Det här är nog ingen nyhet för vakna Cyklistbloggen-läsare, men vi har ju lite semestertider här så vi missade. För en månad sedan skrev vi om Malin Blom som kördes på av en smitande bilist på Stadsgårdsleden i Stockholm.
Polisen efterlyste tips om vem smitaren var, samtidigt som Malin låg i koma på sjukhuset. Nu läser vi att Malin vaknat ur koman och känner igen sin familj.
Jätteskönt tycker vi och hoppas att det kommer gå bra och att Malin blir helt återställd.
Samtidigt så har en förare alltså hittats och häktats. Expressen skriver:
Mannen är misstänkt för grovt vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafiken. Han sitter nu häktad i två veckor eftersom det finns misstankar om att han kan försvåra utredningen om han försätts på fri fot.
Mannen är hemmahörande i Nacka och han ska ha hittats med hjälp av signalement på den smitande bilen som vittnen sett köra på Malin när hon cyklade längs kajen vid Slussen i Stockholm.
Bakgrunden till olyckan är att cykelbanan vid Stadsgårdsleden var avspärrad för loppet Söder runt och cykeltrafiken hänvisades därför till bussfilen på leden. I höjd med Fotografiska Museet korsade Malin vägen och blev då påkörd av en bilist som kom i hög fart i bussfilen. Exakt hur olyckan gått till vet vi inte – om Malin bytte fil för att fortsätta i cykelbanan, om hon passerade det bevakade övergångsstället eller om det gick till på något annat sätt.
Men på temat ”Inget tillfälle är fel för att gnälla på cyklister” så valde Direktpress att ta in en insändare i sina utgåvor – här från Södermalmsnytt:
Man väljer själv vad man tycker är viktigast. Anonyma signaturen ”Endast fotgängare har företräde” tyckte viktigaste läxan här var att cyklister ska lära sig att bilister inte ”måste ge företräde”, vilket väl implicit här får betyda att läxan också är att ”då får man hacka i sig att bli påkörd i hög fart”. Även om det, som här, gäller ett bevakat övergångsställe – alltså försett med trafikljus. Det kan alltså ha varit så att Malin cyklade över på grönt. Eller för all del ledde cykeln.
Ett vittne på platsen skrev på Polisens Facebooksida att:
Stod som arrangör/funktionär på Loppet Söder runt när det hände. Bilen har hög hastighet och struntade i rött, cykeln flög in i en husvägg i ett kraftigt don och det såg ut som en trasdocka.
Jag kan ju tänka på andra ämnen för en insändare efter den här olyckan: ”Kör inte för fort”, ”Kör inte mot rött”, ”Kör inte bil i bussfilen”, ”Kör inte på folk”, ”Smit inte från olycksplats”, ”Håll dig inte undan om du smitit”.
Men man är olika.
Läs mer i DN, Aftonbladet, Expressen.
Utan att veta hur Malin egentligen färdades, kan jag konstatera att cyklar man ned på Stadsgården från Katarinavägen i höjd med Katarinahissen, kan man inte köra in på cykelbanan förrän vid Fotografiska museet. Det är framförallt inte något förbud att cykla ned den vägen och bussfilen blir då den rimliga färdvägen. Den enda förbudsskylt som finns är ”Gångtrafik förbjuden”, dock en väldigt liten skylt. F.ö. såg jag häromdagen ett par utländska turister, som cyklade ned den vägen.
Var cykelbanan verkligen avstängd? Vad jag förstår har Stockholms stad förnekat att de stängt cykelbanan p g a löploppet. Men det kanske ska tolkas som att den var avstängd av annan anledning.
Den enda uppgift jag sett är att cykelbanan var avstängd pga loppet. Tittar man på deras hemsida så framgår det också att löploppet går mitt i cykelbanan och jag har svårt att tänka mig att man släpper ut löpare organiserat där utan att spärra av. Det kan iofs vara så att loppet passerat och avspärrningen var hävd, men att det inte framgått.
En annan iakttagelse: när Kungsholmen runt går rapporterar arrangören bara de bilvägar som spärras av. De skriver:” Kungsholmen runt går i huvudsak på gång- och cykelvägar. Men 5000 löpare som ska ta sig Kungsholmen runt Innebär givetvis att det blir några tillfälliga avspärrningar” https://www.cyklistbloggen.se/2014/07/18514/