Vi har skrivit om hur kommuner och bilskolor inte har någon koll på vad som gäller i det fina mötet mellan biltrafik och cykeltrafik. Och nu var det dags för polisen. Det här är Göteborgs cykelpolis som svarar på frågor om väjningsplikt i SVT:
– I detta fallet har bilisten ingen skyldighet att släppa fram cyklisten, säger Thomas Åsenlöf.
Tittar man på klippet så kan han eventuellt ha en poäng. Förutsatt att man bara avser den absolut sista passagen precis bakom honom. Men tittar man på hela passagen så har man svängande trafik. De som följer röd pil svänger höger över cykelpassagen:
Vid den gröna markeringen i bakgrunden stod polisen. Röd pil är motorfordon, grön pil är cyklister som kör ut på cykelpassagen.
Då går vi till Trafikförordningen:
3 Kap §61:
En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).
”Eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning”. Det är alltså situationen där polisen säger ”I detta fallet har bilisten ingen skyldighet att släppa fram cyklisten”. Jo, skulle vi vilja hävda, det har har den. Den har precis svängt i en vägkorsning. Trafikförordningen har dessutom tacknämligt lagt in att bilister inte får utsätta cyklister ute på passagen för fara.
Vad gäller egentligen?
Det blir ämnet för nästa bloggpost, Den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt.
(Note: Det här inlägget var tidigare postat i samma som ovan)