Vi har skrivit spaltmeter om stolpar som placeras mitt i cykelbanor, inte sällan dessutom i de utpekade pendlingsstråken. Varje gång har ni läsare lyft fram den nästan självklara lösningen, att låta vägskylten hänga *över* banan. Att man alltså placerar skylten utanför banan och låter den gå rejält över cykelbanan.
Nu verkar det vara på gång.
Det är Trafikborgarrådet Daniel Helldén som lyft frågan med anledning av att Värtavägen ska byggas om.
Läs mer: Vi måste prata om framkomlighet
Han säger till tidningen Metro:
– På vissa platser har man också ritat ut cykelbanan så att den krymper ihop när det dyker upp en skylt. Då står den inte formellt i cykelbanan, men som cyklist när man kommer så riskerar man att braka rakt in i den och så kan vi inte ha det.
För att inte tala om att det minskar framkomligheten rejält för dem som ska använda vägen vill vi kanske tillägga. Vi pratar mycket om säkerhet, men framkomlighet är minst lika viktigt. Men grymt lågt prioriterat i Stockholm.
Det verkar alltså som att politikerna jobbar på en lösning. Det ska bli spännande att se. Läs mer i Metro (om länken till deras usla PDF-lösning fungerar)
Läs mer om stolpar på Cyklistbloggen.
Låter som en bra lösning.
Kan dock finnas lite problem, vmf nämner väl något om att förbudsmärken/påbjudsmärken som hänger ovanför gäller endast körfältet under? Plus ev. vägren om det är hastighetsbegränsning.
Är cykelbana ett körfält? I så fall så kan Regeringen ha sattit stopp för möjligheten till att ha vägmärken ovanför cykelbanan, om det inte är den som berörs.
Förhoppningsvis så är cykelbana något speciellt.
I Solna gör man tvärt om, dvs tar bort trafikljus som ”hänger” ovanför cykelbanan och sätter dem i cykelbanan istället.
Bilden från Eniro ett minne blott:
http://kartor.eniro.se/m/Y3q4l