Alla. Utom cyklisterna då.
Som Stockholmare känns det kanske lite märkligt. Vi är vana vid att högerregeln som bäst är ett tips på hur andra bör köra, en regel som i praktiken inte används annat än i extrema undantagsfall.
Som cyklister är vi däremot vana vid passiv-aggressiva skyltar riktade mot just cyklister, så helt märklig känns inte Karlstads smileyblinkande bilist.
Det jag kanske skulle invända är att den saknar den relevanta upplysningen: Vad högerregeln är. Man kan ju tänka sig att de som vet om den, också vet om den och därmed medvetet valt att ignorera den. Som i princip alla körkortsbärande trafikanter i Stockholm alltså. Och då är frågan om de verkligen bryr sig om en skylt.
Och att de som faktiskt inte har någon aning, faktiskt inte har någon aning och därför skulle behöva raderna ”Högerregeln betyder att du ska lämna företräde till andra fordon som kommer från höger. Om det inte står något annat”.
Men, ingen skylt 2015 utan en hänvisning till interwebs, så kanske utelämnades det för att öka besökstatistiken till ”Karlstad.se”. Jag är inte den som är den så jag läser såklart mer om ”cykelvett” på Karlstad.se.
”Cykelvett” i Karlstad kommun sammanfattas under den här klickvänliga rubriken:
Fyra ”cykelregler” visar sig vara tre, om inte Karlstad på egen hand infört hjälmtvång. Och Karlstad har lyckats få till det fel, som så ofta när kommuner ska tillrättavisa cyklister.
Men först det som de fått rätt:
En cykel räknas som ett fordon, därför är det bara gående som får vara på trottoaren. Trottoarer är ofta smala, därför är det farligt för både dig och gående om du cyklar där. Om det inte finns en cykelväg ska du cykla på vägbanan. Glöm inte att högerregeln gäller även för dig!
En cykel räknas som ett fordon. Top notch. Och av alla grejor som just det medför för en cyklist så är såklart att följa högerregeln absolut viktigast (<—OBS! Ironi). Men orka förklara vad den faktiskt innebär.
Eller vänta. Vi kör högerregeln som punkt tre:
3. Jag som cyklist tar ju inte så mycket plats och kan lätt svänga undan, då är det väl inte så noga med högerregeln?
Sa ingen cyklist någonsin. Nu kommer svaret, vad är ”högerregeln”? Eller inte. Istället skriver vi ett helt annat svar:
När du korsar en körbana för bilar, som på ett övergångsställe, har du som cyklist väjningsplikt. Om du cyklar snabbt kan det vara svårt för en bilist att uppmärksamma dig. Därför ska du stanna och låta bilen köra innan du kliver ut i gatan med din cykel. Och visst är det bättre att ha hälsan i behåll än att spara några få sekunder?
Och här bidrar Karlstad genom att formulera sig luddigt, och direkt felaktigt, till myten om att cyklister alltid har väjningsplikt. Och passade samtidigt på att helt glömma det där med ”högerregeln”. Istället införs obligatorisk väjningsplikt.Typ.
De har rätt i att när man cyklar på ett övergångsställe så har man väjningsplikt och här ska de ha cred för att de faktiskt låter bli att sprida myten om att man inte får cykla på övergångsställen. Men kom ihåg att de snabbaste fordonen i trafiken alltså är cyklar och därför syns de inte (Yes! Ironi igen!). Och visst är det bäst att slippa bli dödad? Kanske vi kan göra det till en affisch så småningom? ”Tänk att du kan dö om du cyklar!”
(Och ”kliver” man ut i gatan så leder man cykeln och är därmed fotgängare. Alldeles oavsett att man har med sig en cykel också. Och då gäller väjningsplikt för korsande fordonstrafik enligt ”zebralagen)”.
Men det finns i princip inga ”körbanor för bilar”. Det finns motorleder och motorvägar, där fordonet cykel inte är tillåten, men där används mer sällan högerregeln. Resten är ”körbanor” och ”vägar”.
När du korsar en körbana gäller högerregeln eller andra på platsen utmärkta regler. Även om du bara är cyklist. Det här är något det är oerhört viktigt att alla förstår: Att högerregeln också gäller mot cyklister. Kommer du som bilist i en korsning och någon kommer på cykel från höger ska du stanna. Om det inte står annat uppmärkt. Cyklister är fordon och ska behandlas som sådana, även om de är små. Och ”snabba” . Och kommer från ”ingenstans”.
När du korsar en körbana från en cykelbana däremot gäller väjningsplikt och om jag ska vara snäll är det förmodligen det Karlstad tänker på. Såvida det inte är på en cykelöverfart. Då har korsande trafik istället väjningsplikt. Eller om det är en cykelpassage efter cirkulationsplats, eller när annat fordon svänger över. Då ska de lämna dig möjlighet att passera. Som Transportstyrelsen skriver:
Eller om det är en bevakad cykelöverfart, något som ofta blir problematiskt eftersom trafikljusen inte alltid syns för korsande bilister och att det kan vara rött för fotgängare, vilket får korsande bilister att tro att det är rött även för cyklister.
Men oj vad trafikregler är krångliga. Vi orkar ju inte ens berätta om högerregeln, hur skulle vi palla med allt det där liksom? Reglerschmegler förresten, vem bryr sig. Bäst att lägga allt ansvaret på cyklister. Kliv av och led, så blir ingen skadad.
Sedan kommer fjärde regeln på Karlstads topplista för viktig regler för cyklister och cykelvett. Vad ska den handla om? Jag vet! Samma som de tidigare, högerregeln!
4. Så klart att den som är snabbast får åka först!
Sa ingen cyklist… ja ni fattar. För ingen cyklist tänker ”Jag kör alltid snabbare än alla bilister!”. Skulle cyklister tänka ”Så klart att den som är snabbast får åka först”, hade cyklister alltid lämnat företräde, eftersom nästan alla andra fordon är snabbare än genomsnittscyklisten. Däremot tänker många cyklister ”Så klart att den som är farligast får åka först” och det är också inte sällan ett råd kommuner ger cyklister (*host* Och visst är det bättre att ha hälsan i behåll än att spara några få sekunder? *host*).
Här är i alla fall Karlstads svar på sitt eget hittepåpåstående:
Tänk i stället: Cykeln räknas som ett fordon. Därför ska du, precis som bilförare, följa högerregeln gentemot andra fordon i trafiken.
Ja, tänk istället cykeln räknas som ett fordon. Utom i vår punkt tre, där vi låtsas att cykeln är något annat, som alltid har väjningsplikt och som bör klivas av.
MEN GLÖM INTE HÖGERREGELN!
Srsly, jag fattar inte hur Karlstad lyckades komma fram till att den här röriga topplistan, av allt som kan sägas om trafikvett, var det viktigaste att få fram. Och den närmast bisarra fixeringen vid högerregeln.
Läs också:
Nu införs väjningsplikt vid cykelöverfarter
Högerregeln gäller också cyklister
Gävle plockar bort felaktiga skyltar
EDIT: Visste att det var något jag glömt. Karlstad, det var ju där de gjorde konst av cykelbanan. Cykelvett ftw.
Hmm. För första gången är jag inte riktigt överens med Cyklistbloggen… Menar ni seriöst att högerregeln är 1. Okänd. 2. Inte tillämpas. ?? Hjälp, nu känner jag mig som en naiv lantis. Jag kommer från Karlstad och bor i Uppsala, och har nog alltid upplevt att högerregeln tillämpas i trafiken. Jag kör alltid efter högerregeln när jag kör bil (ja ja, när den gäller förstås) och tycker nog att andra också gör det. Även när jag cyklar tillämpar jag högerregeln och det brukar funka, i alla fall i Uppsala. Visst får man ta för sig lite när man kommer från höger som cyklist och se till att köra som det fordon man är, men när man gör det brukar bilarna stanna snällt och jag lever fortfarande 🙂 (peppar peppar). Så min bild som ändå rätt erfaren cyklist är att: 1. Högerregeln finns och används i Sverige. 2. Även om den enligt er inte verkar göra det just i Stockholm?? 3. Men den tillämpas faktiskt mer av bilister än av cyklister. 4. Så Karlstad kommuns kampanj är nog inte helt obefogad och missriktad ändå. Personligen skulle jag nog gärna se att fler cyklister betedde sig som de fordon de är och inte som dagisbarn på grönbete… 😉
I Stockholm gäller tyvärr störst går först. De som kör på en större gata ger inte företräde åt bilar som kommer från sidogata på höger sida. När jag tog körkort för 15 år sedan informerade min körskola mig om denna ”lokala regel” och att det tyvärr bara är att anpassa sig efter hur folk kör.
Nej, jag känner ofta att andra saker är viktigare i Stockholmstrafiken. Kommer man i bil är det oftare så att ”störst väg” går först, det vill säga kommer man på en väg som uppfattas som antingen bredare eller mer framkomlig eller av andra skäl uppfattas som ”huvudväg”, så väger högerregeln lätt.
Och när jag kommer som cyklist upplever jag faktiskt rätt sällan att högerregeln tillämpas mot mig, när så ska ske.
Som cyklist när jag möter andra cyklister upplever jag väldigt sällan att högerregeln är helt tillämplig. Jag har egentligen inga cykelbanor som korsar varandra överhuvudtaget, när jag kommer ut från cykelbana på väg gäller andra regler och i blandtrafik är vägarna så breda att jag sällan känner att folk behöver stanna när jag kommer från höger – det brukar gå alldeles utmärkt att bara anpassa kursen. Som bilist har man ju inte den lyxen.
Men jag som trafikant tillämpar alltid högerregeln oavsett fordon.
Och ja, jag tror inte alla som inte har körkort vet vad högerregeln är. Faktiskt,
Jag stör mig rejält på den raljanta tonen som änvänds i den här kampanjen när det handlar om just cykelhjälm.
Det finns argument både för och emot hjälm, och det råder olika uppfattningar bland experter om hjälmens nytta och om effekterna av hjälmtvång. Jag tycker att Karlstad kommun och andra hjälmförespråkare ska visa lite mera respekt för dem som har en annan uppfattning. Folk kan fatta sina egna beslut, och de flesta som cyklar utan hjälm gör det av diverse vettiga skäl, inte för att de är dumma. (Dessutom är det rentav kontraproduktivt att förolämpa andra om man nu vill övertyga dem om någonting.)
Förgångsländer som Holland och Danmark har förlängesen bevisat att riktig säkerhet för cyklister i huvudsak handlar om infrastruktur. Svenska myndigheter borde använda sina skattekronor på att bygga ut den hopplöst bristfälliga cykelinfrastrukturen i det här landet istället för att skuldbelägga cyklisterna.
Varje vår kommer det också dumförklarande annonser och broschyrer att vi ska a) pumpa däcken 2) smörja kedjan och 3) använda hjälm.
Aldrig har jag sett samma typ av enfald riktade till bilister. ”Glöm inte att efterdra bultarna efter ett par mil efter däckbyte, kolla oljenivån före långa semesterfärder och använd blinkers”
Jag är 50 och har aldrig slutat cyklat och använder inte hjälm. Vill du synas och få respekt från bilister? Använd lyse fram och bak även dagtid. Titta bakåt innan du signalerar med handen och sedan svänger du.
Jag vinkar fram bilar trots att jag har företräde om jag anser att det är en smidigare lösning men har inga problem att sträcka ut handen (talk to the hand) för att tydligt visa att de ska ge mig företräde när de tänker skita i det.
Tydlighet och synlighet är mycket säkrare än någon centimeter frigolit.
Alla som vill ha hjälm får ha det och vi som inte har det ska få slippa höra hur oansvariga vi är. Det är talibanfasoner att försöka få mig att ta på mig något jag inte vill ha. Aldrig att jag tar på mig en frigolitburka. Min frihet, mitt liv.
Du har min aktning!
Hej Christian!
Tack för dina synpunkter. Vissa av dem håller vi med om, andra har vi en annan syn på. Vi vill lyfta Karlstad som en cykelstad, där vill vi ligga i framkant för cykling. I går fick vi bland annat två utmärkelser i Cykelfrämjandets Kommunvelometer: http://karlstad.se/nyheter/2015/maj/karlstad-tredje-basta-cykelkommun/. Att lyfta cykling handlar också hur cyklister uppför sig i trafiken, för att skapa ett bra och säkert flöde. Att lyfta just cykel”regler” innebär inte att bilister kan bete sig hur de vill, de ett lika stort ansvar i trafiken. I det här fallet är det just cyklande vi lyfter i vår kampanj, eftersom vi får en hel del synpunkter, till exempel att en del cyklar på trottoarerna eller barn som cyklar utan hjälm.
Att röra sig i trafiken, vare sig man är gående, cyklist eller bilist, är inte helt enkelt. För att få ett bra trafiksituation behöver även cyklister ha vissa kunskaper, vilket vi vill lyfta just nu. Kunskap om just cykling är ganska svår att få, eftersom man själv måste söka informationen. Därför lyfter vi några exempel och hänvisar vidare till fler tips på Transportstyrelsens webb. Precis som du skriver har vi försökt lyfta ”reglerna” med glimten i ögat, eftersom vi vill betona nivån och snarare upplysa än att få cyklister att känna sig kränkta. Vi har fått blandade reaktioner kring det, vilket visar sig i kommentarerna kring denna kampanj. Vissa tycker att det är bra och andra tycker att det är nonsens, vi lyssnar på båda läger väger in era synpunkter.
Vi har tidigare inte sett någon liknande kampanj som riktar sig mot cyklister och har därför valt att kort lyfta några situationer i trafiken som man bör ha kunskap om. När det gäller kampanjer och information försöker vi hålla språket och tonen enkel och igenkännande, men den måste så klart vara korrekt. Vi håller helt med dig gällande högerregeln i vår webbnyhet, där behövde vi förtydliga vad det är vi menar, vilket vi nu har fixat till på karlstad.se.
I en förlängning hoppas vi att korsningspunkter och andra konfliktområden ska vara åtgärdade så att de är självförklarande och inga kampanjer ska behövas.
Vänlig hälsning
Sara Hesse, trafikingenjör vid Karlstads kommun
Hej och kul att du hittade hit!
Vi har inget emot att arbeta för samspel i trafiken, det tycker vi är jättebra. Alla måste samverka för att alla ska komma fram hela och rena.
Det vi som cyklister är lite trötta på är att det ofta sker ensidigt och ibland direkt felaktigt (”cyklister har alltid väjningsplikt”) och det är något vi skrivit om massor på bloggen.
Vi har faktiskt sett flera sådana här kampanjer, de är rätt vanliga och de riktar sig nästan alltid uteslutande ensidigt till cyklister. Ibland är det kommuner (tex https://www.cyklistbloggen.se/2015/03/gavle-plockar-bort-felaktiga-skyltar/) , ibland är det polisen (https://www.cyklistbloggen.se/2014/09/nar-poliser-har-fordomar-om-cyklister/), ibland media (https://www.cyklistbloggen.se/2013/10/hogerregeln-galler-ocksa-cyklister/ Det, menar vi, är ett problem eftersom det spär på fördomar om cyklister och för att samspel kräver att alla är med, inte bara en part.
Vi har däremot inte sett någon sådan som riktat sig mot ”bilister”. Faktiskt aldrig.
Faktum är att det ledde till att vi i en serie poster försökte göra det själva (https://www.cyklistbloggen.se/tag/bilisttips/)
Bilister behandlas överhuvudtaget sällan som grupp, utan som individer. Och lika lite som ”bilister” är ”cyklister” en homogen grupp (något vi skrivit om tex här: https://www.cyklistbloggen.se/2013/07/det-finns-inga-cyklister/ )
Jag kan förstå att det kan kännas lite märkligt att komma så att säga ”utifrån” och uppleva den här tröttheten som vi som cyklister känner.
Men om vi fick be om någonting så är det en sak: När ni vill förbättra trafiksäkerheten, öka samspelet och informera: vänd er till alla trafikanter. Jag är övertygad om att det skulle bidra till samspel och till ett tolerantare och bättre trafikklimat.
Mvh,
Christian
”Vi har tidigare inte sett någon liknande kampanj som riktar sig mot cyklister”
Då har ni inte letat mycket. T.ex. både Malmö och Lund har haft liknande kampanjer och ligger jämte eller före er på CF-listan (som jag i övrigt inte ger så mycket för :P)
”Vi håller helt med dig gällande högerregeln i vår webbnyhet, där behövde vi förtydliga vad det är vi menar, vilket vi nu har fixat till på karlstad.se.”
Verkar vara stort projekt att ändra för det finns fortfarande felaktigheter där. Sen vet jag inte om det ger något att länka till Transportstyrelsen då även de har felaktigheter på sin regelsida (de vet inte skillnaden på cykelpassage och cykelöverfart :P).
Överlag känns hela kampanjen väldigt förmanande och bättre blir det inte av att den innehåller felaktigheter som hade varit lätta att undvika om man öht följde med lite vad det gäller regelverk kring cykling. Jag ser dock fram emot er nästa trafiksäkerhetskampanj där ni tillrättavisar bilister på samma sätt.
Har ni någon uppskattning på hur stor andel av cyklisterna som cyklar på trottoaren i Karlstad?
Jag har räknat fel- och rättcyklare på Avenyn i Göteborg vid fyra olika tillfällen. Varje gång kom jag fram till att bara 3 % trottoarcyklade medan 97 % höll sig på gatan. Men retar man sig på något så missar man lätt hur många som gör rätt.
Jag räknade sammanlagt 419 cyklister och resultatet var väldigt stabilt, se http://trafikistan.se/trottoarcyklare/
Det finns mycket goodwill att förlora på att bunta ihop en stor mängd ansvarstagande cyklister med några få hänsynslösa och hänga ut dem i klump. Då skapar man sig bara en massa fiender som annars hade kunnat vara till hjälp.
Vilka dumheter Karlstad bränner skattepengar på.
Men undrar lite om bilden där med bil som lämnar rondell, måste bilen lämna företräde eller är det bara rekommendation?
Min erfarenhet är att jag nästan blev påkörd ett par gånger, träffad i bakhjulet en gång så jag flög av cykeln, så nu tar jag det väldigt lugnt vid rondeller.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen: upphöj cykeln likvärdig med bil och inför äkta högerregel utan fakking undantag om det är cykelbana, överfart, passage etc. Alla fordon ger företräde till fordon som kommer från höger sida (om inte skylt anger annat).
Karlstad borde byta namn till Car-stad eftersom de tycks vara så cykelfientliga!
LOL
Månne de menar högertrafik när de skriver ”högerregeln”? Har mött tillräckligt många cyklister som håller till vänster, väjer åt vänster (ut på gräs, in i häckar – hellre än att väja till höger där det inte finns någon mötande), osv., för att börja undra hur många som egentligen missade den där söndagen 1967. Men det verkar mer som Karlstad rört till det för sig – och alla andra som har oturen att läsa vad de skriver.