To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Min allvarliga olycka där jag krockade med en flakmoppe i kurvan vid munkbron finns inte med i statistiken? Undrar hur många fler som inte finns med?
Saknar också några olyckor på kartan som är rapporterade på blankett till Strada via sjukhuset…
Konstaterar att på precis det stället jag klagat på att det saknas skyltar som talar om att gatan korsar en gc-väg och en ridväg, förutom att skylten om att det nu är 50 står _före_ korsningarna och sikten över gc-vägen och ridvägen skyms av häckar m m, där har det skett en kollision mellan en 63-årig man och motorfordon för två och ett halv år sedan med allvarlig skadenivå. Jag har öht inte fått något svar på min anmälan mer än att de tagit emot den, och inget har heller hänt, som i varningsskylt eller flyttad 50-skylt.
Kan konstatera att där jag cyklar (Stockholms innerstad) är det enligt karta nästan bara singelolyckor och majoriteten av de som råkat ut för saker har hjälm.
Mina (icke inrapporterade) cykelolyckor är alltså mycket otypiska: 4 krockar med fotgängare, 1 med bil (taxi), 1 singelolycka (illa parkerad cykel välte in i cykelbanan, in i min cykel). Och jag har inte hjälm.
Inte för att det betyder nånting alls, men man ska visst vara försiktig med slutsatser, både utifrån statistik och från egna upplevelser… 😉
Att det ser så är ju för att det bygger på polisrapporter, eller rapportering ifrån vissa sjukhus.
Att det saknas data är för att polisen sällan utreder olyckor med cyklar.
Säkrare brukar vara att kolla statistik hos försäkringsbolagen. Trafikskadeersättning (olyckor med motordrivet fordon iblandat). Olycksfallsersättning (singelolyckor).
Sen har det såklart med saken att göra att ingen av fotgängarna jag krockat med har blivit skadade (i alla fall har alla sagt att de inte blev det), och att jag i min krock med bil och i fallolyckan pga. cykeltorped från sidan inte har rapporterat det, mina skador var lindriga och självläkte.
Tycker att de som hävdar att de är mer rädda för cyklister än bilister är rätt puckade. Kollisionsrisken kanske är större, men skaderisken betydligt lägre med cyklist.
Det märks tyvärr inte i polisstatistiken (å andra sidan inte heller alla cyklist/fotgängarkrockar).
Rättsväsendets prioriteringar upphör aldrig att förvåna – fast egentligen inte. Visserligen kan det kanske hävdas att cyklisten som körde in i framförvarande bil inte höll tillräckligt avstånd, men i alla fall…..
Sen kan man ju också fundera på om det hänt att en fotgängare som knallat ut i gatan mot röd gubbe och blivit påkörd, har misstänkts för vårdslöshet i trafik.
Kollar Uppsala men får inte ut jättemycket om jag vill dra slutsatser… Mycket okänt. :/
Det vore intressant om någon mer matematiskt bevandrad kunde använda den här datan för att räkna ut sannolikheten att olyckor beror på dålig infrastruktur eller dåligt handhavande per trafikslag.
Jag tänker mig att om många sker vid vissa vägar / korsningar och andra är tämligen fria från olyckor så är det snarare fel på infrastrukturen än på individerna. Om det däremot sker olyckor mer spritt utan några tydliga problemvägar så handlar det mer om trafikantfel. Om man då jämför detta mellan bilar och cyklar skulle man få någon uppfattning om huruvida det satsas tillräckligt på infrastrukturen för att minimera olyckor.
Kollade lite snabbt och alla cykelolyckor som jag såg berodde på gropar/grus/halt vägunderlag(is eller löv). Alla personbilsolyckor som jag såg var påkörning av framförvarande fordon, ibland i kombi med halt vägunderlag.
Men då kollade jag endast vissa vägar. Vill man kolla noggrannare så får man nog kolla i kalkylbladen hos Strada. Har för mig att man i alla fall i MS Excel kan sortera på datainnehåll.
Det är dålig data i Strada, Jag tror snarare på att man ska ta och utreda alla olyckor som sker, spendera 3-5 timmar på att metodiskt utreda händelseförloppet och de förutsättningar som fanns. Gärna med foton på hur det såg ut under olyckan.
Jag kan ge en analys av data utan matematik; det är vanligast att bli påkörd av bil i ett villaområde.
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/statistik-over-cyklisters-olyckor-faktaunderlag-till-gemensam-strategi-for-saker-cykling.pdf
Det framgår inte hur man gör för att se andra städer än Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping? Jag zoomar och zoomar och det händer ingenting.
Aha, man måste zooma in väldigt långt innan plupparna dyker upp, och när de väl har dykt upp så finns de kvar även om man zoomar ut.
Yesbox! Precis. Sedan kan man ta ”dela” och få en snabblänk. Det var så jag gjorde för att länka i inlägget.