Jag sitter och läser gamla inlägg på bloggen och inser att Motormännen faktiskt håller med oss. Vi skrev ju igår om att det är dags att sluta betrakta cykelvägar som låtsasvägar som behöver egna specialregler för att folk inte ska behöva skadas. Vi skrev:
Då kanske vi får en trafik där ”cyklisten kom från ingenstans” inte längre anses rimligt att säga eller där ”cyklar åker så fort” som beskrivning på trafikens förmodligen långsammaste fordon inte längre accepteras.
Dags att uppgradera cykelvägar till riktiga vägar alltså. Vilket innebär att korsningar med andra vägar inte längre behöver ”överfarter” eller ”passager”, lika lite som korsningar generellt behöver det. Högerregeln och vanliga väjnings- eller stopppliktsskyltar som för resten av trafiken alltså. Inga specialregler. Trafik som trafik. Samma för alla.
Och jag inser att Motormännen håller med oss! Så här skrev de som svar på den statliga cykelutredningen som kom 2012:
– Det är olyckligt om vi får en utveckling mot olika trafikregler för bilar och cyklister. Otydlighet kommer bara leda till fler olyckor.
Herrejösses vi är ju överens! Nu kör vi tillsammans mot en trafik där specialregler är ett minne blott.
Jag håller med. Men man måste lösa det här med parallella cykelbanor. Kanske är det så att bilisten alltid korsar färdväg då de skall in på avtagsväg? Finns massa situationer där som jag tror man måste fixa – men det är klart att det går. Om bilväg är huvudled, då måste cykelbana som går parallellt också vara del av huvudled…
Högerregeln är så enkelt! Allt som rullar från höger har företräde om inte skylt anger annat.
Det måste vara enklare och billigare att ändra trafikreglerna på detta sätt än att först skapa papperscykelpassager (som bara existerar i sinnevärlden) och därefter sätta upp skyltar i så långsam takt att alla skyltar blir uppsatta om 100 år. Dessutom slipper polisen och andra lallare till myndigheter ha återkommande och felaktiga annonskampanjer med budskap som typ:
”Det ska vara kul att cykla men tänk på att ni cyklister nästan alltid har väjningsplikt. Om du är osäker när cyklister faktiskt har väjningsplikt så ring inte oss. Vi cyklar verkligen inte och har ingen aning! Det bästa är att du alltid går med cykeln i alla korsningar. Eller ännu bättre – ta bilen! Har du inte åldern inne för körkort? Ta bussen! Eller låt dina föräldrar skjutsa dig! Det är roligare att leka rikemansbarn med egen chaufför än att bli påkörd när du cyklar eller hur? Bil är bäst, ingen protest!”
Fel, ingen har företräde i trafiken. Du har väjningsplikt för de som kommer från höger.
Så vad är skillnaden mellan företräde och väjningsplikt? Är det inte bara två sidor av samma mynt?
Företräde är en rättighet och väjningsplikt är en skyldighet. Trafiklagarna är skrivna så att alla har skyldigheter och ingen har rättigheter. Detta för att en rättighet kan missbrukas genom att utnyttjas i eget syfte.
Vi skrev exakt likadan förstamening. 🙂
Företräde är en rättighet och väjningsplikt är en skyldighet. Man kan hävda sin rätt att färdas först, men det finns alltid ett förbehåll att det ska ske säkert och utom fara för andra. Rättigheten är på så sätt underordnad skyldigheten.
Risken med att prata om företräde/rättighet är att man på så sätt förbiser sina skyldigheter, och då skapas en trafikapparat utan hänsyn för medtrafikanter.