I veckan flyttar Skanska arbetsområdet nere vid Skeppsbron (så här såg det ut tidigare). Så här är det tänkt att det ska se ut:
Uppdatering: Så här blev det i verkligheten:
Kan vara knepigt att se på den stora, så här ser det ut lite större. Första bilden norrut, sedan rör vi oss söderut. Norr är alltså uppåt:
1
2
3
4
Vi är notoriskt usla på att läsa TA-planer som den här, men förra omledningen blev alldeles utmärkt, möjligtvis med undantag från en ”Påbjuden cykelväg”-skylt på kajsidan som hade en förmåga att vandra ut i cykelbanan.
Och vi gillar att Skanska introducerat de där mjuka plaströren (med reflexer!) för att indikera sväng:
De syns bra och till skillnad från ”reflexsergeanter” så har de faktiskt stått kvar där de ska stå under hela omledningsperioden.
Vi är notoriskt usla på att läsa TA-planer, men utifrån hur omledningen varit hittills känns det som att det här kan bli bra. Vad tycker ni?
Omledningen kommer ändras nu i veckan.
Blir antagligen lika förvirrat som vanligt då när man ska hemåt vid 16 å kommer å kör söder ut mot Slussen … Upphov till många incidenter ….. Men det är ju vardagsmat i den här staden där man vill att folk ska cykla men konstant ”trollar bort alla pengar som ska satsas på en säkrare cykelinfrastruktur” ( offtopic )…..
Åk hem vid 17 då…
blev 18:30 istället … var någorlunda ok … bäst hittills är vid 01 å 05 rätt ensamt då 🙂
Rätt tomt på cykelbanan mellan 9 och 15 också… Liksom 20.30 – då det dock stod en bil parkerad mitt på cykelvägen utanför zum Franziskaner…
Jag tycker faktiskt det är rimligt. I en storstad kommer det vara vägarbeten och de innebär alltid försämringar för trafikanterna. Det får man hacka i sig. Vi brukar rikta vår kritik mot entreprenörer som inte anstränger sig, tex genom att de inte sätter upp reflexer etc.
Jag tycker också södergående är ett meck, inte minst när man måste upp på trottoaren bland fotgängare. Men har faktiskt inte lyckats komma på en bättre omledning själv.
…… absolut , men ”vi” är inte bortskämda med ”cyklist vänliga” vägarbeten , oftast blir det ju på ”våran” bekostnad försämringarna sker, eftersom våra förutsättningar redan innan är begränsade pga utrymmesskäl ….. räknade alla ”vägarbeten” som påverkade mig på väg till jobbet ( Hägersten – Gärdet ca 1,25 mil ) för något år sedan ( sommarhalvåret ) … fick det till 13 st … de flesta av dessa arbeten som även berörde bilister var ok ut/uppmärkta … de arbeten som var i den kombinerade C/G-banan var inte alls utmärkta ”i tid” utan enbart vid själva arbetet … ( men vadå ? jag har ju styre så jag kan ju alltid svänga åt sidan 😉 … Hoppas nu inte det blir några försämringar på Skeppsbron då det i alla fall ”norr ut” är ok ft …
PS vad är det för xxxxx ”buss stolpe” ( från keolis ) som dykt upp mitt i vägen på Strandvägen ?
Det är en klassisk busstolpe. Brukar dyka upp med jämna mellanrum: https://www.cyklistbloggen.se/2014/05/cyklistblogg-rasar-i-metro/
Jag förstår inte hur de kan göra ett såpass bra jobb norrgående och katastrofalt dåligt södergående?
För att de har den adderade komponenten av access till byggnaderna och korsande gator/gränder där? Och busshållplatserna. I blandtrafik.
Ja, det känns spontant som att hus-sidan är betydligt meckigare att lösa än kajsidan.
Det jag skulle vilja ändra på, men jag misstänker att någon smart redan tänkt på det och hittat problem, är att få cykelbanan innanför busshållplatsen även på södergående bana. Just nu är det rätt jobbigt när bussen ska korsa cykelbanan in till trottoaren.
Men bara en sån sak som sprickorna i asfalten vilken jag har påpekat för dom är ju inte så svårt att göra något åt.
det är även extremt otydligt vart den nuvarande cykelbanan går på grund av en massa gamla markeringar som inte är borttagna.
Det finns också flera ställen där vid en svängs om bussar inkräktar avsevärt på cykelbanan.
De första 2 av dessa punkter borde inte vara svåra att åtgärda.
Jag tycker att det känns orimligt att de förhållandevis få parkeringsplatser som finns där tillåts vara kvar när läget är så ansträngt som det är nu.
Det jag reagerar på är inte så mycket att omledningen inte är lika enkel att navigera som att den inte är lika väl genomförd.
Det är helt enkelt inte tydligt.
Jag hade gärna sett reflexpinnar av sorten ni visar i inlägget innan man leds upp på trottoaren även södergående till exempel.
Det behöver också skärmas av tydligare mot de gångtrafikanter som finns på trottoaren.
Eftersom det är så olyckligt att jag ibland måste försöka ta mig till adresser på Skeppsbron med bil är jag väldigt glad att de få p-platser och lastzoner trots allt finns där.
Framför allt eftersom många (konstigt nog oftast cyklister) brukar bli våldsamt upprörda när jag backar in i någon av gränderna för att komma ur vägen.
Det enda jag tänker på är om det lägger sig is på de temporärt asfalterade uppfarterna och nedfarterna. Det tror jag skulle bli svårt för många. De utan dubbdäck iaf.