Cyklister har tre halksäsonger, snöhalka på vintern, grushalka på våren och nu har tiden kommit för lövhalkan. Här är ett exempel:
Ser ni cykelbanan? Inte? Den ligger där under löven – i en skarp sväng efter en brant backe.
Så har det sett ut ett par veckor och så kommer det förmodligen fortsätta att se ut. Och för varje dag blir löven lite blötare, lite mer mosade och lite halare. Till skillnad från när det gäller snörörjning så är stadens ambitioner när det gäller löv (och grus för all del) betydligt mer modesta. Flera läsare har rapporterat att de felanmält/klagat och fått samma standardsvar:
Lövupptagningen börjar när löven har fallit. Lövstädningen kan även utföras under servicenätter och -dagar.
I innerstaden ska lövupptagningen vara klar senast 15 november. Löv som faller av senare tar vi hand om så fort som möjligt, om inte snö eller frost hindrar arbetet.
I ytterstaden ska lövupptagning ha gjorts en gång på alla gator till och med 1 december
Så i princip kan löven alltså bli liggande till första december.
Så, dra ner på farten och ser det riktigt illa ut hos just dig, fundera på om du kanske inte ska ta bilen istället.
Däremot sopas parkeringsplatser varje vecka på städdagarns, felprioriterat minst sagt
Det var ett intressant svar och en tolkning/tillämpning som stämmer illa överens med Stockholms stads cykelplan, i vilken det står:
”Lövupptagningen ska ske löpande under hela lövfällningssäsongen. Lövstädningen utförs i första hand under servicenätter/-dagar. Inspektioner måste ske och cyklisters synpunkter och felanmälningar ska tas om hand och vid behov åtgärdas.”
Cykelplanen i min hemkommun Täby skriver följande om lövsopning:
”Utförs 1 gång/månad, samt vid behov.”
Det där ”vid behov” kommer igen i båda kommunerna, så det är väl rimligt att fler innehåller liknande formulering.
Så det är bara till att ifrågasätta tjänstemännens nonchalans med hänvisning till just cykelplanen. Ligg på helt enkelt!
Under löven ligger dessutom en tele-brunn precis i kurvan. Den har jag gått omkull på en regnig sommardag, så den måste vara jättespännande med löv på.
Detta är nog en ouppmärksammad fråga, som borde lyftas till Daniel Helldén och inte stanna hos lågavlönade svarskontorister. Nu är det kanske inte helt akut eftersom det knappt har regnat på en månad och löven fortfarande flyttar på sig hela tiden, att sopa nu är som att skotta snö i snöstorm. Men när det börjar bli kletiga, hala lövmattor som fryser, så kunde kanske cykelakuten rycka ut till de utsatta ställena. Fast med tanke på hur svårt SL har att hålla ens sina 5 cm smala räler lövfria, så är det kanske bara en from förhoppning. Det verkar vara väldigt svårt, även om jag som lekman inte förstår varför.
Cyniskt resonerat är det kanske bättre att cyklisterna tar bussen, billigare för staden, mer pengar till det krisande SL. För ärligt talat – hur många av oss skulle EGENTLIGEN ta bilen? För den som är van vid cykling är bilen liksom inget alternativ, om man inte absolut måste använda den under dagen…
Nej, det var mest ironi bakom den meningen. Att plötsligt börja köra bil till stan skulle förlänga morgonpendlingen astronomiskt och då tar jag hellre lite löv. Eller bussen.
”fundera på om du kanske inte ska ta bilen istället.” Ironi?
El så sågar vi ner alla lövträd 😉
Det var ren ironi.