Projekt Slussen ska börja göra arbete med Södermalmstorg vid Slussen och föredömligt hörde de av sig i förväg. Så här skriver de:
Det kommer att bli trängre för cyklister och under två veckor kommer man inte kunna snedda över torget när man kommer från Götgatan och ska ner mot Skeppsbron. Man kommer att få ta slingan ner mot Munkbron för att sedan tråckla sig över till Skeppsbron. Vi har verkligen försökt att lösa det på något annat sätt, men de arbeten som vi måste gör (lite tidigare än beräknat) måste utföras nu och i denna omfattning.
När man kommer norrifrån, det vill säga ska från Gamla Stan upp till Södermalm, så kommer det vara lite enklare:
Men, för cyklister så har vi också lagt till att man fortfarande kan cykla från Skeppsbron upp mot Södermalmstorg. Då får man dock samsas med biltrafik som har specialstillstånd att åka in till fastigheterna vid Hilton (Övrig biltrafik leds ju ner runt gamla Kolingsborg).
Det betyder alltså konkret att man på väg upp mot Södermalm cyklar nästan som vanligt, men när man cyklar ner mot Gamla Stan och vill vidare mot Skeppsbron så får man köra en annan, lite meckigare, väg.
Och så är det ju vid vägarbeten, alla får samsas och anpassa sig. Det vi funderar på är hur det kommer fungera när man kommer från Slussplan. Alltså den här vägen:
Just nu är det ju också arbeten nere på Skeppsbron och där delas biltrafiken och cykeltrafiken av med betong. Vi förmodar att man får cykla i blandtrafik över Slussplan och kommer ut på vanliga vägen och sedan får mecka in sig bakom den betongvägg som nu skiljer biltrafiken från cykeltrafiken.
Ni som, liksom jag, cyklar där – berätta gärna i kommentarsfälten hur det fungerar när omledningen är klar. Och om det finns grejor som ni ser som kan göra det lättare, skriv gärna.
Trafikomläggningen sker nu på söndag, 29 november och kommer vara i två veckor framåt.
Varför inte dubbelrikta vägsnutten förbi kolingsborg för cyklisterna… borde väl kunna gå att fixa eller?
En fördel med detta är väl att det inte längre blir några trafikljus när man korsar Hornsgatan 😉
Men det hade varit bra om de också fixade till vägen förbi slussplan i samband med detta.
I morse tror jag nästan alla cyklister körde den vägen. Kort sträcka i motriktad trafik – där jag kan tänka mig att bussförarna kan tycka det är jobbigt, sedan över en refug och sedan vara man ute på vägen igen.
Funkar ok för den enskilde, men jag tror det är svårt att göra en ”riktig” omledning där.
Svårt är bara lathet. Jag är säker på att det går att lösa om man tänker till.
Säkerligen. Men kanske för mycket meck och för trafikfarligt för två veckornär allt färre cyklar. Idag var vi 7 cyklister kl kvart över åtta. I augusti var det en bra bit över hundra.st vid den tiden. (eller är det så att cyklisterna faktiskt lärt sig att utnyttja flextiden?)
Det var fantastiskt skönt att bara kunna glida över Hornsgatan i morse, inga lastbilar/bilar som kör mot rött att se upp för, inget segt rödljus att vänta in för oss cyklister, bliss!
Varför kan man inte åka skeppsbron och byta till högerbilkörfältet när cykelbanan tar slut vid före detta kolingsborg?
Dålig formulerad fråga. Alltså om man kommer från götgatsbacken och ska mot östermalm kan man väl enligt dessa ritningar åka rakt fram och följa cykelbanan som.svänger vid hilton och när cykelbanan tar slut vid gamla kolingsborg kan man väl åka över och fortsätta på bilkörfältet nedför skeppsbron?
De flesta som cyklade i morse valde att köra uppe på vägen, dvs i princip ut från utfarten vid Hilton, ruscha förbi där körfältet nu bara är ett och man möter trafik, och sedan över refugen och sedan fortsätta vanliga vägen. Men jag tror det är svårt att få till en riktig omledning där.
Kan vara värt att fundera på att ta Katarinavägen om man kommer söderifrån alltså.