Vi har tidigare lärt oss att cykefält, till skillnad från cykelbanor, är att betrakta som vilken fil som helst på vägen. Enda skillnaden är att den, liksom till exempel bussfilen, är en fil reserverad för en viss typ av fordon. Det betyder att samma regler gäller för cyklister i cykelfält som alla andra fordon som kör på vägen.
(Läs mer: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt?)
Det har lett till den lite märkliga situationen på till exempel Vasagatan i Stockholm, där biltrafik som ska rakt fram, korsar ett cykelfält eftersom fältet svänger över vägen. De tvingas alltså i praktiken till ett körfältsbyte, trots att de kör rakt fram. Cyklister som kör diagonalt över vägen däremot kör i sin egen fil och gör alltså inget byte.
Stockholms kommun har gjort tolkningen att det betyder att korsande trafik ska lämna företräde, i enlighet med Trafikförordningen.
Nu har Solna kommun tagit det hela ett steg längre. De har dragit cykelfältet över precis hela vägen.
Så här ser det ut:
Som ni ser kommer cyklisterna uppifrån höger i bild och korsar hela vägbanan i sin fil. Passagen är alltså inte målad som cykelpassage eller som cykelöverfart (vägmarkering M16) utan som just cykelfält (vägmarkering M5). Cyklisterna gör alltså inget körfältsbyte, men korsar ändå en väg. Smart va?
Det här gör det lite rörigt juridiskt. Hade det varit cykelpassage eller cykelöverfart hade det varit hyggligt enkelt, om än inte glasklart. Vid cykelöverfarter har korsande trafik alltid väjningsplikt. Vid obevakade cykelpassager råder en slags dubbelt ansvar där korsande trafik ska se till att ”anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen”, samtidigt som cyklister ska ”sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.”
(Läs mer: Nu införs väjningsplikt vid cykelöverfarter)
Men Solna valde alltså av någon anledning att låta en fil snirkla sig ut på diagonalen tvärs över vägen och sedan fortsätta som ett vanligt cykelfält.
Så, det spännande med Solnas lösning är att den alltså är en vanlig fil. Vilket borde betyda att korsande trafik ska lämna företräde – eftersom man får korsa körfält ”endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra”. Precis som på Vasagatan i Stockholm.
EDIT: Nej, enligt uppgift är det inte en utfart, utan bara en vanlig väg. Formellt borde alltså cykelfältet bara vara en fil ch all annan trafik korsar den.
För att göra det ytterligare lite mer komplicerat ser det ut som att cykelfältet kommer från en parkeringsplats – så förmodligen gäller också utfartsregeln, vilket skulle betyda att cykeltrafik på väg ut har väjningsplikt åt vänster. Men sedan är de rimligtvis ute på vägen i sin fil, som alltså går tvärs över gatan och därmed gäller vanliga filbytesregler.
SAAB:en på bilden ovan är alltså i färd till att korsa ett körfält. Fast den är på väg rakt fram.
Allt det här är såklart ren teori. Bilföraren på bilden har ingen rimlig anledning att fundera över att hen är på väg att korsa en körfil. Färden går ju rakt längs en vanlig väg.
I verkligheten kommer cyklister få anpassa sig och se upp så de inte blir påkörda i en trafiksituation där någon hittat på lite på frihand. Det är inte tänkt att körfiler ska snirkla sig in över andra vägar på det här sättet.
Det man kan fråga sig är varför det här anses okej. Det är en lösning som gör det knepigt att förstå trafiken och svårt att samverka. Varför ingen redan på planeringsstadiet ställde sig frågan hur det här kunde vara en bra idé.
Och hur det påverkar trafikanters möjligheter att cykla och köra laglydigt. Och deras vilja att bry sig om att göra det.
Läs också Nollvisionen – och varför den är viktig att känna till för cyklister.
Finns ju ett på många sätt liknande fall inne i stan, i Y-korsningen där Birger Jarlsgatan och Karlavägen går ihop innan Odengatan. Om man cyklar mot odengatan på BirgerJarlsgatan har man cykelfält, som bara fortsätter med M5-markering rakt över Karlavägen. Bilisterna som ur cyklistens synvinkel kommer från höger (på Karlavägen) har utritad väjningsplikt. Bilisterna som kommer från vänster (d v s på BirgerJarlsgatan) och kör ”rakt fram” in på Karlavägen har ingen utritad väjningsplikt.
Rent trafikmässigt: De korsar körfält (cykelfältet), de svänger vänster från BirgerJarlsgatan till Karlavägen i en korsning alltså över mötande fil, de kommer in i korsningen från vänster. M a o, de har ordentligt med väjningsplikt mot mötande cykeltrafik på BirgerJarlsgatan nästan oavsett hur man väljer att tolka situationen.
Men, rent riktningsmässigt kör de ju rakt fram (i o m att BirgerJarlsgatan gör en krök) så det är upplagt för olyckor när bilarna (främst Taxi) skiter i cyklister och står på genom korsningen.
På sista bilden med Saab:en, hade det inte varit bättre att dra cykelfältet på vänstersida brevid trottoaren fram till övergångsstället och där ha en normal passage. Lite ineffektivt för både cyklister och bilister att ha först ett övergångsställe och sen en cykel passage på samma korta gatstump.
Ett cykelfält på vänster sida av vägen blir märkligt eftersom trafikförordningen säger att fordonsförare skall välja det körfält längst till höger som är tillåtet/lämpligt.
Bildexempel: Nyköpings kommun har inrättat ett smalt cykelfält som markerats som dubbelriktat, där de som följer markeringarna och cyklar i ett körfält till vänster bryter mot regler och vid möte med cykel tvingas ut i vägens mötande körfält.
https://uploads.disquscdn.com/images/3f6b5ea030a34f9bc838b08de86515299ca2cea2990f54d64eb4012321ea028f.jpg
Frågan är om det egentligen ”är” ett cykelfält. Snarare är det nog tänkt som ett slags vägledande markering, som man utfört på ett förvirrat sätt.
Jag har sett många exempel där markering identisk med M5 använts för att visa hur cyklister kan cykla, eller för att uppmärksamma på att det kan komma cyklister.
Sen funderar man ju över hur en rättslig instans skulle se på saken om det inträffade en olycka på grund av den felaktiga markeringen. Gäller även felaktigt utförda vägmarkeringar?
Om det ser ut som en anka, går som en anka och låter som en anka, så är det en anka.
Om de använder M5, så är det per defintion ett cykelfält, och då blir det ju så här.
Problemet är att kommuner, inte bara Solna, inte tycker det är så noga. Det påverkar, menar vi, rättsmedvetandet och samspelet i trafiken. Och de som betalar priset är de oskyddade trafikanterna – i det här fallet cyklisterna.
Precis: Det är ett cykelfält. Jag tror bara inte att väghållaren tänkt att det ska vara det. Vilket får de konsekvenser du beskriver.
Inte bara kommuner utan även Trafikverket använder cykelfält ad hoc.
Bilden är ju rätt talande – det är inte en cyklist i cykelfältet utan en person med en barnvagn!
Var i Solna ligger denna skapelse? Är så sugen på testa den!
Här! https://www.google.se/maps/place/59%C2%B021%2734.8%22N+17%C2%B058%2758.8%22E/@59.3596359,17.9829396,18.2z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x0?hl=sv
Tack! Tar med mig hockeyskydden
Åh, dessa livsfarliga trafiklösningar! Ibland längtar jag tillbaka till 80-talet när det inte fanns cykelfält i innerstan. Allt var glasklart – där bilar fick köra fick jag cykla (förutom vissa broar som hade GC vid sidan om) och jag var synlig för alla bilister eftersom jag var ”i trafiken” och inte som nu ”bredvid trafiken”.
Det här är den västa ”trafiklösningen” jag sett. De som har planerat och genomfört detta kommer att ha blod på sina händer.
Välkommen till Solna – Ad hoc kommunen!