Sverige är ett land där det råder beckmörker nästan dygnet runt stora delar av året. Från oktober till typ april så sker nästan all rusningstrafik i kolmörker, inte alltid med vettig gatbelysning. Det gör det svårt att upptäcka faror.
Men Sverige må vara rikt och teknologiskt framgångsrikt och ett föregångsland inom trafiksäkerhet: när det gäller reflexer så är vi usla. Vi ligger långt efter andra länder. Vilket kanske kan kännas märkligt för ett land som har alla förutsättningar att vara vant vid trafik i mörker.
Det är dags att ändra på det. Nu när vi går in i höst- och vintermörkret är det dags att sätta på reflexer.
Titta till exempel på den här bilden:
Cyklistens lampa syns tydligt, samtidigt som det börjar bli svårare att se det helt omärkta staketet som plötsligt spärrar av cykelbanan. Här borde entreprenören titta på hur Skanska har gjort vid Slussen:
Massor av reflexer – vilket gör att cyklisterna ser staketen även i höstmörkret. Lysande, men tyvärr ofta en ovanlighet i Sverige. Vi är ovana vid att använda reflexer. Titta:
Stenar mitt i cykelbanan. Typiskt grejor som behöver reflexer för att synas i vintermörkret. På med reflexer!
Eller här i Linköping. Blompottor – på med reflexer!
Fler exempel på grejor som står i vägen och skulle behöva rejält med reflexer för att fungera i svenskt vintermörker:
Så, är du kanske entreprenör eller trafikingenjör, kommunalarbeterare eller bara vet med dig att du kommer befinna dig eller placera grejor i cykelbanan- glöm inte rejält med reflexer. Fundera också över det som VTI:s forskare skriver i sin forskningsrapport, ”Vägarbeten på cykelvägar. Kunskapssammanställning och problembeskrivning”:
Det finns också ett behov av att anpassa utmärknings- och avspärrningsmaterial för användning på cykelvägar, både för en ökad förståelse och för att minska olycksrisken. Exempelvis finns ett behov av att använda varningslampor i större utsträckning, eftersom cykellysen inte är starka nog att lysa upp reflexskärmar vilket gör att de i mörker är svåra att upptäcka i tid.
Nu kommer vintern. På med reflexer så kommer vi alla fram hela och rena!
Läge att påminna om att sommartiden tar slut natten mot kommande söndag. Det här innebär att det skymmer en timme tidigare på kvällen. Kom alltså ihåg att ta med belysning när ni cyklar till jobbet på måndag.
Och se framför allt till att använda belysningen redan när det börjar skymma. Såg i går att många är för sena med att tända belysningen.
Tycker att ni som bor där det finns ouppmärkta hinder längs cykelvägen ska utrusta er med varsin burk reflexsprayfärg och guerillaspraya dem så att de syns.
Funderade på att göra en schablon och göra lite funktionell street-art (ex på mörka betongklumpar), men allt har visst redan reflexer där jag cyklar…
Kolla in ex. Albedo Reflective Spray, den är visst lite gråaktig i dagsljus, och funkar som en reflex i mörker. Så coolt! I kombination med neon borde det kunna bli extra effektivt (och roligt!).
Borde alla i så fall spreja en överenskommen symbol? Då syns det att alla gjort det i samma syfte. Kanske ett frågetecken. Det är ju ett ifrågasättande av den som satt upp hindret utan att tänka på dess synlighet för cyklister. Ett frågetecken symboliserar dessutom osäkerhet, och hinder som inte syns skapar osäkerhet.
Jag funderade på en cykel och ett hjärta… för att syftet är att skydda cyklisterna. Tänker att det behöver vara något som är ganska sammanhållet i formen, så att det blir tillräckligt stor yta som reflekterar.
Gillar din tanke med frågetecknet också.
Ska fler måla måste det vara så enkelt så att alla kan göra det rätt lika. På breda ytor kan man måla flera frågetecken eller ett i varje ända. På smala ytor som stolpar får man trycka ihop det till ett utropstecken som du också säger. Det finns ju ändå en viss likhet så att man ser att det är samma andas barn. Men det kan finnas andra bra symbolalternativ. Jag kan bara inte ”kill my own darling”.
En sån här utskuren i styv kartong + lite tejp + en sprayburk = alla kan :-). Jag vill att det ska vara så o-klottrigt som möjligt. Sen kan det väl finnas två olika, det blir inte för splittrat. Roligt om de möts nån gång 😉
Måla utropstecken på stolpar i cykelbanan kanske?
Lite längre fram kommer Fotografiska med hjälp. Deras stora skärm belyser vägen rätt bra, synd bara att man även blir bländad av den och inte ser vägen i alla fall…
Det verkar som att i år har Fotografiska skärpt sig och sänkt ljusstyrkan på sin skärm!
Äntligen!
Tack, Fotografiska!
Yes, vi pratade med dem förra vintern och då drog de ner styrkan. Så det verkar ha följt med i år, bra!
Vid ett arbete på Lännavägen hade de använt vita plaststaket med reflexer på. tyvärr glömde jag att ta en bild, men de såg ut ungefär så här:
http://www.vagjobb.se/wp-content/uploads/2015/02/Avst%C3%A4ngning.jpg
Stadsgårdsleden är förövrigt ett bra exempel på hur någon inte tänkt. Det sitter en massa reflex-”sergeanter” (grön pil) uppsatta på betongsuggorna mot bilvägen. Men de har bara reflexer på ena sidan – den som vetter åt bilisternas håll.
Hade man tänkt lite hade man såklart satt reflexer på bägge sidor – så hade det funkat hjälpligt för cyklisterna också. Men varför tänka på det liksom. Och staketet har ju som tidigare nämnts alltså inga reflexer alls (röd pil)
Så utöver häcksax, sekatör, vinkelslip och kallasfalt så bör den välutrustade cyklisten också släpa med sig en rulle reflextejp vart hen än far. :o)
Vi crowdsourcar cykeljouren.
En flaska reflexspray i nästa tack-för-att-du-cyklar-påse!
Reflexerna sitter för högt för att lysas upp av cykellysen. Detsamma gäller t ex bommar vid bostadsområden. De flestas cykellysen siktar lägre och reflexerna bör nog vara i knähöjd också.
Hemska, men tyvärr vanliga exempel på cykelhinder i mörkret. En mycket god anledning till att cyklister ska kunna välja körbanan även om cykelbana finns.