Apropå det vi skrev i veckan om att ta cykling på allvar, så fick vi svar från Solna kommun i söndags. Bakgrunden var alltså att de har målat cykelfält diagonalt över ett par vägar, mot enkelriktat och om man ska vara kritisk också väldigt nära bilparkeringar – med risk för att få en dörr uppsmälld i ansiktet när man cyklar förbi. Vi mailade därför kontaktcenter@solna.se.
Så här svarade de på våra frågor om det var tänkt så:
Jag håller med om att det ser lite knepigt ut, men vad jag har förstått, så är huvudsyftet att försöka leda bort cyklisterna från gatan med spårvagnsspåren och att det har haft hög prioritet just pga olycksrisken.Man kan alltid göra saker bättre, och ibland hamnar man i en valsituation och får välja den lösning som man för stunden finner lämpligast ur ett helhetsperspektiv. Så kan det ha varit i det här fallet, gissar jag.”
Jag vet inte riktigt vem min kollega Jonas är, men för att sammanfatta så håller de med, vet inte riktigt vad som har hänt, men de gissar att man gjort det för att det var ”lämpligast ur ett helhetsperspektiv”. Kanske, för de har vad det verkar inte orkat kolla med dem som planerade. Och det copypastar de till folk som frågar, #viärallajonas.
Jamendåså. Såklart. Vill man vara elak kan man väl tolka det som ett lite artigare ”Bry dig du inte om det”-svar.Vi försökte oss på ett par uppföljningsfrågor med vändande mail, men har inte hört något än.
Solna rekryterar!
https://www.linkedin.com/jobs2/view/80852714?spSrc=0_7ZODk38keZwWRhetFsHh1Qj8Ohy7Bq6zRuBPA4gJzAa&clkData=0_6lbhx2IXoMbqzM2qdBNV-nbw_EAupkFg_B2ehX2HVDOhw5mfq–4KdcsSWVlxwjP0Wb0a–_041MLu2Qu64h9LbiXnuTXEgM6vo6bCcZtjdg5PQVsdaN8ZP7KydFoaBG9M1E4DnSQtO8dhr-ygjMPFFVaVkjzVjeZkdXBQR6VQ8_9URLIfOsLeLU1fzd3UG5k2axX7ywN6XNzVRx8ItDZvx6dtOsTdDp-seU-vdmPG0_GgmZlXWzM6pBxPt3_-h5aoz0WegB0boeWKEUMcy_aGUBiPm0O4nGfVThwvpPDMMgmguzUhcx4baV-eLF-UW94tjE44kVj2777wKTo1tSZekh55mIXc5SxDSpbb8QJgW3ns4Fc1DxtD618AMwQ956GY6mZrNQMUM8tjeCz3yefBEIOgcxHDzQ6WpBF8koUbsRz8VHRRxOHUL_Y-oRSfKrtN2gJ3NtKPTZQHAfWnwcPMCsXG1ibhY-2Fzz8ffNMro-YilhmRBZuy8lbefAKE4roqSvt3asMgBeXo7iz1PhSp17ji-UGTFUMbBrktagwtob7SVqq-T9iKXFLEz8cCCmujahV7sNnhsd1knhhsCDVFetgq0y1-JKSve-RuMvOlTPzDLmJHP-TfvI1s4ZPpb7x-m4ztyXbwubN0M6r8oxRy2KJs8WbCun90ThDW0I3w1uIzl48t7bUtjQSo3anSWavlWm1ekH9IhIACyhDKfmeI3chYx-7m6T4EpqNce9MXFJRYoUaNATPXnBHb_utenhxRHbi8JphSWyj6JPTApz5J73KyhmECu-GCwyMgLO4ib&trk=eml-jymbii-sponsored-job-card&bypassMobileSplashAndRedirects=true
Solna stad har som mål att den ska vara en av Sveriges tre mest kostnadseffektiva kommuner. år 2013 var den Sveriges mest kostnadseffektiva kommun. Det innebär att man lägger minst pengar per invånare på de kommunala verksamheterna i jämförelse med alla andra svenska kommuner. Det här syns såklart på marken så att säga. Planerar snart att flytta till Söderort och börja cykla igen.
Solna har inga standardiserade lösningar för cykelinfrastruktur. Det finns ingen cykelplan, inga dokumenterade gestaltningsriktlinjer. Det mesta ordnas av entreprenören utan att Solnas trafikförvaltning lägger sig i. Sedan improviserar man i efterhand om det blivit fel.
De senaste åren har varit ett fiasko. Trots ökad cykling och många nybyggda stadsdelar blir cykelinfrastrukturen allt sämre i Solna. /Bernhard Huber (Miljöpartiet Solna)
Haha, jag visste inte heller att vi är kollegor!
jag tänke just skicka det mailet vidare til dig eftersom det var svaret jag fick efter att ha felanmält cykelbanan och frågat om de har några kommentarer till det du skrivit här. Jag bifogade också länkar till blogginläggen.
Det är något märkligt med Solna. Jag funderar på hur ofta den här bloggen gör mig tacksam för
1) att jag inte bor i Solna
2) att jag inte behöver ta mig igenom Solna regelbundet
1) en gång i veckan?
x) två gånger i månaden?
2) en gång i månaden?
Ah. Det förklarar varför det är så svårt att ta sig till ICA, som ligger precis brevid spårvagnsspåren. Det var tydligen inte tänkt att man skulle cykla till affären.
Efter att ha bott i Göteborg ett antal år undrar jag på om det verkligen är spårvagnar som ökar olycksrisken. Spårvagnar svänger ju inte oväntat i alla fall.
Solna kommun svarar ofta undvikande och med ”lägg dig inte i vårt jobb”-attityd. Eller inte alls. Tyvärr. Jag har försökt få reda på vad som händer med ett cykeltrafikljus som jag felanmält för några månader sedan, men kommunen har mycket dålig koll på vad den kontrakterade entreprenören väljer att göra. Jag upplever att kommunen har svårt att ta ansvar för sin verksamhet. Uppgivenhet är känslan som sprider sig, inte bara vad gäller trafikfrågor.
Och jag som trodde att trafikingenjörer uppskattar standardiserade lösningar som följer certifieringar, lagar och nationella regelverk.
Nänä, i Solna gör man lite som man vill. Personen tycks inte vara en ingenjör utan snarare en ”ingen gör” med sitt mumbo jumbo svar.
Solna försöker, om jag förstått saken rätt, mörka sin inkompetens med sina farliga cykelfält genom att i efterhand, gissar jag, hitta på genomskinliga förklaringsmodeller.
Solna stad – kommunen som älskar bilism