[KLISTRAT INLÄGG]
Lördagen den 13 juni var enligt vittnen cykelbanan längs Stadsgården avstängd (Cyklistbloggen tror det var loppet Söder Runt, som gick i cykelbanan) Istället fick cyklisterna använda bussfilen. Det gjorde Malin Blom, 30 år. Men det gjorde också föraren av en svart Volkswagen Golf av nyare modell.
Enligt polisen körde bilen in i Malin utanför Fotografiska museet. Hon blev allvarligt skadad, och föraren smet från platsen i riktning mot Nacka-Värmdö.
Nu ligger Malin medvetslös på sjukhus med oviss framtid. Och polisen söker efter föraren till den svara Golfen. Hjälp dem hitta föraren! Sprid efterlysningen vidare!
I korthet:
- Bilen beskrivs som en svart Golf av nyare modell.
- Bilisten har lämnat platsen i riktning mot Nacka från Fotografiska Museet.
- Den är krockskadad på fronten och polisen har hittat en del av en backspegel på platsen
- Vittnen har beskrivit bilen som ”sportig” och med en något tuffare motor än normalt.
Polisen tar emot information på 114 14 eller via mail: registrator.stockholm@polisen.se
Läs mer hos polisen, Aftonbladet och Efterlyst
DELA gärna vidare!
Vem fattade beslutet att stänga ner cykelbanorna den aktuella dagen? de kanske borde informeras om olyckan så de inte fattar samma beslut igen.
Väldigt tråkigt. Hoppas att du blir bra, Malin!
Jag ser att flera som brukar skriva här även har varit inne och bemött vidrigheterna på Efterlysts Facebooksida. Som vanligt är ditt sätt att bemöta ”cykisthatet” och ”cyklismtokerierna” i den här staden beundransvärt, Christian: lugnt och sakligt, men samtidigt skarpt och insiktsfullt. Jag är glad att det finns sådana som dig, Christer Isaksson och många andra som inte verkar ge upp.
Vad som hände utanför Fotografiska är djupt tragiskt och jag hoppas att Malin kommer må mycket bättre och att hennes nära och vänner får klarhet i vad och varför det som hände hände.
Jag hoppas verkligen att det inte var en avsiktlig påkörning. Men min känsla säger att det tyvärr kan vara så. Min erfarenhet säger att något har skett det senaste året eller två i den här staden. Jag råkar ut för misstänkta incidenter allt oftare. Förvisso är tiden förbi när vissa kastade glasflaskor på cykelbanorna från sina bilar i syfte att punktera däcken, men alltför ofta känner jag att motorfordon medvetet kör alltför nära mig eller accelererar onödigt förbi mig, medvetet struntar i väjningsplikt gentemot mig eller använder sina motorfordon till att hota mig. Aggressiviteten mot cyklister har höjts avsevärt i takt med att vi dels blivit så många fler och synliga, men också för att staden/regionens sätt att hantera trafikfrågor stagnerat i en idélöshet utan mål, idéer eller visioner som gör många trafikanter alltmer desperata, uppgivna och aggressiva.
Jag har gett upp helt att Stockholm någonsin kommer att välkomna cyklismen som en del i framtidens trafiklösning. Politikerna använder oss bara som make-up och fernissa för att låtsas företräda en fräsch framtidsvision för Stockholm. en vision som inte finns för det finns inget mod att genomföra den.Det finns ingen helthetssyn på hur cyklismen verkligen skall ta plats i stadens transportsystem och utgöra ett vettigt alternativ och istället för att komplettera och skapa en ny väg mot en bättre trafikorgansiation skapas en situation där ytterligare en trafikgrupp ska trängas in och konfronteras mot de redan existerande: fotgängare, kollektivtrafik, motorfordonstrafik. Det kan bara leda till ännu mer tragik.
Paradskeppet efter 8 år av löften från borgarna blev Arenaleden, som redan innan den var klar redan hade börjat styckas sönder igen(tex passagen vid Friends och den nya ishallen) Är det någon som tror att det verkligen kommer att finnas en lång rak fin effektiv cykelled in i stan som sköts både på sommar och vinter? Finns det någon egentligen riktigt bra satsning under dessa år för den där sk cykelmiljarden? Istället för en verklig satsning på en regional cykelplan sköts allt på en oviss framtid och ett av världens största byggprojekt för motorfordonstrafik sjösattes för de pengarna istället.
Besvikelsen är ännu större när Miljöpartiet tagit rodret. Jag kan inte se att det kan komma något gott från deras obefintliga visioner om cyklism. Jaha, det är tydligen bra att folk cyklar, men att ta den på allvar finns inte på den politiska kartan. Fortsätt dela ut en liten hycklande påse och le inför kameran.
Istället för att rekrytera människor som verkligen kan och vill förändra och se trafik på ett nytt sätt utifrån befintlig forskning och praktik runt om i världen, så låter man trafik- och exploateringskontor fortsätta arbeta efter gamla mönster där privat motorfordonstrafik alltid sätts i första rummet Inga som helst planer på att konsekvent bygga bort trafikosäkra miljöer för cyklister. Inga som helst planer på att skapa framkomlighet och så trygga miljöer att tom ovana cykliter våga cykla inom tullarna. Inga som helst planer på att integrera in cyklism med kollektivtrafik och låta människor använda penddel och tunnelbana för att transportera cyklar. Jo förresten, tydligen skall cyklister integreras med stans största bussar på Fleminggatan. Nytänkande…
Det är tragiskt. Det är verkligen tragiskt. För det kommer bara leda till fler händelser som den på Stadsgårdsleden, fler skadade människor, fler sörjande anhöriga. Och en stad där det alltid kommer kännas obehagligt att cykla.
Jag tänker inte bli en siffra i denna tragiska statistik. Jag tänker flytta till en stad där cyklister välkomnas istället. Stockholm är ett ”lost case”.
Det är någonting som är skumt har – körde Malins in mot
Stan och blew påkörde av ett bil I samma riktning som sen görde ett U-sväng?
En vittnesuppgift ska ha varit att bilisten var på väg från stan ut, men körde på fel sida av vägen. Jag vet inte om det stämmer dock.