Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu blir det mörkt – dags att sätta på ordentligt med reflexer!

Publicerad den 18 oktober, 201516 januari, 2022

Sverige är ett land där det råder beckmörker nästan dygnet runt stora delar av året. Från oktober till typ april så sker nästan all rusningstrafik i kolmörker, inte alltid med vettig gatbelysning. Det gör det svårt att upptäcka faror.

2015-10-18 19.16.08
Nu blir det mörkt igen.

Men Sverige må vara rikt och teknologiskt framgångsrikt och ett föregångsland inom trafiksäkerhet: när det gäller reflexer så är vi usla. Vi ligger långt efter andra länder. Vilket kanske kan kännas märkligt för ett land som har alla förutsättningar att vara vant vid trafik i mörker.
Det är dags att ändra på det. Nu när vi går in i höst- och vintermörkret är det dags att sätta på reflexer.
Titta till exempel på den här bilden:
Stadsgårdsleden
Cyklistens lampa syns tydligt, samtidigt som det börjar bli svårare att se det helt omärkta staketet som plötsligt spärrar av cykelbanan. Här borde entreprenören titta på hur Skanska har gjort vid Slussen:
Skanska slussen
Massor av reflexer – vilket gör att cyklisterna ser staketen även i höstmörkret. Lysande, men tyvärr ofta en ovanlighet i Sverige. Vi är ovana vid att använda reflexer. Titta:

Anders Stenberg
Foto: Anders Stenberg

Stenar mitt i cykelbanan. Typiskt grejor som behöver reflexer för att synas i vintermörkret. På med reflexer!
Eller här i Linköping. Blompottor – på med reflexer!

Linköping foto Tommy Vaske pil
Foto: Tommy Vaske

Fler exempel på grejor som står i vägen och skulle behöva rejält med reflexer för att fungera i svenskt vintermörker:

Stolpe vid övergång
Stolpe. På med reflexer! Foto: Anders Englesson
Allen
Omärkta betongsuggor och osynliga stolpar – på med reflexer!
Slussen
Betongsuggor i smal sväng och utstickande trähörn – på med reflexer!
Umeå
Böljande staket i Umeå – på med reflexer! Foto: Jerker Jansson
Betong mitt i vägen. På med reflex!
Betong mitt i vägen. På med reflex!
Arsenalsgatan
Baksidor av skyltar. Jättevanligt. På med reflexer!

Så, är du kanske entreprenör eller trafikingenjör, kommunalarbeterare eller bara vet med dig att du kommer befinna dig eller placera grejor i cykelbanan- glöm inte rejält med reflexer. Fundera också över det som VTI:s forskare skriver i sin forskningsrapport, ”Vägarbeten på cykelvägar. Kunskapssammanställning och problembeskrivning”:

Det finns också ett behov av att anpassa utmärknings- och avspärrningsmaterial för användning på cykelvägar, både för en ökad förståelse och för att minska olycksrisken. Exempelvis finns ett behov av att använda varningslampor i större utsträckning, eftersom cykellysen inte är starka nog att lysa upp reflexskärmar vilket gör att de i mörker är svåra att upptäcka i tid.

Nu kommer vintern. På med reflexer så kommer vi alla fram hela och rena!

17 svar på ”Nu blir det mörkt – dags att sätta på ordentligt med reflexer!”

  1. Holmis skriver:
    23 oktober, 2015 kl. 3:28 e m

    Läge att påminna om att sommartiden tar slut natten mot kommande söndag. Det här innebär att det skymmer en timme tidigare på kvällen. Kom alltså ihåg att ta med belysning när ni cyklar till jobbet på måndag.

    Laddar in …
    1. LA skriver:
      23 oktober, 2015 kl. 5:51 e m

      Och se framför allt till att använda belysningen redan när det börjar skymma. Såg i går att många är för sena med att tända belysningen.

      Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    21 oktober, 2015 kl. 12:45 e m

    Tycker att ni som bor där det finns ouppmärkta hinder längs cykelvägen ska utrusta er med varsin burk reflexsprayfärg och guerillaspraya dem så att de syns.
    Funderade på att göra en schablon och göra lite funktionell street-art (ex på mörka betongklumpar), men allt har visst redan reflexer där jag cyklar…
    Kolla in ex. Albedo Reflective Spray, den är visst lite gråaktig i dagsljus, och funkar som en reflex i mörker. Så coolt! I kombination med neon borde det kunna bli extra effektivt (och roligt!).

    Laddar in …
    1. Rolf Broberg skriver:
      21 oktober, 2015 kl. 1:51 e m

      Borde alla i så fall spreja en överenskommen symbol? Då syns det att alla gjort det i samma syfte. Kanske ett frågetecken. Det är ju ett ifrågasättande av den som satt upp hindret utan att tänka på dess synlighet för cyklister. Ett frågetecken symboliserar dessutom osäkerhet, och hinder som inte syns skapar osäkerhet.

      Laddar in …
      1. Ms_Xx skriver:
        21 oktober, 2015 kl. 1:58 e m

        Jag funderade på en cykel och ett hjärta… för att syftet är att skydda cyklisterna. Tänker att det behöver vara något som är ganska sammanhållet i formen, så att det blir tillräckligt stor yta som reflekterar.
        Gillar din tanke med frågetecknet också.

        Laddar in …
        1. Rolf Broberg skriver:
          21 oktober, 2015 kl. 2:27 e m

          Ska fler måla måste det vara så enkelt så att alla kan göra det rätt lika. På breda ytor kan man måla flera frågetecken eller ett i varje ända. På smala ytor som stolpar får man trycka ihop det till ett utropstecken som du också säger. Det finns ju ändå en viss likhet så att man ser att det är samma andas barn. Men det kan finnas andra bra symbolalternativ. Jag kan bara inte ”kill my own darling”.

          Laddar in …
          1. Ms_Xx skriver:
            21 oktober, 2015 kl. 2:39 e m

            En sån här utskuren i styv kartong + lite tejp + en sprayburk = alla kan :-). Jag vill att det ska vara så o-klottrigt som möjligt. Sen kan det väl finnas två olika, det blir inte för splittrat. Roligt om de möts nån gång 😉

            Laddar in …
      2. Ms_Xx skriver:
        21 oktober, 2015 kl. 2:20 e m

        Måla utropstecken på stolpar i cykelbanan kanske?

        Laddar in …
  3. Waldemar skriver:
    20 oktober, 2015 kl. 12:24 e m

    Lite längre fram kommer Fotografiska med hjälp. Deras stora skärm belyser vägen rätt bra, synd bara att man även blir bländad av den och inte ser vägen i alla fall…

    Laddar in …
    1. Waldemar skriver:
      4 november, 2015 kl. 11:56 f m

      Det verkar som att i år har Fotografiska skärpt sig och sänkt ljusstyrkan på sin skärm!
      Äntligen!
      Tack, Fotografiska!

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        4 november, 2015 kl. 12:31 e m

        Yes, vi pratade med dem förra vintern och då drog de ner styrkan. Så det verkar ha följt med i år, bra!

        Laddar in …
  4. Olof E skriver:
    19 oktober, 2015 kl. 7:11 e m

    Vid ett arbete på Lännavägen hade de använt vita plaststaket med reflexer på. tyvärr glömde jag att ta en bild, men de såg ut ungefär så här:
    http://www.vagjobb.se/wp-content/uploads/2015/02/Avst%C3%A4ngning.jpg

    Laddar in …
  5. Christian Gillinger skriver:
    19 oktober, 2015 kl. 9:11 f m

    Stadsgårdsleden är förövrigt ett bra exempel på hur någon inte tänkt. Det sitter en massa reflex-”sergeanter” (grön pil) uppsatta på betongsuggorna mot bilvägen. Men de har bara reflexer på ena sidan – den som vetter åt bilisternas håll.
    Hade man tänkt lite hade man såklart satt reflexer på bägge sidor – så hade det funkat hjälpligt för cyklisterna också. Men varför tänka på det liksom. Och staketet har ju som tidigare nämnts alltså inga reflexer alls (röd pil)

    Laddar in …
  6. sarastro72 skriver:
    19 oktober, 2015 kl. 8:11 f m

    Så utöver häcksax, sekatör, vinkelslip och kallasfalt så bör den välutrustade cyklisten också släpa med sig en rulle reflextejp vart hen än far. :o)
    Vi crowdsourcar cykeljouren.

    Laddar in …
    1. Anders M skriver:
      19 oktober, 2015 kl. 1:50 e m

      En flaska reflexspray i nästa tack-för-att-du-cyklar-påse!

      Laddar in …
  7. Torbjörn Albért skriver:
    18 oktober, 2015 kl. 10:41 e m

    Reflexerna sitter för högt för att lysas upp av cykellysen. Detsamma gäller t ex bommar vid bostadsområden. De flestas cykellysen siktar lägre och reflexerna bör nog vara i knähöjd också.

    Laddar in …
  8. Arne B skriver:
    18 oktober, 2015 kl. 8:53 e m

    Hemska, men tyvärr vanliga exempel på cykelhinder i mörkret. En mycket god anledning till att cyklister ska kunna välja körbanan även om cykelbana finns.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d