Dagens Nyheter fortsätter sin artikelserie om trafiken i Stockholm, idag med temat cykel.
De intervjuar forskare från KTH som kommit fram till något som cyklister i Stockholm vet sedan länge, att det går oooootroligt långsamt när det gäller utbyggnaden av infrastruktur för cyklister.
– När Stockholms stad lanserade cykelmiljarden väcktes hopp, men de satsningarna har hittills inte märkts så mycket.
– Många studier visar på att varje krona som staden investerar i cykling får man tillbaka med ränta i form av bättre folkhälsa, bättre miljö och mindre trängsel. Samhällen som underlättar för cykling gör en ren vinstaffär, säger Teo Enlund, en av ledarna för forskargruppen Green Leap på KTH som forskar om design och hållbar utveckling.
De föreslår bland annat en omvänd trängselskatt, där folk som väljer cykel ska få poäng som de sedan kan byta mot tjänster – till exempel däcksbyten eller annan cykelservice. En trevlig gest, tänker vi, men kanske inte det viktigaste.
Ett annat sätt är att se över den fysiska infrastrukturen som på sina håll lämnar en del i övrigt att önska.
Yesbox. ”En del”.
De kommer också fram till något vi skrivit mycket om, det här med hur trafikreglerna är utformade:
– Familjerna upplevde att det ibland är lite oklart vilka regler som gäller när man cyklar. Det uppstår en krock mellan trafikregler och hur det fungerar i verkligheten. Det blir lätt lite anarkistiskt, säger doktorand Mia Hesselgren.
Inget nytt för regelbunda Stockholmscyklister, men det är alltid kul att få erfarenhet bekräftad av forskning.
Läs mer i DN: Forskare vill ge bonus till cyklister
DN fortsätter med att intervjua politiker där Centerns Gustav Hemming slår fast:
Hur kommer det sig att det går så långsamt framåt?
– Vi befinner oss fortfarande i en startfas.
Ursäkta? Vi har följt pratet om offensiva satsningar på cykling i kommunen sedan 2010. Det är minst fem år – en rejäl startsträcka kan vi tycka. Och den styrande majoriteten som Centern var en del av marknadsförde under stort ståhej ”Cykelmiljarden” redan hösten 2011.
Samtidigt blir jag särskilt glad över det här stycket:
Innehållet är väl i sak inget att skratta åt, men det är så jävla skönt att för en gångs skull läsa om det trafikforskarna sagt länge, att cyklisters usla trafikmiljö orsakar skador men utan att huvuddelen av texten handlar om rödljuskörningar, hörlurar eller fastslagandet av självklarheten att det finns cyklister som kör dåligt.
Som cyklist får man glädjas över det lilla: att för en gångs skull slippa köpslåendet ”Först när alla cyklister kör helt lagligt jämt så kan det komma på tal att börja prata om vägarna”. Kanske kommer vi se mer av att samma krav ställs på cyklister som på övriga fordonstrafiken.
Det vore på tiden.
Läs mer i DN: ”Låt inte cykelvägarna ta slut vid kommungränsen”
Gatikontoret charmoffensiv fortsätter – just nu plogas cykelbanorna, men ännu inte bilvägarna…
Gatukontoret verkar ha börjat bra och inser att det finns olika sorters cyklister – här en bild från den bredaste delen av nya cykelbanan längs Skeppsbron… 😉
Nej, det kommer inte att ske av den enkla anledningen att ni har inte förstått ”det där med cykling”.
”(…) som ska snabba på utbyggnaden av cykelbanor.”
Det handlar inte om att bygga ut utan att i första hand anpassa det som finns idag men istället klistrar man på några för cyklister jobbiga guppar i vitt gummimassa på befintliga vägar och blir förvånad att folk inte är så sugna på att cykla där.
Kommer någon på ”cykelkansli” ha ens en cykel?
Förstå, i FÖRSTA hand vill vi komma hem/till jobb/osv. vid liv.
Det är trevligt att ha en fin rak sträcka asfalt att cykla på men det hjälper inte när man måste korsa bilväg eller cykla i biltrafiken.
Börja PENDLA till ditt jobb, stan, osv., du som ska jobba på cykelkansli, du på landstinget och du som vill uppnå målet. Om du vågar alltså…
Men var inte förvånad över att som cyklist kommer du aldrig ha rätt om du blir påkörd, dörrad, klämd mellan bus och vägkant eller inblandad i någon annan olycka. Du kan visserligen ha rätt men poliser (med någon undantag) kommer inte att vara på din sida och det spelar ingen roll hur mycket rätt du har. För du: kunde ju flyttat på dig, tagit en annan väg, visat hänsyn eller helt enkelt tagit bilen. Råkar du ha hörlurar på dig eller ingen hjälm – då är allt klart! Du ÄR skyldig!
Så hoppas att ni på Cykelkansliet kommer även att jobba med syn på cyklister i media, bland poliser och bilister.
Tråkigt bara att man befinner sig i ”startfas” för att det här borde ha varit gjort för länge sedan…
” Det blir lätt lite anarkistiskt”
Lite? 🙂
Finns inte en chans att man kommer att nå det målet. Av det enkla skälet att man gör absolut ingenting för att det ska lyckas. Man är oändligt långt ifrån att ens följa den plan man själv har stakat ut för att nå målet och det finns ingenting, ingenting, som talar för att det kommer att förändras.
Tyvärr.
Och då har vi inte ens börjat diskussionen om åtgärderna i planen är tillräckliga för att nå målet.
5 år är ingen tid i dessa sammanhang. Hallandsås-tunneln tog 35 år från planering till invigning, Förbifarten började planeras 1966, Norra länken 1960…
Om målet är satt femton år bort är fem år av obefintlig utveckling en ganska lång tid. Det är inte svårt att hitta exempel på saker det tagit sekler att bygga, men relevansen är inte uppenbar.
Vi får väl se vad som händer, kanske kanske så… Själv hoppas jag på 30 års retroaktiv cykelbonus – så här i juletider SKA man tro på det osannolika.
Samtidigt hände det ju en del annat mellan 1966 och idag på just motortrafikfronten. Eller som ett annat exempel: allt som byggts pga Nollvisionen som uppfanns så sent som 1997.
Finns det några cykelvägar som varit planerade men inte byggda? Det kanske är där cykelmiljarden ska läggas, att lägga upp en massa planer på olika cykelvägar som kan byggas, sedan bygga dom under 40 år framåt.
Om man får se visioner som går att genomföra från staden så blir jag glad. Även om de inte genomförs.