Det är nästan löjligt när man ser det på film. Vi skrev ju häromdagen om hur Solna dragit ett cykelfält tvärs över en väg. Vilket blir knepigt eftersom ett cykelfält juridiskt bara är en vanlig fil, även om den är reserverad för cyklister. Det blir såklart också knepigt för att det kan upplevas som otryggt att vägen plötsligt svänger diagonalt över en annan väg där det kommer biltrafik.
Men det var inte bara tvärs över en väg. Utan två. Så här ser det ut om man fortsätter cykla en bit:
Goran Gozo har gjort sig besväret att cykla den nymålade sträckan med kamera. Och det är som att åka en snitslad bana som bryr sig marginellt om omgivande trafik. Kolla:
Cykelinfra Solna Business Park 2015-07-21 from Goran Gozo on Vimeo.
Det här får ju flera effekter:
För det första att det blir oerhört oklart vilka trafikregler som gäller vilket
för det andra leder till att samspelet med andra trafikanter blir svårare något som
för det tredje gör att det kan bli direkt farligt vilket
för det fjärde innebär att cykelvägen upplevs som otrygg och att
för det femte det riskerar att skapas konflikter mellan trafikanterna. Det som brukar kallas ”konfliktdesign”.
Vilket tillsammans leder till att folk låter bli att cykla, att folk tycker cyklister är jobbiga som ”dyker upp från ingenstans” och skiter i trafikreglerna. Och att folk får en mer… flexibel inställning till att följa trafikreglerna. När inte ens kommunen bryr sig, varför skulle jag liksom?
Vi börjar vi misstänka att Nils har rätt som skriver i kommentarsfältet att:
Det är ett cykelfält. Jag tror bara inte att väghållaren tänkt att det ska vara det. Vilket får de konsekvenser du beskriver.
Det kanske är så att Solna faktiskt inte vet om att de håller på och drar filer tvärs över vägarna i kommunen och att det faktiskt har juridiska konsekvenser? Eller är det kanske vägar som någon annan ansvarar för?
Det verkar så otroligt att det här skulle vara medvetet gjort.
Vi har också sett en del frågor om början på sträckan i filmen. Där ser det ut som om man cyklar mot enkelriktat. Får man verkligen göra det?
Ja, det är faktiskt helt okej, så länge det sker i en cykelbana. Det här är något inte alla vet om – till exempel orsakade en liknande förändring i Göteborg en mindre sociala medier-storm för något år sedan.
Läs mer: Nej, det har inte plötsligt blivit tillåtet att bryta mot lagen i Göteborg.
I Stockholm finns det ett par platser där man cyklar mot enkelriktat. Här till exempel på Götgatan:
Där går alltså cykelvägen i en cykelbana. Det man kan fråga sig är om lösningen i Solna räcker – de har ju valt att nöja sig med att måla heldraget längs kanten. Då är det, som vi lärt oss, inte längre vare sig cykelbana eller cykelfält, utan vägren.
Läs mer: Cykelfält eller vägren?
Jag tror inte det är tillåtet att köra mot enkelriktat om det görs i vägrenen. Men jag är inte säker. Det Solna hade kunnat göra istället vore att skylta om till ”Motortrafik förbjuden”.
Då hade det varit frid och fröjd och inte minst tydligt. Men hey, det är ju bara cykelvägar.
EDIT: Flera läsare har också påpekat att cykelfältet är draget oerhört nära bilparkeringar. Har man någonsin dörrats så drar man sig för att passera här när det står parkerade bilar – risken att få en dörr uppslängd i ansiktet är rätt stor:
Helt visst är utvecklingen i Solna dålig. Riktigt dålig.
Däremot ser jag inte liknelsen med Götgatan vad gäller enkelriktat. På fotot ser jag åtminstone ingen förbudskylt TILL VÄNSTER om cykelfilen på Götgatan även om det kan finnas en skylt utanför bilden. Det finns det däremot i Solna-exemplet. Om det är samma regler idag som när jag tog körkort så förpliktar en skylt till vänster om körbanan inte till något.
För politikerna i Solna spelar det nog ingen roll HUR en cykelbana ser ut så länge man kan visa för väljarna hur många km cykelväg man har åstakommit under mandatperiod.
Jag kan tänka mig det ser bra ut på en liten karta där man satt röda streck på de vägar var man nu har cykelväg, lite färg kostar inte så mycket och man kan använda cykelmiljarder på annat tex arena byggen.
Visade filmen för maken, för det här var bara för mycket ”Har de grävt en rejäl massgrav i närheten att ösa ner cyklister i?” var hans drastiska kommentar och han reagerade också på hur fältet/vägen går utmed de parkerade bilarnas aktrar .
Njaej. Det är nog inte tillåtet att cykla mot enkelriktat. Notera var skylten sitter på exemplet på Götgatan. Den sitter till vänster om cykelbanan och avser alltså inte den. Stockholm har flyttat en annan skylt som var felplacerad på samma sätt på Katarina bangata när jag påpekat det förut. Det är alltså felskyltat på exemplet från Solna.
Vi fick faktiskt beskedet att om gatan är enkelriktad och det går cykelbana där så får man cykla, såvida det inte är särskilt utmärkt att skylten också omfattar cykelbanan. Men det är väl förmodligen som med allt annat kring cykling att ingen riktigt tänkt klart.
https://www.cyklistbloggen.se/2011/11/visst-ar-det-okej-att-cykla-mot-enkelriktat/
Eller också har någon tänkt klart och det är vi som bara antar okunnighet hos kommunen och därför skapar osäkerhet där reglerna kanske är klara?
Det verkar inte finnas cykelfält i ”ordinarie” riktning, det går på fel sida och har cykelfigurerna målade åt fel håll, så enda rimliga tolkningen är att cykelfältet finns där just för att det ska vara tillåtet att cykla
mot enkelriktningen.
Annars måste man anta att cykelfältet av någon anledning skulle gå på vänstra sidan av vägen (sånt kan säkert göras på enkelriktade gator, men här verkar inte finnas någon anledning), och att någon entreprenör har målat cyklarna åt fel håll. Det förefaller lite krystat.
Motortrafik förbjuden-skylt hade nog funkat det också, men är väl sämre. Med denna lösning får vi ju ett eget fält som bilarna inte får köra i, vilket verkar bättre. (Dessutom håller det borta hästar och stora hästdragna vagnar från att möta bilarna, om nu det skulle vara ett problem…)
Däremot är det snart dags att tillåta att sätta upp ”Gäller ej cykel” i kombination med enkelriktat. Det används på massor av håll i Europa, även om det strider mot Wienkonventionen.
Fast slalombanorna verkar ju visa på en aningens bristande insikt… 😉
Kan inte bloggen ställa en fråga till kommunen om hur de tänkt att det ska funka?
Det är på gång. Bloggen är lite på halvfart pga semestertider…
Ytterligare ett, dyrare, alternativ, hade varit att bygga en ”riktig” cykelbana. Å andra sidan hade det lett till en g/c-bana med risk för fotgängare.
Bra! Vi litar på er – och tror det får mer effekt om ni som bloggägare med xx antal läsare frågar, än om vi enskilda gör det.
Om lagen är okänd så kanske första steget helt enkelt är information?
Tilläggstavla ”Gäller ej cykel” är egentligen förbjudet men används på några ställen (t.ex. bron över till Skeppsholmen där cyklister får cykla mot den växlande enkelriktning som rödljusen reglerar fram) – men jag tycker inte det verkar som om bilisterna läser/tar till sig den informationen, så det behövs nog något mer. Just på Skeppsholmsbron är det ju också uppenbart att det inte finns plats för en separat cykelbana – då får man riva och bygga om ett kulturminne. Det om något skulle skaffa cyklisterna nya fiender.
Yes, jag fick djupdyka i konventionen för något år sedan för att greppa problematiken med skyltning.
Jag tror det behövs information – och det är ju ett av skälen till att vi med viss oregelbundenhet pratar om att det vore bra om kommunen började informera fler än bara cyklisterna om hur antalet cyklister förändras och hur det påverkar behovet av samspel i stan.
Och jag håller med, Skeppsholmsbron vore nog knepig att riva och göra om. Även om jag vill minnas att den var avstängde och förbättrades på 80-talet när jag var verksam ute på ön.
Bättre att ändra reglerna för skyltning. Resten av Europa verkar ju följa konventionen sådär.
Det var inte riktigt samma sak om man läste den sidan iofs. I det här fallet handlar det om att passera ett ”förbud mot infart med fordon”. Jag tror iofs inte att någon kommer att bötfälla dig för det, men det är nog definitivt fel skyltat.
Ser nu också att sträckan vid 2:17 går tätt, tätt längs parkeringsplatser där folk korttidsparkerar för att handla, men utan dörrzon.
För att inte tala om gångtrafikanterna precis på slutet som för att verkligen hamra hem poängen.