Jösses, vilken skillnad den gröna vågen på Götgatan gör. Det är inte nu, förrän den är ur funktion som man på riktigt inser vilken skillnad det gör att slippa stanna för ett rödljus var hundrade meter.
Många har frågat vad som händer på Götgatan.
Vi kollade med trafikborgarråd Daniel Helldén om varför den gröna vågen var ur funktion, och på Twitter kom svaret:
@Cyklistbloggen @Greijus Ang grön våg på Götgatan. Det pågår ett byta av styrapparater som ställer till det. När klart ska det fungera igen.
— Daniel Helldén (@DanielHellden) August 24, 2015
Så nu vet ni.
Läste nån gång att det skulle vara Grönvåg längs Skeppsbron, har jag aldrig upplevt. Kan det stämma?
Knappast. Inget jag känner av iallafall i 20-30 km/h.
Från Slussen till city slår de två ljusen efter Saltsjörampen snabbt om till rött efter att den bredvid rampen givit grönt. Man sällan igenom bägge. Det är tydligt att dessa ljus är optimerade för att trafiken som kommer från rampen resp munkbrohållet ska kunna flyta lätt igenom – från Slussen ska enligt planerna inte komma mycket (motor)trafik, så varför ge dem någon tid anser väl trafikplanerarna som gärna blundar för den stora mängd cykeltrafik. Cykelpassagen innan Kungsträdgårdsgatan har därtill otroligt kort ljustid varför mer hugade cyklister tar bussfilen (eg förbjudet då den är vänster körfält). Ser man att cykelpassagen har grönt när man är på bron tar man bussfilen.
Från city till slussen måste man efter grönt i slutet på Kungsträdgårdsgatan i princip alltid stanna både vid trafikljuset precis innan och efter Slottet. Precis innan man kommer till Slussen finns två ljus inom 70 meter. Man måste ofta stanna för bägge – vilket är synd då många skulle ha nytta av en raksträcka innan de började klättra upp mot Kolingsborg. Imho borde de ta bort ljuset närmast Slussen helt, även för biltrafik, då det bara leder till ett onödigt stopp.
Nu hittade jag artikeln jag läst, undrar dock när det är em på skeppsbron?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stockholm-ska-oka-cyklandet-och-minska-olyckorna/
Lite off topic. Trafikljus är en stor tidsbov. Jag tror vi i Stockholm (och på många andra ställen) överskattar trafikljusets förmåga att skapa ordning i trafiken. I många fall saktar den bara ner saker och ting. Är det någonting ni har tänkt på och kanske skrivit om, eller är det kanske för långt från att vara om cykel?
Inte alls off-topic! Christian skrev en post om detta härförleden: https://www.cyklistbloggen.se/2014/09/en-cyklist-kor-mot-rott-men-fyra-bilar/
Jag skulle vilja se behovs/tids-styrda trafikljus. På flera ställen jag passerar på min pendlingsväg finns trafikljus som inte gör nån nytta alls en stor del av dygnet. Det enda som händer är att en ensam trafikant får stanna och vänta på ingenting ett tag. Om man istället släckte dessa ljus när det inte fanns nåt behov av att styra trafiken skulle allt flyta mycket smidigare.
Man har ju upplevt hur smidigt allt flyter när trafikljusen är trasiga i en korsning. Kanske då undantaget värsta rusningstid.