Japp! Fredagen till ära firar vi med en klassisk clickbait-rubrik. Är det kaos! Var?! Nej, det är inte kaos.
Eller, rubriken är inte helt off the mark: det är lite kaos i cykelbanan i Stockholm just nu. Det är nämligen knökfullt. Och det i sig är bra.
Ursäkta det usla fotot, men det framgår kanske ändå att det är helt otroligt många cyklister ute just nu. Och jag vet att jag så här års varje år brukar säga att det är fler cyklister än förra året, men i år är det faktiskt extremt.
På Skeppsbron i rusningen igår var det så fullt att det vällde över alla breddar. Det är magnituder fler cyklister 2015 än vad det var samma tid förra året. Cykelledet som ni ser på bilden ovan sträckte sig hela vägen från Skeppsbron upp på Slussenkrönet när jag låg mitt i backen och tittade framåt och bakåt. Jag har aldrig varit med om det. Det var hundratals cyklister på den lilla ytan. Jag har cyklat i stan sedan 2004 men det här förtjänar jäklarimig beteckningen ”trendbrott”.
Härliga tider. Och trevlig helg alla!
6 svar på ”Det råder kaos i cykelbanan!”
Kommentarer är stängda.
Stockholmscyklisterna får komplettera sina hjälmar med armbågsskydd, om det ska vara så där trångt.
Borde man ta bort den där onödigt korta cykelbanan och refugen (med stor orange skylt) i backen kanske? Jag tar ordinarie vägbana om jag inte vill såsa. Den går rakt och precis dit jag vill. Orka slingra sig fram, trängas bland pöbeln och riskera bli vänsterkrokad av tålamodsprövad bilist som vill in under Slussplan.
Om nån lägger upp ett förslag på Cykelrapporten lovar jag rösta för det.
Jag cyklar också rakt fram för att slippa bli prejad på det sättet du nämner. Problemet finns i och för sig inte längre i och med ombyggnaden och bilar från Hornsgatan har minskat.
Det kan nu också vara föräldrar som cyklar idag för att hinna med jobb, skolavslutning och jobb igen. Vi får se om det håller i sig nästa vecka.
Jag höll mig i alla fall snett bakom alla flak idag för att få slippa få öl på mig.
Vad skönt att infrastrukturen hänger med i ökningen, oh wait…
Fler och fler som inser fördelarna med att ta sig fram för 0,5 kr / mil istället för 40 kr/mil och samtidigt bli vältränad