Det krävs jävlar i mig inte många kronor för att något ska kallas en ”STORSATSNING”. Åtminstone inte när det gäller cyklister. Kolla.
Kommunen lägger 57 miljoner på en cykelbana (och kom ihåg att de fortfarande inte lyckats göra slut på 700 miljoner)
Rubrik:
(Det handlar alltså om pengar till cyklister, gående och kollektivtrafik)
Eller när Solna och Sundbyberg plockar upp plånboken:
STORSATSNING! Det handlar alltså om en miljon i Solna och 5 miljoner per år i Sundbyberg (det är också kul att läsa citatet: ” Jag skulle inte säga att cyklister är helt bortglömda, men man kan alltid göra mer.” i sammanhanget)
Här från Västra Götaland:
Det handlade om 74 miljoner kronor. Fördelat på tre år. I hela Västra Götaland. Och inkluderade gångvägar.
Eller minns när kommunen planerade det här seklets mest komplicerade cykellösning:
som egentligen alltså handlade om en cykelbana som bytte sida på vägen, försvann, återkom, bytte sida igen och ja, var rätt olik E4:an.
MILJONER REGNAR ÖVER CYKLISTERNA! E4:an BYGGS! VAD GNÄLLER DE FÖR!
Jag tänker ofelbart på Dr Evil:
https://www.youtube.com/watch?v=jTmXHvGZiSY
Då är det skönt att se Cykelfrämjandets ordförande Lars Strömgren sätta saker i ett sammanhang:
Till exempel kostade Norra Länken 9,3 miljarder som dagligen används av 36 000 bilister.
Men de 150 000 som cyklar genom innerstaden i dag väntar fortfarande på sin första cykelmiljard. Där har vi grundproblemet.
Jag tänker ofta att det är plats det är brist på och inte pengar. Detta gäller särskilt i exemplet som ditt citat tar upp angående innerstan.
Som boende på Folkungagatan har jag genomfört en mindre studie från balkongen genom att med stoppur beräkna hastigheten på 158 bilar som passerade i riktningen Renstierna – Medis. Jag gjorde mätningen under strax över en timme en vardag förra veckan.
Min beräkning säger att 81 (strax över hälften) av bilarna körde över 50 km/h på en sträcka som är begränsad till 30 km/h. D.v.s. fler än hälften kör på en vanlig gata i Sthlm (visserligen bred och lätt att köra för fort på), så snabbt att de kan förlora körkortet.
Mätningen är visserligen inte exakt, men jag har provkört samma sträcka själv med bil och tidur, för få en hyfsat precis studie.
Samma sak kan sägas om regerings satsning på järnvägar, försvar, skola m m. Ibland är det ju t o m så att man ett år drar någonting med 10 miljarder, året därefter tillför man en miljard igen, då blir det genast en ”miljardsatsning”.
Jag vill notera att rubriken ”Storsatsning” är satt av tidningen, inte av Solna stad eller oss politiker…
Absolut. Här riktas udden mot media, inte mot någon annan.
För Ni politiker skulle aldrig få för Er att göra något så dumt som att storsatsa på cyklisterna, hur skulle de se ut. Bättre fortsätta plöja ner pengar i arenor, parkeringar och vägbyggen för bilar till arenor och köpcentrum. Solnas politiker har ju sett det hållbara i att bygga ett gigantiskt köpcentra dit man tar bilen. Det fungerar i USA och där fungerar det utmärkt med att alla kör bil, skönt med nytänkande o miljömedvetenhet!
Intressant resonemang (se länk nedan). Dessa tankebanor är nog inte helt ovanliga och det är en intressant koppling till de yttepyttinga (några få undantag) satsningar på cykelinfra.Men snacka om att angripa problemet från fel håll. Problemet är inte cyklister eller cyklismen, problemet ligger i en undermålig cykelinfrastruktur som skapar konflikter mellan olika trafikslag. Men för ”Svensson” som promenerar eller åker bil genom ser bara ”galna” cyklister som kör än hit än dit. Det krävs lite tid i cykelsadeln för förstå hur cykelverkligheten ser ut, inte bara betrakta saker från ett utifrånperspektiv.
http://asikt.dn.se/asikt/debatt/stockholmarna-maste-parkera-bilen/innan-bilen-parkeras-maste-stockholmscyklisterna-lara-sig-trafikvett/
En ny cykelbanan vid Lidingövägen kommer bara att åtgärda de fel som tillkom med bygget av norra länken som jag beskrev för Stockholm stad för två år sedan. ”Lipstick on a pig”…
Inte ens rätta till då lidingövägen förut knöt ihop lidingö och hjorthagen/ropsten men stan. Nu är gc i hjorthagen avskurna från resten av stan med en stor motorvägs korsning som kräver sex rödljus för att ta sig 100 meter fram till lidingö vägen. Om gång och cykeltrafiken minskat?
Tur nog mäter trafikverket trafiken för att kunna jämnföra detta med biltulls liknande passager, såklart mäter de inte gång och cykeltrafik… Suprise!
Visserligen är det lätt att förstå att det var svårt att rymma en cykelbana hela vägen från Ropsten på höger sida. Men följden av bygget är att jag aldrig cyklar Lidingövägen in mot stan. Ingen större förlust iofs. Väljer gasverket och över Östermalms IP för att sedan nå Sibyllegatan.
Kanske innebär breddningen att det blir dubbelriktat på vänstra sidan. Men då gäller det att de fixar så det går att cykla ner på den sidan vid tunneln vid Östermalms IP. Undrar om förbättringen kommer stå i någon slags relation till kostnaden. Hur många meter helt ny cykelväg får man för 57 miljoner?
Sibyllegatan för övrigt förstås bästa vägen till Nybroplan från Lidingö.
En helt ny korsning i två plan för en massa miljoner, såklart man kunde petat in 100 meter cykel o gångbana där. De har helt enkelt bara prioriterat bilarnas framkomlighet. Ett annat förslag som väckts av allmänheten är ju en bro som sitter ihop med tunnelbanans bro och därmed går över alla bilvägar, men det bedömdes som för dyrt. Trots cykelmiljarden och allt…
Det är väldigt många som har ett intresse av att blåsa upp de futtiga investeringarna i cykel så att man kan sluta med det så snart som möjligt och stoppa pengarna i biltrafiken istället.