Det här börjar ju bli löjligt.
VLT fortsätter skriva om den där korsningen. Deras trafikexpert säger:
– För att en cyklist ska ha företräde på denna plats så ska det vara skyltat och målat som en cykelöverfart, och det är det inte.
Vi tänker två saker:
1) Att det tydligen inte räcker med skyltar utan att det krävs uppfinnande av sensorsystem med blinkande lampor också.
Det är som att så fort cyklister blandas in så räcker inte det vanliga regelverket till. Spelar ingen roll att väjningspliktsskyltarna är i grunden helt okomplicerade: De visar att man har väjningsplikt för korsande trafik.
Istället måste man ta i från tårna för att hitta på kreativa lösningar på det till synes omöjliga i att få alla trafikanter att respektera varandra. Allt utom att låta samma regler omfatta cyklister som omfattar övrig fordonstrafik (läs också: Cyklist avled i ”svårtolkad passage”. Dags att skriva om Trafikförordningen.).
Ett sätt hade varit att bygga om hela korsningen så att den istället blev en genomgående cykelbana med cykelöverfart. Säkra ner hastigheten till 30. Ett annat att ersätta väjningspliktsskylten med en stoppskylt. Men det hade såklart inneburit sämre framkomlighet för biltrafiken och det vill vi ju inte.
Men i grunden handlar det om ett regelverk som är så uselt skrivet att ingen, inte ens experterna, är överens om hur de ska tolkas. Och det är såklart så att de borde skrivas om. Så att cyklister slutar behandlas som en trafikstörning som ska minimeras till vilket pris som helst (kom igen, sensorer och blinkande lampor?!).
2) Vi konstaterar att en ”trafikexpert” som tror att det finns något som ”företräde” i trafiken, inte vet vad hen pratar om.
Läs också: Otydlig passage inte så otydlig – väjningspliktsskylten gäller
När ni skriver de här brillianta inläggen, ser ni då, explicit, till att de når puckona som är föremål för formuleringarna?
Alltså, jag kan hålla med om att regelverket borde skrivas om – men bara för att öka cyklisters trafiksäkerhet och framkomlighet. Regelverket är redan rätt tydligt.
Problemet är att det florerar en massa rena myter bland folk som inte någonsin brytt sig om att försöka läsa trafikförordningen. Det är det som kommer till uttryck. Det hjälper inga omskrivningar mot.
… och de myterna späs på att av spån som borde veta bättre, som cykelpolisen i Göteborg, och… ja, poliser överallt, faktiskt. När inte lagens väktare kan lagen, men gärna berättar för de största, som redan vill höra att Störst Kör Först att de har rätt, då är det inte så konstigt att folk dör. Inget regelverk i världen kan rädda det, tyvärr. För att lösa det problemet måste en väldig massa poliser förstå vad deras uppdrag går ut på.
Vet inte om jag tycker det är så tydligt alls. När jag försökte skriva ett utredande inlägg tog det rätt lång tid att få svar, inte sällan olika, på hur de grundläggande situationerna regleras.
https://www.cyklistbloggen.se/2015/08/den-ultimata-guiden-till-vem-som-har-vajningsplikt/
Fast varför behövde du ens fråga alla dessa förmodade auktoriteter? Speciellt om de nu svarade lite hur som helst dessutom. Lite utifrån vilka trafikmyter just dessa personer trodde på.
Det som är intressant att veta kan man läsa sig till själv i förordningen, och de invändningar ni fann mot ett förtydligande av vad väjningsplikten innebar var väl nästan lite krystade…
Det är väl bra att det förtydligas för trafikanter som inte behöver förarbevis att väjningsplikten innebär att man saktar in och kollar läget, och bara fortsätter om det är fritt. Så behöver man inte fråga vad väjningsplikt betyder, om man nu undrade.
Jag har fortfarande inte sett några konkreta exempel på otydligheter _i_själva_förordningen_. Däremot absurda tolkningar där skrivningarna kolliderar med läsarens föreställning om ’hur det egentligen är’.
—
Något som dock verkar vara en källa till missförstånd är att vägmarkeringar hör till den väg de är målade på, och inte de vägar de förbinder.
Men det är ju lättbegripligt när det blir påpekat.
Jag kunde ju inte veta att de skulle ge olika svar innan frågan var ställd…
Men just det att så många olika auktoriteter, dvs myndigheter i form av Transportstyrelse och polis, kommuner och trafikkontor, för att inte lägga till enskilda polismän, trafikskollärare som intervjuas i press – samtliga ger väldigt olika svar, pekar på ett regelverk som är dåligt skrivet.
Jämför hur lätt det är att förklara ”Högerregeln”. Så länge man inte blandar in cykelbanor vill säga.
På denna avfart sitter dubbla varningsskyltar för korsande cykeltrafik, hastighetsgränsen är 50km/h, dubbla övergångsställeskyltar och dubbla väjningspliktsskyltar samt hajtänder. Att dessutom sätta upp blinklampor är verkligen att idiotförklara bilisten. Men det kanske är ett symptom på att förarutbildningen är alldeles för dålig eller att man måste ha återkommande uppkörningar för att få köra bil.
Utanför Munkedal vid Håbymotet finns en rolig skylt i motsatt riktning på avfarten från motorvägen, apropå fördumningen av bilister. ”Stopp fel körriktning” som tilläggstavla till enkelriktat.
Vilken sida i ”cykelkriget” tror vi att trafikskollärarna befinner sig? Tror vi de prioriterar bil eller cykel?
Det är lite samma sak vid ex Hornbach i Sumpan. Förutom trafikljus behövs stoppskylt för att bilisterna inte ska köra rakt ut och bli påkörda av andra bilister som inbillat sig att 70-sträckan är en motorväg. Många bilar och bilister är för bekväma, de tappar närvaron och därmed omdömet som situationerna egentligen kräver.
Stoppskylt i kombination med trafikljus sätts väl ändå upp för att gälla om och när trafikljusen är släckta.
Ute i svedmyra finns det en blinkande lampa som varna när det är rött vid övergångsstället som finns runt en böj.
https://www.google.se/maps/@59.2803274,18.0693032,3a,75y,22.07h,78.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1saMmXrwwgBhWuxaHRMre1oA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1?hl=sv
Jag har ett minne att jag har sett det på någon cykelbana någonstans också men jag kan inte komma ihåg var.
Funderar på om det inte är runt danderyds sjukhus.
Detta har jag sett på övergångsställe, sensorer och sedan gulblink under skylten. Jag har hört spekulationer om att det införts efter att övergångsstället varit olycksdrabbat.
På bilvägar brukar sensorer styra rödljus, inte något ostandardiserat gult blinkande ljus. Ska man ändå sätta in sensorer kan det därför vara en bättre idé att göra det ordentligt så att alla alltid är med på vad som gäller.
Speciallösningar är dåligt. Ge oss ett genomarbetat och lättförståeligt regelverk med tillräckligt generella lösningar så att vi slipper en massa eget specialhittepå. Varför är modellen för företräde att man ska hinna se om körbanan är grå eller smutsröd under höstlöven? Varför är det inte bara en skylt?
Varför behövs cykelöverfartsskylten när det redan finns företrädesskyltar? Ska vi då införa en bilövergångsskylt också, kanske? Varför inte en som bara ger företräde åt barn?
Nä, använd standardiserade regler som är så logiska att man inte ens behöver tänka för att lyckas följa dem. Så är det egentligen redan i det mest som rör biltrafiken.
Ska man ändå ha sensorer, varför inte koppla dem till det evigt heliga Rödljuset, den enda regel som verkligen efterlevs av bilismen. Eller, vänta? Det gör den ju inte heller.
Att döma av mina egna erfarenheter, skulle bilisterna köra fram, ställa sig tvärs över cykelöverfarten, och sedan vänta på grönt ljus.
Den som VLT utnämnt till sin trafikexpert heter Sven-Gunnar Wallin, är pensionerad polis o hans synpunkter styrs ofta bad han tycker, o om cyklister tycker han inte. I panele deltar oxå Saara Tarvainen o Elisabeth Westman som är fd elitcyklist.
Den s k trafikexperten, Saara Tarvainen, jobbar tydligen som lärare på en trafikskola (!):
http://vlt.se/trafikvader/trafikpanelen/1.3199852-ung-expert-tar-over-lararens-plats-i-vlt-s-trafikpanel
det förklarar ju ett och annat om hur en del bilister man mött, om det är detta som lärs ut på trafikskolorna. Hur kan man få bli trafikskollärare utan att kunna trafikreglerna?