Vi skrev för ett tag sedan om Stefan Gösslings undersökning att samhället tjänar på varje kilometer cykelinfrastruktur som byggs. Läs också: Cykelekonomi: Nu får slipsarna ta vid. Kolla gärna också denna beskrivande bild på Facebook.
I dag skriver Patrik Kronqvist om samma undersökning och konstaterar att det inte bara handlar om pengar, utan om hur stat och kommun behandlar bilister respektive cyklister.
Han skriver:
I den nyinvigda motorvägstunneln Norra länken i Stockholm har ingen möda sparats för att ge bilisterna den allra bästa upplevelsen. Trafikverket har till och med satsat på konstverk, bland dem installationen Vinter där en stor boll tack vare ett speciellt kylaggregat ständigt täcks av rimfrost.
Den cykelbana som byggdes samtidigt var dock inte bara krokig, smal och dubbelriktad – Trafikverket hade dessutom placerat ut lyktstolpar mitt på den. Tydligare kan knappast attitydskillnaden beskrivas.
Läs hela Patrik Kronqvists krönika här: Det är för dyrt att inte satsa på cykling.
Läs och dela. Någon gång bör våra politiker vakna.
Kanske dum fråga men det står ”av Ledarredaktionen” som författare och inte Patrik Kronqvist, som annars har en egen krönika också. Det ser ju iofs ut som något som han skulle skriva men väger inte Ledare ännu tyngre än en krönika?
Vi vet från säker källa att det är Patrik som är upphovsperson, men han skriver egentligen inte krönikor utan ledarkrönikor. En krönika kan skrivas av vem som helst, ofta någon extern som tycker. En ledarkrönika skrivs alltid av någon som är anställd på ledarredaktionen. De är i princip att likställa med en ledare. Mest tyngd har texter som hela ledarredaktionen står bakom.
Så ungefär skulle jag beskriva det.
Tack för förklaringen. Kan vi anta då att den här texten är alltså extra tung just för att den är signerad ”av Ledarredaktionen”?