I går morse upptäckte jag att de målat om cykelfälten på Oxenstiernsgatan. Det har varit en usel plats i decennier, där cykelfältet, som egentligen är en vägren, slutade rätt in i lastzonen och i taxikön.
Nu har någon plötsligt bestämt sig för att fixa det. Så de målade helt enkelt ett nytt cykelfält runt zonen och kön.
Så här ser det ut precis vid lastzonen:
Men är det bra och genomtänkt, eller bara ytterligare ett livsfarligt svängande cykelfält?
Jag är själv inte säker på vad jag tycker. Jag gillar att det äntligen är fixat så att man kan ta sig runt taxikön som nästan alltid står där. Och för en gångs skull känns den rejält tilltagen. Den är betydligt bredare än vad man är van vid.
Men sträckan är tungt trafikerad av stora lastbilar, cementbilar och bussar. Det kändes redigt otäckt att för första gången plötsligt svänga ut till vänster och hoppas, hoppas, hoppas på att fordonen bakom hade uppfattat att cykelfältet svängde ut. Och när jag var ute och tittade under lunchen igår, så såg jag åtminstone ett par rejäla lastbilssläp med bakhjulen en god bit in i fältet.
Så här ser det ut åt andra hållet:
Jag hade gärna sett att den buffertzon som ligger utanför cykelbanan/vägrenen från backen och upp till krönet hade fortsatt längs cykelfältet tills dess det svängt klart. Alltså så här ungefär:
Jag misstänker att enkelheten i ommålandet har att göra med att hela vägen ska byggas om när det ska dras spårvagnsräls längs gatan. Men jag känner ändå att det kunde fixas lite bättre.
Så här ser det ut före och efter på hoj (och ja, jag är inte direkt den oljade blixten uppför backen jag vet)
Vad tycker ni?
Jag håller med om, bra tänkt, dåligt lösning. Min lösning är denna. Man leder ut cykelbanan i vägen. Till skillnad från nu bygger man en trottoarskant med samma sort ”säkerhetsstaket” som man kan se vi vissa busshållpaltser för att undvika farliga övergångar av bussresenärer. Man gör infarten till taxiparkeringen hastighetsäkrad, med en nivå höjning samt stopplikt för infart och utfart.
Efter att ha sätt filmen igen, kan man nog dra ”säkerhetsstaketet” fram till trafiksignalen där man lägger till en ny signal för taxitrafiken som aktiveras endast när taxibil har kört fram till korsning.
Om lastzonen nu är superviktigt och inte kan flyttas till angränsande gata eller flyttas längs gatan kan en lösning vara att dra ut cykelbanan vid ett tidigare skede för att göra samma lösning som infarten för taxibilarnas uppsställning. Blir lastzonen väldigt tillbakaflyttad kan ma bygga en hastighetsäkrat utfart med stoppplikt för lastbil rakt över cykelbanan dock innan taxiinfarten för att undvika ett konfliktområde. Givetvis bygger man utfarten på ett sådant sätt att man inte ska kunna ”gena” in tidigare som taxibil.
Det ger tydliga vägval för de trafikslag som nu trafikerar denna sträcka och som kommer stanna längs denna sträcka
Jag tycker det ser fullständigt livsfarligt ut. Hade jag kommit där med bilen hade jag inte förstått vad det var för konstiga streck på marken. De ser dessutom slarvigt gjorda och ifyllda ut och saknar koppling till de befintliga markeringarna.
Gör nog en minimal skillnad för mig. Jag kommer ändå alltid kolla mig noga för när jag svänger runt taxikön (både till vänster bakåt, och till höger så jag inte blir dörrad av taxichaffis), men kanske känns det lite bättre att cykelfältet inte längre bara försvinner i intet. Men det är nog just bara en känsla, inget ändras nog i realiteten.
I din video, varför stannar hon vid 0:21 ?
Om cyklisten framför Christian besöker Cyklistbloggen, ser klippet och din fråga kanske vi får veta svaret. Under tiden kan vi bara spekulera. Jag gissar mellan tummen och pekfingret att hon stannade för att hon först tittade åt fel håll (åt höger) och sedan blev överraskad (och skrämd) när bussen ”plötsligt dyker upp från ingenstans” på vänster sida när hon hade tänkt passera taxin. Hellre stanna än att bli ihjälklämd är väl en rimlig överlevnadsreflex? Eller vad tror du?
spontant undrar jag inte om den här lösningen är farligare än den gamla, att cyklister kan ta förgivet att det är fri väg att svänga ut/följa cykelvägen när det, likväl nu som förr, kan komma fordon bakifrån som inte uppfattar denna sväng. En titt bakåt, en koll att det är fri väg, rekommenderas än.
Hur känns det för dig som cyklar där? Jag ser det bara på film, kanske jag är helt fel ute?
Cykelfältet borde vara smalare eftersom bussar och lastbilar kommer nöta bort färgen och skapa trafikkonflikter. Cykelfältet borde dessutom vara rödmålat när den ligger mellan motortrafik och taxistolpe (som utanför Hotell Malmen på Södermalm).
Jag är en stark motståndare till betongsuggor men här är det berättigat att sättaupp ett par så motortrafik uppfattar cykelbanan som gör en sväng ut framför motortrafik.
Jag är emot målad buffertzon. Mototrafik ska hålla sig i mitten i sin fil. Se bara på den gamla linjen som de inte orkar skrapa bort.
Ett steg i rätt riktning – absolut
Kan det bli bättre – jajamensan
Intressantare målning faktiskt om man kommer från andra hållet, känns som ett stort steg framåt. Men rondellen nedanför skulle behöva lite färg när man kör bortåt Gärdet.
Jag tror det är ett steg i rätt riktning. Det är uppenbarligen inte Bra, men betydligt mindre dåligt än tidigare, och framförallt är det ett tecken på att någon noterat att gamla lösningen var genomrutten, och att någon haft för avsikt att göra det bättre. Att någon har tänkt den tanken är hoppfullt, och innebär det någonstans, om man letar noga, finns någon som är beredd att lära sig, och göra det bättre.
Det är lite som de första vitsipporna. Man får fortfarande ha täckjacka, men man vet att det nog kommer en sommar…
Att man drar ett cykelfält mellan taxikö och andra bilkörfält känns som en riktigt dålig idé. Då händer saker som det som hände mig häromdagen när jag blev påkörd utanför Göta Lejon (förlåt Christian och Jeroen för att jag mailade er min frustration!), men om man ser till cykelsäkerhet per krona är det nog ändå rätt bra avkastning detta.
Jag tror att det som blev kvar av körfältet är för smalt för att det ska fungera alls faktiskt.