Prins Carl Philip och Sofia Hellqvist gifter sig den 13 juni och ska åka runt i hästdroska på stan. Då hästdroskor (liksom de flesta andra trafikslag, kanske jag får inflika) inte hanterar höga refugkanter så bra, har Trafikkontorets entreprenörer varit ute och gjort mjuka asfaltkanter runt berörda refuger.
Entreprenörernas avsaknad av fingerspitzengefühl är tyvärr välkänt för den här bloggens läsare. Denna gång uppmärksammade Andreas Jennische, reporter på Direktpress, att en obehaglig kant skapats mitt i cykelfältet vid Blasieholmskajen. Han postade en artikel: Prinsbröllopets ”asfaltslimpa” farlig för cyklister vid 06.10 imorse.
Döm av allas förvåning (och förtjusning) att Trafikkontoret bara några timmar senare åtgärdat felet! Läs artikeln ”Prinsbröllopets cykelvidriga asfaltslimpa fixad på rekordtid”.
I artikeln erkänner också Trafikkontorets samordningskoordinator Jon Isaksson att Trafikkontoret inte innehar expertisen för att göra cykelsäkra lösningar. På frågan hur mycket extra skattebetalarna måste betala för denna blixtutryckning svarar Jon Isaksson:
– Inget extra. Är vi inte nöjda med det vi beställt så skickar vi ut entreprenören igen, så den får fixa till det. Å andra sidan kommer säkerheten alltid först. Tycker inte cyklisterna att det är bra så får vi ordna till det. De är de som är experter på att cykla, inte jag, säger Jon Isaksson.
Härligt med uppbackning av media men en smula skrämmande överläggning på brukarna, dvs cyklisterna, av Trafikkontorets lösningar. Eller vad tycker du?
Ett systemfel if there ever was one. Men kul att han erkänner det 😉
Fast det riktiga systemfelet erkänns inte: att det överhuvudtaget finns enskilda som förfördelas på det här viset.
Systemfel??? Tvärtom. Detta är NPM – New Publlic
Management. Myndigheter ska enligt NPM, INTE besitta expertis – den ska outsourcas! Detta är enligt en nästan enhällig nationalekonomkår det enda
saliggörande…
Nja, det var nog aldrig tänkt att konsulter skulle besitta kompetensen?
För bil skulle det va roligt: ”vi byggde lite väg här, den blev 2 meter bred, svänger 90 grader på några ställen och vi tänkte man kan väl köra åt båda hållen. Så nu får vi se vad bilisterna säger, det är ju inte vi som är experterna!”