Vi sliter för att hålla humöret uppe och tänka att det blir bättre. Små steg kanske, men ändå steg.
Och det här är nymålad cykellösning på Enskedevägen:
Vad i hela friden har hänt här? Vi spenderade en Facebooktråd åt att försöka begripa hur det var tänkt. Kanske skulle man cykla så här?
Det blir ju i alla fall effekten om man följer den målade banan. Man får ta sig över två filer, cykla längs blå linje i motsatt riktning eftersom passagen över gräset är vinklad bakåt, därefter ta sig över två filer till. Och varför är det två hål i högerlinjen? Vi kliade oss i huvudet och förstod ingenting.
Det visade sig vara felritat.
När fotografen skrev till Trafikkontoret fick han svaret:
Målningen vid Enskedevägen är felaktig precis som du påpekar och beror på en kommunikationsmiss. Målningen kommer att åtgärdas snarast. Återigen, tack för att du hörde av dig!
Och mycket riktigt:
Bortfräst och övermålat med svart färg. Man ska alltså cykla rakt fram ändå (såvida man inte kommer med lastcykeln får man väl tillägga, för det är smalt mellan grindarna).
Vi funderar lite på vad entreprenörerna som målade dem tänkte? Att det är rimligt att kommunen beställt utskickning av cyklister på fyrfilig mötesseparerad 50-väg? Var det ingen som tyckte det kändes lite märkligt?
Vad säger det om referensramarna, vad som anses som helt rimligt?
Så dyker foton upp på nymålade cykelbanor. Och man tappar liksom luften:
Det här är Johannesfredsvägen. Nyfixad cykelbana. Känner vi igen den? Japp, samma lösning som på pendlarstråket Kanalvägen. Möjligen lite sämre till och med, gångvägen ser väldigt smal ut. Ingen reflextub på stolpen.
Och vi minns hur hoppfullt vi såg på det första oktober i år. Då trafikborgarrådet Helldén presenterade stadens satsning på hängande skyltar, som alltså inte placerades mitt i körfältet.
Små, små steg som sagt.
Den nya cykelbanan norrut på St Eriksgatan förbi korsningen med Fleminggatan får en också att fundera på hur de som bestämmer över cykelbanor egentligen tänker.
Cykelbanan går i mittenfil innan Fleminggatan (med högersvängande fordon åt höger). Precis i korsningen svänger cykelbanan in åt höger, mot trottoarkanten, som den möter i höjd med övergångsstället direkt efter korsningen. Därefter byter den hastigt riktning ut i trafiken igen (lika som på den berömda hål-i huvudet-banan utanför Centralstationen, på Vasagatan), förbi en busshållplats. Obegripligt varför den ska svänga in-ut, och inte bara får gå rakt fram förbi korsning och busshållplats..
De verkar favorisera att kasta ut cyklister in i trafik där det är snabba flöden med tunga fordon, trafikplanerarna.
Ska skicka in ett klagomål till stan. Tack för påminnelsen.
Ja, jo, visst är det små steg, men på vilket håll?
Enligt lite godtycklig kaosteori och statistik kan vi sluta oss till att om vi låter kommunen hålla på tillräckligt länge på det här viset kommer det till slut att blir bra. Samma teorier säger dock att ”tillräckligt länge” är ett begrepp som närmar sig oändligheten.
Rent matematiskt alltså.
Så finns ju då också möjligheten att någon lär sig något och börjar göra rätt.
Men jag sätter nog ändå mitt hopp till en miljon apor med skrivmaskiner som författar direktiven till de cykelbaneansvariga.
WTF is an acronym for ”What the fuck?”, an expression of disbelief …
Bakåt eller framåt?