Det verkar som att Stockholm Parkering kommer expandera sina cykelparkeringarplatser under 2016 och lite mer än fördubbla antalet platser, från åtta nu, till tjugo nästa år.
De skriver på sin hemsida (och är vi bara övercyniska gamla cyklistbloggare, men börjar det inte lite passiv-aggressivt?):
Enligt våra ägardirektiv som vi fått från Stockholms stads kommunfullmäktige ska vi:
1) skapa fler cykelparkeringsplatser i anslutning till garage som en integrerad del i en mobilitetslösning
2) ansvara för byggande och drift av stadens cykelgarage
3) utveckla och pröva cykelparkeringsrätt i parkeringsförhyrningen
Under 2016 kommer vi inrätta cykelparkeringar i minst 12 nya anläggningar och då ha minst 20 anläggningar där vi erbjuder cykelparkeringar.
Vi skrev om det här redan 2012 – då hade Stockholm Parkering bara två cykelboxar. Läs också: Inför Cykelplan 2012: Cykelparkering på Södermalm och i Åkeshov
Nu säger Stockholm Parkering att de har tre olika sorters parkeringsplatser – förutom lådan på bilden ovan också gratis cykelparkeringar och cykelparkering som erbjuds till de kunder som hyr en p-plats i garaget.
I skrivande stund går det inte att se hur många parkeringsplatser det faktiskt finns – kartan redovisar till exempel bara bilplatser. Det känns som att sajten inte riktigt hunnit med de ”ägardirektiv” som Stockholm Parkering alltså fått. De skriver också mycket riktigt:
Att anordna cykelparkeringar är en relativt ny uppgift för Stockholm Parkering. Därför har vi ännu ganska få cykelparkeringar.
Vi saknar förutom information om antal platser, också storlek på boxarna för den som kanske har en längre eller bredare lådcykel, information om vilken typ av lås som kan användas, om parkeringarna är kameraövervakade och så vidare. Gärna lite fler bilder på hur parkeringarna ser ut. Vad det verkar använder de dessutom samma typ av två-våningsställ som i parkeringshuset i Älvsjö – en typ som gör det svårt att låsa fast cykeln ordentligt. Det är också lite otydligt hur mycket boxarna kostar, det nämns i en bildtext, men den talar om ”50-100 kronor per månad”, vilket ju är ett rätt stort spann.
Läs också: Polisen: Parkera inte vid tågstationer
För att det ska bli attraktivt för cyklister så tror vi det krävs lite mer. Det behövs tydlig och lätttillgänglig information och trygg miljö. Jämför med Malmös Bike & Ridegarage. Vi hoppas det är på gång och applåderar den här början.
Är det någon av läsarna som hyrt en box och kan berätta hur det fungerar?
Malmös Bike & Ride
Läs också: Malmö får lyxgarage i Hyllie
Man kan hoppas att staten ändrar skattereglerna. Visserligen så de som cykelpendlar till arbetet få tillbaka på skatten för sina kostnader, men max är 250 kr per år. Det borde vara en avgift per mil istället, även om det inte är lika stor skillnad per mil som för bilar, så kostar det i värdeminskning om man ska cykla många mil.
Att cykelpendla kostar mer än 250 kr på ett år för mig.
Sedan förstås problemet att det endast är kostnader över 10 000 kr man kan dra av för, så man bör åka bil de flesta dagarna ändå, för att vara berättigad till avdrag hur som helst.
Om man skulle få avdrag för kvittokostnader för cykel pendling (exklusive köp av cykel), samt avdrag för parkering av cykel, så skulle nog det vara mer intressant för de flesta.
Det finns ett nybyggt parkeringshus i Råcksta, om det är representativt för denna satsning vet jag inte. Där finns några platser även för cykel, på en överbliven yta där det ändå inte gick att parkera bilar. Bilar har upplysta fina platser för att ladda batterier, för cyklar finns inget, det är tveksamt om det ens går att låsa fast cyklarna i ramen. Ingen övervakning av cyklar finns. Jag skulle definitivt inte ställa en ny dyr elcykel eller lastcykel där, för det känns inte säkert. Jag är tveksam om det finns rätt kompetens om att bygga cykelparkering hos Stockholm parkering. Det vore synd om pengar går till felbyggda parkeringar som senare behöver rättas till.
Just i Råcksta är det egentligen perfekt avstånd att cykla till tunnelbanan från omkringliggande bostadsområden, så det nya parkeringshuset riskerar att tvärtom öka fördelar med att ta bilen med barnen till skolan, och öka antalet ytineffektiva fordon i Stockholmstrafiken.
Men det är såklart ett gott tecken att Stockholm parkering börjar satsa på cykelparkering.
Det blir nog rätt svårt att få ekonomin att gå ihop. 100:- på bästa plats ska jämföras med 4600:- för bästa bilplats (1500- 2500:- är dock ett vanligare pris). Även om cyklar tar mindre plats än bil så kostar de inte 46 ggr mindre för parkeringsbolaget, knappast ens 15 ggr mindre – speciellt inte om man ska ha en box till varje cykel. För bil räcker det ju oftast med att det finns ett garage, så dessa torde gå ihop sig under avskrivningstiden (100 år för byggnader). Staden har ju heller inget stort problem med att cyklar parkerar på gatorna och hindrar buss och lastbilstrafiken, så cyniskt sett – varför skulle just staden subventionera just välbetalda tjänstemän och mellanchefer i innerstad och närförort? De kan väl hitta ett privat alternativ. Eller crowdfunda sina egna garage och dela med en Uber-app.
Så frågan är om nästa majoritet har samma inställning, eller är detta en nyck som kommer att försvinna vid nästa val?
Hur stor är betalningsviljan? 100:-/månaden blir en årshyra motsvarande en bra begagnad cykel. Bå Blocket får du 3-4 cyklar för den summan.
Om man gillar idén att upprätthålla cykelstölder och finansiera kriminella livsval är billiga cyklar på Blocket ett bra val.
Alla vi andra föredrar att köpa nya cyklar som håller länge (tills någon snor den och lägger ut den på Blocket).
Vi har nog lite olika människosyn. Jag utgår från att andra människor är hederliga – och i 99 % av fallen visar det sig att jag har rätt.
F.ö. får aven de som föredrar att gynna storkapitalet en hyfsad cykel för en liten penning. Cykelringen säljer nya herrcyklar för 1750:-
Du kan hyra garageplats och bidra till ett allt slutnare samhälle där t.o.m. cyklarna måste stoppas in i gated communities – eller jobba för ett tillitsfullt samhälle och ta en och annan smäll när någon missbrukar tilliten.
Allvarligt talat, 250-300 kronor för en cykel på Blocket eller cyklar från Cykelringen. Du har verkligen inga höga krav på din cykel. Det låter väldigt mycket som en stationscykel eller slit-och-släng-cykel. Du som cyklar så mycket och överallt, vad cyklar du på?
Den där enda ohederliga procenten är ganska duktig på att stjäla cyklar.
Jag har mycket modesta krav… Nej, faktiskt tvärtom, mina cyklar behöver vara slitstarka och pålitliga i alla väder, lätta att laga om de går sönder och lätt att hitta slitdelar.
Sedan 15 år använder jag mest min 12-växlade Crescent från slutet av 70-talet, som jag köpte för 150 kr. Bästa cykel jag haft: stark, tål all last jag orkar cykla med, busenkel att meka och bra hållbara delar, (med undantag för bakaxeln, som har lite för långt mellan lager och fästpunkt i ramen pga den 6-delade kransen – detta var innan kassetterna kom. Kommer nog att gå ned till 5-krans när mitt lager av 6-kransar är slut om några år). Enklaste Shimanoväxeln fram o bak, siddragna bromsar, kromade stänkskärmar, integrerat lås och integrerat stöd!!!
Tyvärr är kopplingen mellan pris och kvalitet så gott som obefintlig i cykelvärlden. För några år sedan fick jag tillfälle att köpa en ”riktigt fin cykel” av ett amerikanskt kvalitetsmärke, som normalt kostar fyrsiffrigt, till halva priset eftersom handlaren skulle byta lokal. Sämsta cykel jag någonsin haft i hela mitt liv!! (det rör sig om ett 40-tal). I tre veckor fick jag njuta, sen började bekymren: dubbdäcken gick emot både stänkskärm och stag så de gick överhuvud taget inte att använda, inga ringklockor passade det överfeta bockstyret, inga justerskruvar fanns på vajrarna utan töjningen skulle man justera genom fästmuttern, sen kom framskärmen av billig plast emot däcket i en sväng och blev bara splitter, pakethållaren böjde sig till skrot för en last på bara 40-50 kg, ingen plats att fästa vare sig lyse eller stöd, lås var naturligtvis inte integrerat utan man behövde släpa på ett tungt extralås, vevlagrets bultar gängade hela tiden ur sig och försvann slutligen helt – och delar gick förstås inte att beställa, man var tvungen att lämna in cykeln på svindyr service som slutligen konstaterade att fabriken slutat tillverka detta vevlager och ett nytt skulle kosta drygt tvåtusen till – riktig skitcykel.
Så jag gick tillbaka till min trotjänare, som numera har en helt ny svets i bakgaffeln efter en hård dag i skogen. Stålramar kan man svetsa själv och rätt gjorda är de lika lätta som motsvarande styrka i aluminium …
För att vara intresserad av att meka löste du problemen med din ”fina” cykel på ett märkligt sätt. T ex finns dubbdäck i många dimensioner. Stöd finns att köpa precis som ringklockor och lysen som monteras på vilket styre som helst. Justering av växlarna gör du knappast varje dag.
Men jag är glad att du är nöjd med din gamla cykel och att den tål last motsvarande två cementsäckar à 25 kg. Och du imponerar med hård körning i skogen med din Crescent.
Jag tänkte att jag skulle slippa meka de första 3 veckorna med en cykel som de normalt tar över 14 000 för… och för den slanten tycker man att de borde skickat med utrustning så den blir laglig. Jag har fortfarande inte hittat någon cykelaffär som säljer ringklockor i den storleken – fast numer har jag förstås slutat leta och de kan ju ha kommit i handeln nu – detta var för drygt fem år sedan. Enligt cykelhandlaren var det också just de dubbdäcken som passade, och stöd hade de bara 2 sorter, varav inget kunde sitta i närheten av vevlagret (tyngdpunkten) utan att man slår fötterna i det.
Jag kör sällan cementsäckar, men av och till dykarutrustningen eller utombordaren – fast inte i skogen…
Vad var det för cykel du köpte?
Hur fäster du utombordaren på pakethållaren?
En Kona.
Utombordaren fäster man lätt liggande på tvären, med några ”huggormar” fram och tillbaks + en slinga från bakgaffelröret eller pakethållarfästet upp till växelhus resp lyfthandtaget, så motorn inte vippar i horisontalled. Jag brukar få gott omplats i blandtrafik med denna stingpinne. Dykarutrustningen är svårare, tuber i botten, sen vikter och sen dräkten på toppen. Resten av utrustningen får jag ta i en säck på ryggen.
Så 99% av alla tokbilliga cyklar på Blocket säljs av hederliga cykelägare? Ja, det kan du ju försöka intala dig när du fyndar tjuvgods, för att sova gott om natten.
Jag förutsätter att du jobbar för ett öppet och tillitsfullt samhälle genom att aldrig låsa din dörr när du lämnar din bostad.
Vet faktiskt inte, det ska bli intressant att se. Jag som är lite trött på att baxa ner mina cyklar i ett svåråtkomligt cykelförråd varje dag lockades av att det skulle finnas ett garage i närheten där jag bor. Nu visade det sig tyvärr ligga i andra änden av bostadsområdet, så då sjönk samtidigt min vilja.
Men, om det låg inom några minuters gångväg från där jag bor, kändes tryggt och lättillgängligt skulle jag kunna tänka mig säg 500 spänn i månaden för en plats. Jag ställer heller inte kostnaden i relation till cykelns inköpsvärde, utan i mecket att behöva plötsligt ersätta stulen cykel. Dvs när jag idag kånkar ner cykeln förbi fyra dörröppningar, varav en en tung jävla ståldörr, och klämmer in cykeln i ett överfullt cykelrum så gör jag det inte för att cykeln är så dyr, utan för att det är jobbigt att behöva skaffa ny.
Och jag kan tycka, utan att ha grävt ner mig i det, att de där boxarna tar onödigt mycket plats.
Man kan ju också tänka sig ett system där man betalar för plats i citygarage – dvs istället för att ha en specifik plats i ett specifikt garage så betalar man för tillgång. Det skulle betyda att garagen kan användas effektivare i och med att platser inte nödvändigtvis står tomma i folks ”hemgarage”.
Det finns ju om jag minns rätt ett antal undersökningar som visar att bra, säkra och trygga parkeringsplatser för cyklar ökar viljan att cykla så man kan ju tänka att en subventionerad parkering motiveras av det, att det leder till att fler cyklar och kanske också använder kollektivtrafiken om man gör det smidigare att kombinera. Dvs som en cyklisternas motsvarighet till biltrafikens motivation att se till att bilarna inte ytparkeras.
Tänker jag lite snabbt.
Bilisterna får betala sina P-platser själva, så varför skulle inte cyklisterna göra det, de också? I synnerhet de som har råd att köpa dyra cyklar och vill ha dem skyddade.
Tror de kommunala pengarna gör bättre nytta om de satsas på infrastrukturen – och där finns ju en tydlig cykelskuld att peka på, så ev cykelhatare kan lätt mötas med motargument. Och hellre infrastruktur som alla cyklister har nytta av, än cykelgarage för en grupp som redan är priviligierad i andra avseenden.
Pendlargarage låter ju bra – men kanske hellre sätta upp City Bikes i hela staden. Det är en subvention som kostar mycket lite för staden men ger mycket till många.
Det här är egentligen inte kommunala pengar utan aktiebolaget Stockholms stads parkerings AB (som förvisso är helägt av kommunen men likväl är en egen juridisk person med egen ekonomi). Eftersom betalningsviljan för parkering i regel är mycket låg, oavsett fordonsslag, så är olika former av korssubvention regel när det gäller finansiering av parkeringsplatser – t.ex. att besöksparkerare med hög timtaxa subventionerar långtidsparkerare med låg månadstaxa eller att hyresgäster (boende eller kommersiella verksamheter) eller fastighetsägare direkt eller indirekt subventionerar parkeringsplatser. Inom Stockholm Parkering är jag övertygad om att det finns vinstgivande anläggningar som subventionerar icke vinstgivande anläggningar (vilket är möjligt eftersom lagen inte förhindrar detta, till skillnad från kommunalägda bostadsbolag). Detta är möjligt eftersom Stockholm är en av få platser i landet där betalningsviljan för bilparkering faktiskt ligger i nivå med självkostnaden. (I städer där betalningsviljan understiger självkostnaden märks detta på att det inte finns något kommunalt parkeringsbolag utan bara några pliktskyldiga parkeringshus i anslutning till gallerior byggda på 1970-talet.) Att man nu börjat att låta bilparkering subventionera cykelparkering är bara ännu en form av subvention bland många. Men givetvis önskar jag att betalningsviljan för all sorts parkering på sikt kan stiga till en nivå att varje anläggning kan bekostas av sina användare. Att jag aldrig betalat för cykelparkering har mindre att göra med min betalningsvilja än det faktum att ingen ännu har erbjudit mig att betala för en bra parkeringsplats vid min bostad, min arbetsplats eller min närmaste järnvägsstation.
Men är det egentligen svårare än att du hyr en befintlig garageplats tillsammans med några grannar? Bredvid en pelare eller annat fast föremål, och sätter en lång kedja runt pelaren som ni kan låsa fast cyklarna i. Du kan nog få en plats för 1500 – då behöver ni bara vara tre cyklar för att komma ned i 500:-, och platsen rymmer fler än så.
Är det bara tanken som känns främmande eller finns det andra hinder?
Brist på information avslöjar så klart att det finns en brist på engagemang men det kan kanske justeras när det kommer fler ägardirektiv.
Vad som är värre är de ogenontänkta parkeringslösningarna. Vem kom på snilleblixten att utforma boxarna som tårtbitar? Fungerar möjligtvis med MTB utan stänkskärmar, bakljus och pakethållare, då är det bara att trycka in cykeln tills däcket tar emot.
Alla vi andra som har vanliga cyklar får det svårare. Hur är höjden? Ser inte ut att kunna ha en cykel med barnsadel.
Varför bygger man inte cykelgarage istället? Alltså, garage bara för cyklar. Denna lösning som presenteras är inte ett cykelgarage. Det är en tårtcontainer i ett bilgarage.
Fråga istället varför det inte redan finns en uppsjö av privata cykelgarage, medan det finns flera privata P-bolag för bilar och även Stockholm Parkering har ett vinstkrav.
Betalningsviljan, my dear Watson…
Fråga istället varför inga företag klarar av att bedriva sin verksamhet utan att subventioneras av stat och kommun. Ta bort alla avdragsmöjligheter. Låt dem bära alla sina egna kostnader. Varför ska t.ex. vi som har matlåda bekosta deras påkostade affärsluncher?
Fråga istället varför man ska få göra reseavdrag i tjänsten eller till och från jobbet? Ta bort alla reseavdrag så får vi se hur betalningsviljan ser ut för bilpendling.
Enligt dig ska enbart vinstkrav och betalnngsvilja styra. Säg hej då till välfärdspolitik och hållbar utveckling och säg hej till nattväktarstaten där vi betalar den faktiska kostnaden för allt vi vill producera och köpa.
Det är det goda samhällets undergång och allas krig mot alla i gryningen, Mr Andersson.
Inte alls – stat och kommun ska subventionera bra ändamål – men knappast välbetalda stadsmänniskor i innerstad och närförort, det är att curla en redan gynnad grupp. Det finns ju helt uppenbart gott om pengar hos denna grupp till bostäder, pubar, kaffelatte för 50:- etc, så då kan man väl betala sin egen garagekostnad och inte kräva att tvåbarnsmamman i Vårby ska betala detta över skatten.
Avdragsrätter är lösningar med erkänt dålig träffsäkerhet. Men vi har t.ex. fortfarande problemet med att arbetena hamnar i städerna istället för på landsbygden, det måste lösas. Hela Sverige ska leva!
Skönt att höra att du vet exakt var gränsen ska dras mellan att statssubventionera bra ändamål och att curla välbetalda stadsmänniskor.
Personligen anser jag att ALLA som har råd att bo i hus och äga en bil ska bära sin egen bilkostnad när de bilpendlar till jobbet.
Låt mig slippa höra om alla stackare i Norrlands inland som har två mil till sin brevlåda. Hus på landet kostar ingenting och då har de råd med bensin. Ju centralare man bor desto dyrare blir bostadspriserna. Då får man själv till slut göra avvägningen om man har råd med bil eller om man ska åka kommunalt eller cykla. Vi som bor i storstäder behöver ingen bil och därmed inga bilgarage. Vad vi vill ha är cykelgarage. Riktiga cykelgarage – inga tårtcontainrar!
Betala så får du. Men kräv inte att andra ska stå för din nota.
Politik är att vilja, sa Palme. Genom lagar kan böter eller subventioner skapa önskvärt beteende.
Om cyklism är bra för hälsan, miljövänligt och rena samhällsvinsten (cyklister sliter inte ut asfalt som bilar och sjukskrivningar minskar) borde staten verkligen subventionera för ökad cyklism i alla led – bättre infrastruktur, bättre underhåll, ökade åtgärder för egoparkerare – och cykelgarage vid tåg och busstationer.
Nej, istället fortsätter den bakåtsträvande makten att fortsätta i gamla (bil)hjulspår.
Jag vet vad du tänker säga – sluta klaga och engagera dig politiskt! Jag nöjer mig att gnälla på denna blogg – och bråka med dig 😉
I praktiken är reseavdraget med bil redan borta iom att det bara är kostnader över 10.000 i resor som är avdragsgilla plus att du måste spara 2 h/dag. Det är i stort bara de som inte har kollektivtrafik som kan dra av bilresor till jobbet, mao, glesbygd.
Snarare kranskommun till storstad. I glesbygden är det mycket få som gör reseavdrag. Den största skattesubventionen är ändå de resor som betalas av arbetsgivaren, och inte förmånsbeskattas.
Tror inte att det finns siffror på det.
Jag vet flera gamla kollegor som bor i innerstan och som bilpendlar till Södertälje och får dra av. Minbelopp höjs hela tiden så att de med SL- kort aldrig kan få någon ersättning tillbaka.
Tror knappast skatteverket vill gå ut med statistik hur fördelning och omfattning av ersättning ser ut.
Låt oss i alla fall vara överens om utbud och efterfrågan. Tas all bilersättning bort ökar behovet av kollektivtafik. Är utbudet på tydlig och säker cykelinfra snålt lockar det knappt nya cyklister än vi som redan cyklar.
Jag tror inte bilavdragen påverkar, som bilägare ”har man kostnaderna ändå” oavsett om bilen används eller inte och man ”spar” in månadskortet om man åker bil.
Skulle dina gamla kollegor börja cykla från innerstan till Södertälje om avdraget försvann? Knappast.
Cykelgarage, och Andersons Citybikes förslag; det skulle nämligen ta ungf. samma tid med bil och cykel, om man kunde kombinera kollektivtrafik med cykel på ett lättare sätt. Det är inte hållbart att alla ska köpa lastcyklar och elcyklar på alla ställen de kan tänkas resa till med tåg (som jag gör alltså), men det är trevligt och smidigt.