För några veckor sedan lyckades NTF med konststycket att både släppa pressmeddelande om att de vill ha en hjälmlag, inspirera en socialdemokratisk riksdagsledamot att motionera om det och uttala sig om att det kan vara farligt att cykla med hörlurar. Det var som en ström av cykelmoral.
Bakgrunden till det senare var att det i England ”blossat upp en diskussion kring cyklisters beteende sedan sex cyklister med hörlurar omkommit under en tvåveckorsperiod”. Och det låter ju allvarligt – om det hade stämt.
Men det gör det inte. Ursprunget är vad det verkar en två år gammal (!) artikel om hur flera cyklister i London på kort tid körts ihjäl framförallt av lastbilar (Läs: Sixth London cyclist killed in less than two weeks as man dies in lorry incident och Hörlursförbud för cyklister föreslås). Det fick Londons dåvarande borgmästare att börja rya om just hörlurar (Läs: Boris Johnson considers ban on London cyclists wearing headphones). Sedan har det inte hörts så mycket krav på just hörlursförbud – kanske för att det är väldigt oklart vilken roll de spelade, om någon alls, i de sex dödsfallen.
Nåväl, två år går och plötsligt bestämmer sig SVT Nyheter för att ta upp det här och passa på och få några citat från NTF. Som glatt ställer upp. De skriver därför:
(…) i exempelvis England har det blivit en diskussion kring cyklisters beteende, efter att sex cyklister med hörlurar omkommit under en tvåveckorsperiod.
Till SVT Nyheter sa NTF:s generalsekreterare Marie Nordén:
– Cykling och hörlurar hör inte ihop. Du hör inte omgivningen, det är svårt att uppfatta risksituationer och man tappar fokus på cyklingen
och till SR Värmland sa NTF:s lokala representant Birgitta Karstensson så sent som nu i helgen:
– Hela tiden ökar det ju. Problemet är att man inte är tillräckligt uppmärksam om man har hörlurar när man cyklar
och öppnar för att det kan vara dags att lagstifta ”längre fram”. Folk dör ju uppenbarligen som flugor i hörlursrelaterade olyckor i England.
Och SVT Nyheters artikel togs upp av TT och fick därför stor spridning.
(Här är ett axplock som alla vet att berätta att sex cyklister med hörlurar dött under två veckor typ nyligen i England: Norran, Expressen, GP, UNT, NA, KKuriren.)
Men det är alltså hittepå alltsammans. SVT:s reporter skriver i ett svar:
”Jag kan ha dribblat bort mig efter att ha läst en artikeln om Londons borgmästare som sagt det var ”absolut galet” att cykla med hörlurar. Detta efter att sex cyklister omkommit i Londontrafiken under en tvåveckorsperiod. Även en polischef hade samma uppfattning. Därmed var diskussionen igång. När jag tryckte ut artikeln fanns bara dagens datum noterat, tror det var 2015-10-08. Det gav alltså intrycket att frågan var dagsaktuell.”
Det är inte lätt det där med faktakoll och det här kan ju sägas vara en struntsak. Det handlar om cykling och vem bryr sig förutom några rättshaveristiskt lagda cykelbloggare.
Men. Det här är ändå lite ett tecken på hur stor vikt cykelfrågan får när den ska tas upp. Lite löst tyckande, en hygglig nyhetskrok från ett annat land och vips, så har man en klickis. NTF ställer glatt upp och svarar istället för att säga ”Vi vet inte vad ni pratar om” när reporter påstår något. Och alla litar på SVT.
Svårare, och viktigare, är det inte.
Av alla som publicerade har en enda redaktion rättat – P4 Värmland. All heder åt dem.
Jag är helt OK med förbud mot öronsnäckor, så länge som förbudet gäller alla trafikanter… Jag menar: Om det ska bli ett krav att använda sig av hörsel i trafiken så måste det vara ÄNNU viktigare för förare av stora fordon som kör mycket snabbare än cyklister.
Så låt oss förbjuda bilradio/ bilstereo, och montera ner sidofönster på samtliga fordon… Och så förbjud öronsnäckor för cyklister förstås. För säkerhets skull.
Nej precis, det var ju exakt detta jag skrev för några veckor sedan. Marie Norden borde avgå.
Cyklister är ju ingen fysisk person som kan förtalas, eller juridisk person som kan dra in annononsbeställningar. Så media kan hitta på vadsom hellst, det behöver inte vara sant.
Synd bara att media inte förstår att om man slarvar så sänks trovärdigheten och möjligen antalet prenumeranter. Men det gäller förstås inte SVT, de har obligatoriska premumeranter via Radiotjänst i Kiruna AB.
Av vad jag brukar se så är har mer än hälften utav alla artiklar felaktig information när det handlar om cykling, övriga artiklar har mer konstig information.
Exempelvis här där slutsatsen av att 11 bilförare kört för fort i stsn, varav en mer än 30 km/h över gällande hastighetsbegränsning, är att många cyklister skadas vintertid i trafiken då de är nonchalanta.
Förstår inte riktigt sambandet, men uppgifterna kommer ifrån polismyndighetens pressansvarige, så källan känns nog trovärdig av tidningen.
http://www.dt.se/dalarna/falun/elva-bilister-akte-pa-fortkorningsboter
Väl skrivet som vanligt!
Men det där med att bara dagens datum syntes på utskriften, det verkar konstigt. Borgmästarens uttalande uppmärksammades av många medier. De jag får upp är alla tydligt datummärkta: The Guardian, Sky News, The Independent, ITV, BBC, Huffington Post, med flera. På Google syns datumet redan på sedan på sökresultaten. Nedan är en skärmdump från en utskriftsversion av The Guardian. Det är inga problem att se datumet.
Med tanke på hur många nättidningar (läs:”journalister”) som inte verkar förstå hur viktigt det är med datumstämplar på artiklar är jag inte förvånad.
Vilka nättidningar använder inte datumstämplar?
Om cykling nu är så uppenbart livsfarligt som NTF vill ha det till är det ju underligt att de måste sprida rena lögner för att bevisa det.