Vad gäller när väjningspliktsmärke sitter före cykelpassage? Betyder det att korsande fordonstrafik har väjningsplikt mot cyklister som cyklar över cykelpassagen? Det är nog den enda av alla väjningspliktsfrågor vi ännu inte fått svar på. Och häromdagen skrev vi om en cyklist som kördes ihjäl i Västerås vid en sådan plats.
Det handlar alltså om sådana här platser, där ”hajtänder” i vägen och väjningspliktskylten är placerade innan cykelpassagen. Frågan kan verka fånig, det är väl klart att de har – det är ju precis det skylten betyder. Men, vi har sett både polis, kommunpersonal och tidningsexperter hävda motsatsen – att den avser trafik på själva vägen, inte på korsande cykelpassage.
Så vi dubbelkollade med Transportstyrelsen. Nu har vi fått svar:
Korrekt den bifogade bilden visare en cykelpassage och vägmärke för väjningsplikt samt ”hajtänderna” är innan cykelpassagen och då har fordon/fordonsförare ( bilister, mopedister, cyklister m.m. ) väjningsplikt mot cyklister och moped klass II som korsar denna cykelpassage.
Så, nu kan vi kanske lämna det.
Jättebra att ni tar upp detta med överfart vid rondeller. Vi cyklister har ju uppenbart förtur där men det respekteras inte.
Det farligaste stället för mig är just en sådan rondell nere i Skogås, och det är skyltat precis som på bilden.
Blev påkörd där en gång, och ett antal gånger var det tvärnit för båda parter varpå jag kunde rulla över. Livsfarligt.
Ville bara flika in att jag också varit i kontakt med Transportstyrelsen (20 augusti i år) och fått samma svar, även då av herr Östh.
Heh, jag talade nyss med just Hans Östh, han gav samma besked. Men reglerna som cyklist på passagen gäller såklart samtidigt som de andra förarna har väjningsplikt. Jag föreslog att transportstyrelsen tar med detta uppenbart svårtolkade exempel på hemsidan. Hans lät positiv och skulle ta upp det med ansvarig för informationen.
Eftersom ”experten” på VLT har fel borde journalisten skriva något om detta. Experten framstår i VLT som en auktoritet på området, många bilister har nu fått felaktig info som kan öka risken för ännu fler olyckor
Finemang. Svaret klargör situationen för en del korsningar längs Valsätra snabbcykelled i Uppsala.
Bra med ett klarläggande svar från Transportstyrelsen om vad som gäller i just denna korsning! Svaret känns logiskt med tanke på att anvisning (dvs vägmarkering/vägmärke/trafiksignal) gäller framför trafikregel om anvisningen avviker från de vanliga trafikreglerna.
Rangordningen (för en cyklist) mellan olika regler/anvisningar är
1. Polismans anvisning
2. Särskild anvisning för cyklister enligt vägmarkering/vägmärke/trafiksignal
3. Anvisning enligt vägmarkering/vägmärke/trafiksignal
4. Vanliga trafikregler
Se Trafikförordningen 2 kap 2 § och 3 §.
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Synd bara att det finns så många olika utformningar av korsningar/cykelpassager och ”genomgående cykelbanor” med olika regler i varenda utformning. Dessutom finns det ännu fler motstridiga tolkningar, vilket leder till onödiga konflikter mellan bilister och cyklister. Regelverket måste göras tydligare – och det snabbt!
Det hade varit enklare för medborgarna att se vad kommunen har tänkt, om det fanns krav på lokal trafikföreskrift. Det finns inte i dagsläget för cykelpassager samt övergångställen.
Har tidigare frågat Göteborgs kommun, och enligt de så var det väjningsplikt mot fordon på cykelpassagen. De hade även påminnelseskyltar.
Taxiförarna tyckte dock inte att der var så, utan att cyklar måste flytta på sig.
Edit: ny länk
Sahlgrenska Norra porten
https://goo.gl/maps/mqK8cxyzyxM2
Värt att notera att väjningsplikten på platsen ovan (Sahlgrenska Norra) även gäller spårvagnarna på väg ut från vändslingan.
För att den inte ska gälla spårvagn måste det finnas en tilläggstavla som meddelar just detta.
https://www.google.com/maps/@57.6893321,11.9123086,3a,63.6y,308.12h,84.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1s01nhTILY0LVaYx3P7pG9sg!2e0!7i13312!8i6656
I någon annan tråd föreslog någon att biltrafiken förvisso har väjningsplikt, men cyklisten har det också oavsett formell cykelpassage eller oreglerad korsning vilket sammantaget blir flervägsväjning. Låter rimligt. Och åter ett exempel på att en trafikregel som är ett sällsynt undantag för biltrafiken är norm för cykeltrafiken.
Troligtvist, jag kan inte hitta något i trafikförordningen som säger att utfartregeln inte gäller om korsande trafik har väjningsplikt.
För vanliga vägarna så finns skyltningen, huvudled och korsande trafik har väjningsplikt, men sådan skylt har jag aldrig sett på cykelbanor.
Om man ville skulle man kunna skylta. Gällande lagar och förordningar sätter inga hinder för det. Men man vill inte.
Hur är det om skylten är placerad före cykelpasssagen och ”hajtänderna” efter?
Oh, det blir jobbigt. Vägmärkesförordningen säger att väjningslinje M14 (”Hajtänder”) visar linje som fordonen inte ”bör” passera vid iaktttagande av väjningsplikt.
Se facebook: vad är det som avgör? Hajtänderna? Skylten? Både och?
Det är skylten som gäller. ”Hajtänder” har svagare formulering i Vägmärkesförordningen än tex stopplinje:
M14 Väjningslinje: Markeringen anger den linje som fordon inte bör passera när föraren iakttar väjningsplikt.
Om man jämför med stopplinje (tex vid rött ljus) så används inte ordet ”bör” utan ”ska”:
M13 Stopplinje Markeringen anger var ett fordon skall stannas enligt ett vägmärke eller en trafiksignal.
FAN HUR SVÅRT KAN DET VARA DET ÄR VÄL FÖR HELVETE SJÄLVKLART FÖR HUR I HELVETE SKULLE DET ANNARS FUNKA?
Kan vi nu, med hänvisning till detta, konstatera att rondellen här:
https://www.google.se/maps/@59.3315233,18.0200056,17z?hl=en
korsningen Lindhagensgatan, Drottningholmsvägen, omfattas av detta, och att ALLA DJÄVLA STOLPSKOTT som kör fram och ställer bilen tvärs över cykelpassagen gör ALLT fel och ska ha en fet snigel på ögat?
Ja, jag är arg, för under de två år jag cyklade förbi där, tror jag inte att jag lyckades passera de två gatorna jag behövde utan att hamna i konflikt med biltrafiken.
Det är ett mysterium – jag cyklar där 2-3 gånger i veckan och får så gott som alltid företräde. Någon enstaka gång kommer folk från Fridhemsplan och kör fram och ställer sig på övergången eftersom det är lite skymd sikt just vid den infarten till rondellen – men det är verkligen undantagsfall.
Vad gör skillnaden? Att jag cyklar utanför rusningstid och att de bilister som då är ute, är mindre stressade och kanske bättre förare och mer rädda om lappen?
När jag cyklade där var det alltid i rusning, till och från jobbet i närheten. Det var bilkö på alla håll, och de som var längst fram, och väntade på att komma ut i rondellen, var alltid, uppenbart, pressade av de som var bakom, så de rullade fram, ställde sig tvärs över cykelöverfarten, och väntade på att komma ut i rondellen. Snudd på alla.
Jag kan tänka mig att det är mer generöst när det är mindre trafik.
Placerar man överfarten för nära rondellen stannar bilisterna på överfarten och blockerar den. Det har man för länge sedan listat ut i Nederländerna och placerar den en billängd ifrån rondellen. Dessutom har fartdämpning positiv inverkan på bilister vilja att väja.
Jag cyklar i den där cirkulationsplatsen varje dag, främst i rusningstid, men andra tider också. Jag cyklar sällan själv, utan har ofta ett eller två barn med mig. För att de inte ska råka illa ut, och för att de inte ska ha en mamma mindre är jag extremt noga med att sakta in, ta ögonkontakt, visa tecken, ha ordning på mina lysen ..you name it. Trots det har jag ändå blivit tutad på, mina barn har blivit vettskrämda då bilarna i ”andra ledet” kör fram när vi redan är på väg över. Värst var när jag hade med ett extra grannbarn och jag och tre barn skulle cykla över. Då var det en herre i en stor jäkla lastbil som stannat fint bakom väjninglinjen, fått ögonkontakt med mig och när vi åker över väljer att rusa motorn och lägga sig på tutan. Det är enda gången jag parkerat cykeln och skrikit och pekat åt en annan trafikant.Grannbarnet cyklade inte fler gånger.
Måhända ser jag så farlig ut, att ingen bilist med självbevarelsedrift vågar utmana mig? 😉
En cykel-livvakt, någon?
Mina erfarenheter gäller biltrafiken som ska till/från Rålambshovsleden (heter den så?) men även till/från Fridhemsplan.
Rondellen du nämner och den som visas på bild i inlägget ovan är de två ställen där jag varje dag känner att jag riskerar liv och lem när jag ska passera. Jag har också tänkt att det självklart borde funka så men blivit mer och mer osäker på min sak ju fler bilar som har försökt meja ned mig när jag lite försynt försökt ta mig över.
Den rondellen ensam kan faktiskt, bokstavligt, få folk att vilja sluta cykla.
Jag förstår dig så väl.