Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Breddad gång- och cykelbana vid Danvikstull dröjer. Länge.

Publicerad den 24 augusti, 201516 januari, 2022

För ett och ett halvt år sedan, i januari 2014 skrev vi att kommunen beslutat sig för att äntligen bredda den löjligt smala gång- och cykelvägen över Danvikstull.

Danviksklippan skyltad
Löjligt smal

Det handlar alltså om pendlingsstråket för cyklister från Nacka, Värmdö, Hammarby Sjöstad som smalnar av något otroligt för att få plats mellan bropelare och bergsvägg vid Danvikstull. Det är också en plats med många fotgängare och inte minst barnvagnar – jag själv var en av dem under mina pappaledigheter.
Tanken var att man skulle använda en bergssåg för att såga bort berget, men nu har det visat sig bli för meckigt. Jeffery Archer, trafikplanerare på Stockholms trafikkontor, säger till Nacka-Värmdöposten:

– Arbetet visade sig ta mycket längre tid än beräknat och skulle ha medfört trafikstörningar på Värmdöleden under tre-fyra månader, vilket skulle ha inneburit stora påfrestningar för resandet.

Och det kan vi ju inte ha. Nu utreds frågan istället. Eventuellt skulle det gå att flytta bropelaren.
När det ska vara klart är oklart. Förmodligen inte som planerat under 2015 kan man tänka.
Läs mer i NvP: Smala vägen svår att bredda.
Länktack till Per Båge.
 

3 svar på ”Breddad gång- och cykelbana vid Danvikstull dröjer. Länge.”

  1. Lars skriver:
    24 augusti, 2015 kl. 5:29 e m

    Trafikstörningar är något man får acceptera ibland. När de reparerade bron så var ett körfält avstängt och då flöt ju trafiken på riktigt bra ändå. Men visst, om det blir billigare/enklare att flytta pelarna så är det väl bra. Synd bara att det ska ta sådan tid att komma till skott.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      24 augusti, 2015 kl. 6:13 e m

      Som den bittre cyniker jag är tänker jag att toleransen är lägre när trafikstörningarna uppstår pga cyklister…

      Laddar in …
      1. Emil Vikström skriver:
        24 augusti, 2015 kl. 8:07 e m

        Jag utgår från att det är cykeltrafiken längs Värmdöleden som skulle fått utstå påfrestningar.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d