Jag älskar att cykla och min inställning är att de flesta mest vill komma fram hela och rena.
Men den här platsen sammanfattar allt jag tycker är dåligt med Stockholmstrafiken:
1. Cyklister som inte lämnar företräde vid övergångsstället.
2. Kaos med trafik från alla håll.
3. En stor blåbuss som helt ignorerar både cykelpassageregel och ännu värre zebralagen och rent fysiskt tränger sig över övergångsstället.
4. Bilist som kör där det är förbjudet att köra privatbil
Och alla försöker komma fram först.
Kan vi göra så här en enda dag Stockholm, bilister, bussförare, fotgängare, cyklister och andra som rör oss ute på gatorna: När vi tar oss fram utgår vi från att alla ANDRA har rätt, och att det är vi som ska släppa fram och kör extra defensivt.
Det kommer förmodligen gå lite långsammare, men vem vet, kanske blir det trevligare stämning på väg till jobbet och skolan.
Och kanske är det något man kan leva på under dagen och som gör livet lite roligare? Och säkrare.
16 svar på ”Ska vi ta en dag och liksom bara ta oss fram som vänner?”
Kommentarer är stängda.
En kommentar till. Den just nu övertäckta skylten, på hamngatan, om förbjuden högersväng, gäller den för cyklister också? Det borde den inte göra. Ett problem här är att ett vanligt beteende bland cyklister är att de cyklar på trottoaren för att slippa rödljuset, som har ganska lång rödperiod här.
Det är riktigt att det är väldigt många privatbilar och motorcyklar som kör in från Hamngatan till Kungsträdgårdsgatan, trots förbudsskylt. (Tidigare fick inte taxi köra här dagtid, men det låtsades de inte förstå.)
Men just nu är det otydligt skyltat, eftersom trafik från Sergels torg inte får svänga höger in på Regeringsgatan, vilket de gör ändå, så är skylten som förbjuder högersväng in på Kungsträdgårdsgatan övertäckt. Men inte skylten som förbjuder motorfordon som sitter vid infarten till sistnämnda gata!
Jag tror inte detta har ökat biltrafiken här ändå.
Måste rätta mig själv! På två punkter.
1. Skylten är inte längre övertäckt. Den svarta säcken är borta.
2. Skylten var påbjuden färdriktning, alltså en rund blå skylt med en vit pil som pekar uppåt. Ingen förbudsskylt alltså.
Nu låter du som Cege Hammarlund på 60-talet. Men olyckstalen bara steg…
Jag älskar denna korsning. Tycker video visar ett bra samspel, alla kör långsamt och håller koll på varandra. Bussen stannar för gående, gående stannar för bussen. Cyklister stannar för cyklister och gående. Allt finns vid denna korsning. Visst det är inte så bra framkomlighet, men det är inte allt.
Å andra sidan räknar jag minst 30 personer (och då har jag inte räknat bussen) som passerar genom korsningen på lika många sekunder, så nog kommer folk fram alltid.
Jo, men cyklisterna använder sin hastighet och storlek för att få fotgängarna att stanna kvar – vilket betyder att någon annans framkomlighet och upplevda säkerhet minskar.
Bussföraren gör samma sak mot cyklister och fotgängare.
Och bilisten som tjuvåker ska öht inte vara där.
Det betyder att trafikklimatet, tycker jag, blir rätt uselt.
Det låter lite som att släppa före alla när man står i matkön… då kommer man aldrig fram. På denna video saktar alla ner och gör det bästa av en dålig situation….
christian, har du lyckats anmäla ditt filmade material vid någon anmälan?
Funderar på att skaffa för att kunna fånga upp alla gånger man blir trakasserad men undrar om det enda man kan göra med materialet är att hota eller hänga ut folk, känns tråkigt.
Nej – filmad trafik fungerar rätt dåligt för anmälan. Vi försöker i huvudsak använda det vi filmar som exemplifiering för generella företeelser.
Eftersom det inte finns ägaransvar (utom vid felparkering) så måste personen kunna identifieras. Och det är ju sällan en vet vem det är som sitter bakom ratten.
Det är enormt tillfredställande att stanna vid övergångställen och tydligt vinka fram eller säga varsågod. En del gående blir helt överlyckliga, de flesta ler stort.
Vinka fram bör man inte göra. De gående kan få uppfattningen om att det okej att gå över. Och då kan omkörande fordon komma i hög fart.
Händer ofta att någon kör om när man stannat. Ibland så blir de gående nästan överkörda.
Lösningen brukar vara att stanna så nära 90 grader man kan så att man blockerar omkörning.
Ja det är riktigt frustrerande att en behöver ta hänsyn till det. Jag löser det hela genom att hålla koll på andra trafikanter. Sen ska jag säga att de gående jag möter är riktigt luttrade av att ständigt inte få komma över när andra trafikanter bara blåser på så de tittar väldigt noga. Tyvärr.
Intressant då omkörning vid obevakade övergångsställen, cykelpassager och cykelöverfarter är förbjudet med vissa små undantag. Att köra fort förbi någon vid dessa ”ställen” är absolut förbjudet.
Ett exempel på fin storsinthet som går att applicera överallt i livet egentligen!