minst tre millimeter, men helst fem millimeter.
Vi läser sedan hos GP.se:
De realtidsrapporterar, det vill säga sitter och berättar om trafiksituationen hela tiden, men det handlar i princip bara om biltrafiken.
Nej, som Expressens ledare tidigare slagit fast så saknas cykeljournalistik i svensk press. Och det är klart att det också omfattar trafikrapporteringen. Inget att bli jätteförvånad över.
Vi tänker att ett av skälen till hittas i GPs flöde under rubriken ”Köer på riksväg 40”:
Cyklar man inte själv, så kan det vara svårt att ens komma på tanken att någon skulle komma på att cykla efter första oktober.
Och visst, det är förmodligen fler bilister än cyklister ute och en vurpad cyklist påverkar sällan framkomligheten på samma sätt som en sladdad bil mitt i körbanan. Och man kanske kan gissa som cyklist att är det glashalt för biltrafiken så är det inte bättre på cykelbanan.
Som cyklister är vi vana vid att hantera sådant här själva.
Halvplogat i Stockholm
I huvudstaden har tidigare vintrars succé sopsaltaren börjat sitt förebyggande arbete – det vill säga att börja sprida salt innan det fryser på, för att undvika förra årets flopp (vi som var med minns).
Men man gör det fortfarande halvdant. Bokstavligen. Så här såg det ut på Stadsgårdsleden, huvudsakligt pendlingsstråk för cyklister från Nacka och Värmdö, i går eftermiddag:
Lite som 2013 när det såg ut så här:
Sopsaltaren tycks ha tagit mått efter mittlinjen och kört med den som riktmärke. Vilket gör att halva cykelbanan är orörd.
Nu ska sägas att mängden snö är löjligt liten än så länge – även om det börjat bli knaggligt just här på grund av snöslask från den saltade delen som fryser – och att vi förmodligen kommer titta tillbaks på den här bloggposten i januari när det börjar snöa på allvar
och tänka ”Ja jösses, vad unga vi var. Tyckte den där lilla snön var något att rya över!”
Men. Visa av erfarenhet minns vi att de här halva cykelbanorna skapar problem längre fram. När det börjar komma rejält med snö. Av minst två skäl.
För det första är det ju såklart inte optimalt när stora delar av körbanan försvinner. Visst, nu kanske vän av ordning som inte cyklar korrekt påpekar att det ju tydligt finns asfaltsyta att cykla på som borde räcka hyggligt till för cyklister i bägge riktningar. Och det är ofta sant.
Problemet är att cykelvägar i Stockholm nästan alltid, till skillnad från bilvägar, delas med fotgängare. Och att blanda cyklister och fotgängare, särskilt på pendlingsstråk, är aldrig en bra idé. Något som både fotgängare och cyklister, vågar jag påstå, är överens om.
För det andra smälter sopsaltaren snön och om den inte smälter bort helt, så kommer den frysa på igen. Och då bildas ett gropigt ispansar som kan vara livsfarligt att cykla på. Och rätt svårt att upptäcka i förväg.
Så här till exempel:
Det blir värre än ingen snöröjning alls..
Så, frågan är hur det kommer gå i år. Början är lite skakig. Men än är vintern inte över.
Skriv i kommentarsfälten hur det funkar hos er. Och så gör vi som förra året och hashtaggar våra trafikrapporter i sociala medier med #plogat.
Läs mer hos Cyklandeombud Stockholm
Läs fler vintercyklingstips: Välkomna nyblivna vintercyklister
Danderyds kommun tycks, den sträckan jag cyklar, sopa och salta hela bredden på cykel- och gångbanorna. Riktigt trevligt men får nog ta och tvätta cykeln och ge kedjan en rejäl dos olja i helgen.
off topic:
http://www.svt.se/veckans-brott/cyklisterna-som-ar-farligare-an-genomsnittet
”Kläderna kan avgöra cyklistens vårdslöshet Och det finns en viss typ av cyklister som kanske ska vara extra vaksam med i trafiken.
– Det har myntats ett uttryck här i Stockholm: ”Memil – Medelålders Män i lycra” som ska vara farligare än genomsnittet och det finns säkert belägg för det, säger Krister Drakeklint.”
Denne herr Drakeklint är anställd som polis. Finns det poliser som pratar i nattmössan? Det finns åtminstone ett säkert belägg för det.
Gårdagen var väl ingen lysande start på snöröjningssäsongen 2015. Åtminstone inte längs Nynäsvägen där det var orört utanför Sockenvägen fortfarande på kvällen. Innanför Sockenvägen sopades det på västra sidan först vid 18-tiden. Och då halva-halva (cykelbana/gångbana). Ingen saltning. Bättre dock i morse, med fullbreddssopning och saltning! Jag väljer att se det som inkörningsproblem 🙂