Vi har tidigare skrivit om Arenaleden och Tele2Arena – arenan som skulle vara cykelvänlig enligt dåvarande trafikborgarrådet Hamilton som sa:
”Genom att vi namnger Arenaleden uppmärksammas stockholmare och besökare till Tele2 Arena på att cykel är ett snabbt och enkelt resealternativ till arenan, säger Ulla Hamilton (M), trafik- och arbetsmarknadsborgarråd.”
Med tusen parkeringsplatser för cykel och egen led så var det ju bäddat för cykelsuccé.
Det var bara en liten grej…
och det är att polisen spärrar av hela leden och parkeringen när det är stora fotbollsmatcher.
Och inför kvällens derby mellan Djurgården och Hammarby skriver Stockholm Direkt om det här:
Mats Jonsson, evenemangsansvarig på Djurgården, bekräftar att cykelparkeringen ut mot Nynäsvägen kommer att vara avspärrat vid kvällens match mot Hammarby.
– Tyvärr kommer den att befinna sig i ett avstängt område, säger han.
Joråsatt.
Läs mer på Stockholm Direkts sajt: Fotbollsderby på ”cykelvänliga” Tele2 Arena – dåligt för cyklister
Jag fattar inte. Varför spärrar de av? Hur vore det om polisen var representerade vid den här typen av byggnadsprojekt? Vad är vitsen med en cykelparkering som stängs av vid stora arrangemang?
En anledning att spärra av innan Globen är att cykelbanan fylls med folk efter att matchen är slut. Det finns säkert fler anledningar, men varför vore bra att veta, spärrar de av inför alla matcher?
HIF eller DIF kommer spela dessa datum under hösten, några få är vardagar.
29 Augusti 16:00
13 September 15:00
20 September 15:00
23 September 19:00 (ons)
27 September 15:00
28 September 19:00 (mån)
18 Oktober 17:30
19 Oktober 19:00 (mån)
Jag tycker inte att det är en giltig orsak. Om fotgängare vistas på cykelbanan är det polisens problem. Inte cyklisters. Det är också ett tecken på att gångbanan är underdimensionerad.
Det är icke förbjudet för gående att gå på cykelbana och inte heller förbjudet att cykla på gåbanan. vad jag vet kan det inte direkt beivras.
Visst kan polisen underlätta för cyklister men vid så stora folkmängder det handlar om får man nog acceptera störningar vid cykelvägar dragna på detta vis. Även bilvägar drabbas.
Så här står det i Trafikförordningen:
7Kap
1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.
Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.
Så, frågan är om det finns gångväg i närheten?
Nej, gångvägar får man inte cykla på alls.
3:6 Trafikförordningen
Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd.
Om särskild försiktighet iakttas får trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Är en bana avsedd för viss trafik får annan trafik förekomma på banan endast för att korsa den.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §. Förordning (2014:1035).
Ansvarskännande tack!!!