Cyklistbloggens gästbloggare är utvalda skribenter som har något viktigt, engagerande eller kontroversiellt att säga om exempelvis trafik, politik säkerhet inom cykling.
Härom dagen skrev Sanna Lundström en krönika i tidningen Metro att cyklister måste lära sig trafikregler. Jag tänker samma sak om alla trafikanter när jag själv cyklar, går, kör bil eller buss.
Du promenerar längs Skeppsbron i Stockholm och tycker att cyklisterna kör väldigt fort och kommer för nära. Nästa dag cyklar du samma sträcka och irriterar dig på fotgängarna som går i cykelbanan.
Du cyklar längs Hornsgatan och irriterar dig över att det står bilar och lastbilar i cykelfälten. Lastbilsföraren är minst lika irriterad över bilister som använder lastzonerna som parkering.
Bilister som ignorerar stoppförbudet i cykelfälten
Du har precis fått grön gubbe och går ut på övergångstället när någon cyklar mot rött. Samma cyklist blev nyss prejad av en lastbilsförare som inte kollade ordentligt i högerspegeln vid högersväng. Även cyklister med lyse och reflex utsätts dagligen för detta.
Cyklister som inte stannar vid övergångsställen
På trafikskolan fick vi lära oss att hastigheten är avgörande för att minska trafikskadorna, ändå kör många av oss (även jag) för fort.
Det är meningslöst att skriva debattartiklar som utmålar en trafikanttyp som mer regelvidrig än andra. Alla slarvar med trafikreglerna. Vi ser det hos andra trafikanttyper än den vi själva tillhör för stunden. I stället borde debatten handla om vilken typ av transporter vi vill ha i den trånga staden. Luftkvalitén förbättrades när stora delar av centrala Stockholm stängdes för biltrafik under Obamas besök. Många stockholmare vill göra mer aktiva resor. Gång och cykling ger den möjligheten samtidigt som dessa transportslag tar väldigt lite plats och ger låg miljöpåverkan. Det är naturligt att gång- och cykeltrafik prioriteras högst i stadens framkomlighetsstrategi.
Jag menar inte att biltrafik ska förbjudas utan att trafikmiljöer ska utformas så att fotgängare och cyklister får det enklare. Att separera fotgängare och cyklister är ett första steg. När du irriterar dig över cyklister på Götgatan ska du tänka på att bilisterna har en dubbelfilig tunnel under Södermalm, utan att passera trafikjus och övergångställen. Om cyklisterna erbjöds samma goda framkomlighet skulle ännu fler välja cykeln och färre trafikkonflikter uppstå.
Oskar Jalkevik
Åretruntcyklist och busschaufför
Fotnot: Denna text är också publicerad som krönika i Metro
Ett viktigt avsnitt i den länkade Metro-krönikan: ”Vet ni, kära cyklister, att utan ljus och reflexer i mörkret är ni i
princip osynliga för oss bilister? Det hade ni inte tänkt på, nej. Syns
ni inte så finns ni inte, eller böter på 500 kronor. Vi bilister har
många så kallade döda vinklar i fordonet och vi försöker titta åt alla
håll och kanter, men utan ljus och reflexer kan vi stirra oss blinda och
fortfarande inte se er!”
Detta gäller även när skymningen nyss har börjat. Och en liten, liten ljusprick syns lika lite som en släckt lampa!
Små fakta punkter:
lagen på att lampor ska synas från 300m
en liten ljusprick syns bra på 300m
olyckor mörker är i stor grad singelolyckor
de flesta har inte en liten ljus prick.
Det är möjligt att de ses på 300 meters avstånd, men väldigt dåligt på 20!
Dessutom har många blinkande ljus, vilket inte är tillåtet om frekvensen inte är tillräckligt hög. Men de syns i alla fall. Värst är de som inte har någon belysning alls. De syns mycket sämre än de tror genom en bilruta. (Jag har inte bil, men kör sådan emellanåt på en helt annan ort än Stockholm. Där bil är en nödvändighet.)
En fråga: Är det tillåtet att inte ha lyse fram på cykeln, men väl på cyklisten? Misstänker att det inte är det!
Vid färd i mörker så ska cykeln ha lykta samt reflex. Det räcker inte att cyklisten har reflexer och lampor på sig.
De flesta punkterna i den länkade Metrokrönikan var relevanta för bra samspel i trafiken. Det var inte poängen. Poängen var att peka ut ett trafikantslag som särskilt lagbrytande och bunta ihop en massa människor med olika bakgrund, beteenden, insikter och bevekelsegrunder och insinuera att de allihop skiter i alla andra.
Det är lite som att skriva ”Hej gångtrafikanter. Har ni överhuvudtaget fattat att det finns reflexer? Fattar ni att ni är helt osynliga om ni skiter i att ha dem på? Det hade ni inte tänkt på nej.”
Eller ”Vet ni kära bilister att utan att kolla i döda vinkeln så kan ni inte se andra trafikanter. Utan huvudvridning så kan ni köra in i vad som helst. Det hade ni inte tänkt på nej.”
Det är helt enkelt underbegåvat. Det Oskar gör är att skriva en text som är *konstruktiv*. Lite som när polisen gör i den här statusuppdateringen
där de riktar sig till dem som kör för fort, men samtidigt poängterar:
”Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till er som följer trafikreglerna och skapar en säkrare trafik. Ni tillhör lyckligtvis den överväldigande majoriteten.”
Om folk kunde fatta skillnaden, skulle trafikmiljön snabbt bli oerhört mycket bättre.
De flesta punkterna i den länkade Metrokrönikan var relevanta för bra samspel i trafiken. Det var inte poängen. Poängen var att peka ut ett trafikantslag som särskilt lagbrytande och bunta ihop en massa människor med olika bakgrund, beteenden, insikter och bevekelsegrunder och insinuera att de allihop skiter i alla andra.
Det är lite som att skriva ”Hej gångtrafikanter. Har ni överhuvudtaget fattat att det finns reflexer? Fattar ni att ni är helt osynliga om ni skiter i att ha dem på? Det hade ni inte tänkt på nej.”
Eller ”Vet ni kära bilister att utan att kolla i döda vinkeln så kan ni inte se andra trafikanter. Utan huvudvridning så kan ni köra in i vad som helst. Det hade ni inte tänkt på nej.”
Det är helt enkelt underbegåvat. Det Oskar gör är att skriva en text som är *konstruktiv*. Lite som när polisen gör i den här statusuppdateringen där de riktar sig till dem som kör för fort, alltså inte alla bilister, men samtidigt tycker det är viktigt att poängtera:
”Samtidigt vill vi rikta ett stort tack till er som följer trafikreglerna och skapar en säkrare trafik. Ni tillhör lyckligtvis den överväldigande majoriteten.”
För att det är viktigt att inte fördomsfullt peka ut alla.
Om folk kunde fatta skillnaden, skulle trafikmiljön snabbt bli oerhört mycket bättre.
Och jag kan tillägga att jag cyklar i reflexjacka (inte väst), med totalt nio lampor, tre vita fram, varav huvudlampan StVZO-godkänd, två röda bak, tre orangea NiteIze åt sidan i bakhjulet, och varsin i vardera framhjulet. Jag har två rader bred röd reflextejp bakåt, en rad gul åt bägge sidor och vit fram. Till det har min ryggsäck vit reflex bakåt och min hjälm två röda reflexband bak.
Räcker det? Eller vad krävs för att jag ska slippa buntas ihop med de cykelburna som gör andra prioriteringar?
Vem buntar ihop dig med mörklagda/osynliga cyklister? Inte jag i alla fall!
Och då får väl påpekas att samma gäller för bilförare. Hur bra syns en bil som kör runt utan lyse när det är mörkt?
En osynlig bil är farlig för andra trafikanter, vilket man kanske inte kan säga att en osynlig cyklist är.
Fram till för drygt fem år sedan hade i princip alla bilar som såldes i Sverige automatiskt lyse (i den bemärkelsen att lyset alltid var på när bilen var igång). I Sverige har det varit – och är fortfarande – lag på tända framlyktor dagtid, så det fanns liksom ingen anledning att kunna släcka det.
Detta förändrades, bland annat på grund av harmonisering av svenska regler med EU-regler, och idag går många bilar att köra när det är mörkt utan att ha något lyse på alls. Vilket många också gör. I takt med att äldre bilar byts ut mot nyare kommer detta att bli vanligare om det inte kommer något krav på automatik.
Samtidigt slopades kraven på tänt baklyse när det är dagsljus, även detta en följd av harmonisering med EU-regler. Det kan låta som en struntsak, men innebär större risk för olyckor där man kör in i en stillastående bil. Och risk för att man glömmer slå på det när det är mörkt, naturligtvis.
(Ja, jag vet skillnaden mellan halvljus, DRL etc, men det behöver kanske inte tas upp här. Det ska också förtydligas att förändringen gäller NYA bilar – äldre bilar måste alltså använda samma belysning som när de var nya.)
En osynlig cyklist är faktiskt mycket farlig för en person som skall gå över gatan vid ett övergångsställe!!!!
När det gäller bilar skulle jag önska att det fanns en inställning att göra, så att även nya bilar kunde ha halvljusautomatik.
Det kan verkligen har svårt att se en bil utan belysning i dagsljus i vissa motljussituationer. Borde kunna gälla cyklister också, även om jag aldrig upplevt det.
Jag kan bara ge ett råd till de osynliga cyklisterna:Sluta vara farliga för gångtrafikanter vid övergångsställen!
Ser ni inte gångtrafikanterna trotts deras bjärta, ljusa kläder, reflexer och lampor bak och fram som de har på sig?
Fy på er!
Personligen är mitt största problem så här under den mörka årstiden att gångtrafikanter i regel är klädda i så ljusa vinterkläder att de faktiskt bländar mig med sina enorma reflekterande ytor.
Tänk hur mycket enklare allt vore om alla storstadsbor gick i mörkblå överrock med en (1) dinglande liten reflex de fick som reklam för tio år sedan och har kört i tvätten upprepade gånger.
På en del bilar finns sådana inställningar att göra. Men folk är ju för slappa för att lära sig hur lyset fungerar. Fråga 10 bilförare om vad reglagen för lyset på deras bilar egentligen gör, och jag lovar att en klar majoritet inte vet.
Jag har ett par gånger varit nära att frontalkrocka (jag körde bil och skulle svänga vänster) respektive bli överkörd (jag cyklade) av bilar med helt släckt lyse en stund efter skymningen. Det var på 90-väg utan gatubelysning.
Enligt min uppfattning är slarvet med belysning både mer utbrett och farligare bland bilister än bland cyklister.
Jag tycker att gående som inte har reflex är farliga för cyklister
”Vet ni, kära cyklister, att utan ljus och reflexer i mörkret är ni i princip osynliga för oss bilister? Det hade ni inte tänkt på”
Jo, som jag visade ovan så har jag tänkt på det.
OK! Jag citerade ett helt stycke, men det jag hade i tanken var att påpeka just att det finns cyklister som kör utan belysning i mörker och skymning. Någonstans mellan 5 och 10 % är min uppskattning. Flest just när skymningen har fallit.
du är inte längre en cyklist, du är en mobil julgran
I aim to exceed expectations.
Så en cyklist häromdagen som hade en väst med 6 eller 8 röda lysen framåt! Mins inte hur västen såg ut på ryggen, men cykeln hade en grön(!) lampa bakåt!
Snälla gångtrafikanten. Vidlyftiga människor är farliga! Inte ”cyklister” eller ”bilister”. De människor som skiter i andra och bara bryr sig om sig själva är farliga. De finns tyvärr inom alla grupper.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21935770.ab
Man skulle ju vilja se rubriken: Kära fotgängare, vet ni vad den röda gubben betyder?
Bara för att böterna är borttagna innebär det inte att det är tillåtet.
Så himla bra skrivet, jag hoppas att många läser det! Även fotgängare och lastbilschaffissar… 🙂