To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Dubbelfiligt i CPH, samt ofta inte trafiksignaler mitt i ”banan” ….
Fint. Varför gillar inte svenska kommuner och myndigheter nedsänkta cykelbanor? Enligt gcm handboken ex
Om man avgränsar cykelbanan med nivåskillnad så blir det påtagligt att den måste göras normenligt bred, annars riskerar man att en cyklist som vinglar till kör på kanten och skadas. Utan nivåskillnad kan man göra den hur smal som helst. Eller ännu hellre bara skylta om trottoaren till en GC-bana utan att göra några andra åtgärder.
Den svenska normen för cykelbanebredd är för övrigt närapå identisk med den nederländska. Skillnaden är att i Nederländerna skiter man inte i normen.
Vid sidan av mitt sarkastiska raljerande så lär snöröjningen underlättas av att man saknar nivåskillnad, en faktor man inte behöver ta i beaktande i Danmark eller Nederländerna. Svensk forskning om separation mellan gång och cykel visar dessutom att materialskillnad + tre rader smågatsten (alt. ränndalsplatta) ger lika god separation som nivåskillnad, i betydelsen att folk håller sig på sin bana i samma utsträckning.
Jag förstår, vad är normen för cykelbanebredd i Sverige?
Har du någon länk till info om forskningen kring separation? Vore grymt kunna använda vid påtryckning mot kommun
http://www20.vv.se/fud-resultat/Publikationer_000501_000600/Publikation_000543/Separering%20av%20g%C3%A5ende%20och%20cyklande.pdf
Cykelbanebredd beror på vad man antar för dimensionerande trafiksituation, dvs. vilka trafikanter som ska kunna finnas på samma punkt. Med två cyklister i bredd, högsta utrymmesklass och nivåskillnad på båda sidor blir det 2,75 m. I Sverige brukar man inte använda dimensionerande trafiksituation, man brukar använda ”så här har vi alltid gjort”, ”det är väl inte så noga” resp. ”cyklisterna får väl vrida på styret”.
När det gäller motortrafik använder man alltid dimensionerande trafiksituation, det är därför man så sällan hittar körbanor smalare än ca 6,5 m (vilket innebär att två bussar/lastbilar kan mötas i 50 km/h). Med planering enligt cykelprincipen så skulle hela gatan, vägg till vägg, ha gjorts 4 m bred utan markerad körbana och sedan skulle bussförarna uppmanats att ”ta lite hänsyn”.
haha, ja komiskt men samtidigt tragiskt det du skriver, tack för länk
Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad. När en av kommunens projektledare kom hem från en cykelkonferens i Holland var detta vad hon hade att säga:
”Det fanns flera intressanta alternativ, men framförallt tycker jag att många städer har mycket att lära av oss när det gäller säkerhet. I Holland far man fram i hög fart utan cykelhjälm och det finns en hel del övrigt att önska när det gäller säkerhetstänk. Vi ska även framöver ha flera informationskampanjer om trafiksäkerhet och cyklande”. Uppsalatidningen 24 september.
Den här synen på cykling som något livsfarligt som måste tyglas och att cyklister måste uppfostras är ett problem för oss som vill ha mer av Amsterdams cykelkultur.
Något så enkelt som att från officiellt håll avbilda en cyklist utan hjälm verkar snudd på omöjligt. Till och med i reklamen för Stockholms lånecyklar är det hjälmtvång. Sug på den en liten stund. Jag vet inte vad som krävs för att komma ifrån den här präktiga inställningen, men filmer som den här hjälper nog.
Hoppas det inte finns politiskt stöd för ett sånt perspektiv
Tack för att du tar upp detta Johan A!
De flesta svenskar fattar nämligen inte. Nederländerna är världens säkraste cykelland, mätt som omkomna per kilometer.
Därför är det väl talat av experten i filmsnutten (Henry Cutler, Henry Workcycles) att cyklisterna i Amsterdam vet vad dom håller på med. De har cyklat varje dag i tät stadstrafik sen innan du föddes typ. Det är inte de som kör som galningar, det är svenskarna som är tröga.
Harligt! Och vilket bakslag mot oss i Stockholm som inte tror att 12-åringar är ”mogna” att cykla i statsbilden. Det är statsbilden der är del på!