Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Uppdaterat: ”Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till 2020”

Publicerad den 1 april, 201527 december, 2021

Dagens DN har en lång artikel signerad motorjournalisten Jacques Wallner som handlar om att antalet cyklister som dödades ökade kraftigt förra året.
Men innan allt olyckskorpande: Jag har cykelpendlat i Stockholms City året runt sedan 2004 och bara varit med om en enda olycka – som berodde på att en bilist inte kollade innan hen öppnade bildörren. Det är inte livsfarligt att cykla.
Innehållet i DN:s artikel är inget nytt för de av er som följt Cyklistbloggen, det är en rätt grund analys som presenteras.

Vasagatan
Trygg trafikmiljö i Stockholm 2015

Lite ”bättre cykelvägar”, lite ”separera trafikslag”, inget ”tänk cyklist när du kör bil”, och rätt mycket ”använd hjälm”. I huvudsak rätt vettiga synpunkter, möjligtvis med undantag för att vi tvivlar på att hjälm (som vi båda använder) är det universalmedel mot olyckor det ofta framställs som.
Att olyckorna ökar sägs också som en truism, och det är nog något vi på Cyklistbloggen också gjort oss skyldiga till. Men jag ska allvarligt säga att jag inte vet om det stämmer. Det som visat sig när de två-tre större undersökningarna kom (VTI, MSB och i viss mån Trafikverket – sök på bloggen så nämns de rätt ofta) är att statistiken varit missvisande. Det kan alltså lika gärna handla om att antalet olyckor är i huvudsak konstant, men att man nu faktiskt börjat hitta sätt att mäta dem.
11083956_10205462869986378_8899065551994739378_o
Jag är osäker på vilket som stämmer, så så fritidsblogg vi är får vi nog återkomma när tid finns.

Växlet pilar
Trygg trafikmiljö byggd i Stockholm 2014

Men ett citat stack ut för mig. Det är Stockholms kommuns mål för olyckstatistiken som sägs vara:

”Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till 2020”

Utsläppet
Trygg trafikmiljö byggd i Stockholm 2014

EDIT: Efter att ha investigooglat så inser jag att det handlar om ett utdrag ur Cykelplanen för 2012, där det står:

Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till år 2020. Risken redovisas som antal dödade och svårt skadade cyklister i polisrapporterade trafikolyckor. Utgångsvärdet för mätningarna är genomsnittsvärdet för åren 2006-2009.

kanalvagen2
Trafiksäkerhetsarbete i Stockholm 2015

Cykelplanens mål liknar dem från den gemensamma trafikstrategin för säkrare cykling som säger att:

Syftet med denna strategi är att bidra till att nå den nationella trafiksäkerhetsmålen om halvering av antalet omkomna och minskning av antalet allvarligt skadade
med 25 procent. Detta ska ske mellan åren 2008 och 2020 och ambitionsnivån för cyklister bör vara samma som för övriga trafikanter. Det innebär att minskningen ska ske även om cyklingen ökar.

sl på strömsbron
Trygg trafikmiljö i Stockholm

Texten uppdaterad för att reflektera detta.

11 svar på ”Uppdaterat: ”Risken att dödas eller skadas svårt i en cykelolycka ska minska med 50 procent till 2020””

  1. Richard skriver:
    15 april, 2015 kl. 7:46 f m

    Om alla bara slutar cykla också kommer dessutom alla cykelolyckor att upphöra helt.

    Laddar in …
  2. Jocke skriver:
    13 april, 2015 kl. 10:50 e m

    Fast som Polisen säger i södermalmsnytt; så länge man använder hjälm så kommer antalet cykelolyckor att minska.

    Laddar in …
  3. Ola Sundell skriver:
    1 april, 2015 kl. 12:57 e m

    Det var en mycket intressant diskussion på P1 i morse om det här. En av poängerna var att 2013 var ett år med betydligt lägre cyklistdödlighet än tidigare år. Man borde istället fråga sig varför 2013 var så lågt, menade experten som blev intervjuad. 2012 och 2014 var närmare varandra. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522857?programid=1650 ungefär vid 2:15:40 i programmet.

    Laddar in …
    1. Nils skriver:
      1 april, 2015 kl. 9:22 e m

      Mycket bra. Krister Spolander borde intervjuas av den där Jacques Wallner.

      Laddar in …
  4. Bob Lind skriver:
    1 april, 2015 kl. 12:31 e m

    Etappmål till 2020 i nollvisionen är förstås samma oavsett trafikslag, att halvera antal döda och allvarligt skadade. Slutmålet/visionen är 0. Eller menade du på nåt annat sätt?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      1 april, 2015 kl. 1:31 e m

      Då kanske de skulle varit tydligare med det: ”Vi tror inte vi kan få ner olyckstalen för cyklister snabbare än en halvering på fem år. Men målsättningen är samma som i vägtrafiken, det vill säga nollvisionen och så här tänker vi göra det…”
      Det som var så dramatiskt med nollvisionen var ju inte bara att man satte upp ett oehört ambitiöst mål, utan att man dessutom valde att sätta det i hårt fokus. Det var inte bara en allmän ”det är bäst om ingen skadar sig eller dör”-plattityd.
      Och är det verkligen Stockholms etappmål för alla trafikslag? I texten handlar det specifikt om cykelolyckor, inte om trafikolyckor.

      Laddar in …
      1. Bob Lind skriver:
        1 april, 2015 kl. 2:47 e m

        Jo men kommunerna har knappast lägre mål än de nationella, skulle se ut det. Mitt Jönköping har t ex samma men lagt till också 25% minskning på lindriga olyckor ( vilket är klokt eftersom man underskattar antal allvarlig olycka pga olika definitioner på allvarlig skada i nollvision och dataunderlaget i Strada). Att det talas om bara cykel i artikeln är ju för att man pratar cykelplanen och i den har förstås mål om trafiksäkerhet lyfts in från övergripande trafiksäkerhetsstrategi för staden. SÅ jag tror verkligen inte att staden har annan/lägre ambition för just cykel. Men sen om det trots det inte satsas lika mycket på cykelsäkerhet, det är ju en annan och isåfall allvarlig fråga.

        Laddar in …
        1. Christian Gillinger skriver:
          1 april, 2015 kl. 3:13 e m

          Jag tror det är reportern som blandat ihop nuffror. Det verkar rimligast att någon från kommunen berättat om ”Gemensam strategi”, att det inte handlar om något specifikt för Stockholm utan är just det där tolvåriga målet med halvering av dödstal, och 25% minskning av allvarligt skadade. Vilket förmodligen i så fall blir svårare att uppnå när det gäller cykling av flera skäl:
          Målet är att cyklingen ska öka, samtidigt som olyckstal ska minska.
          Fler cyklister hamnar idag på sjukhus än bilister, om jag förstått rätt, dvs minskningen kommer i faktiska tal behöva vara större.
          Sju år har ju redan gått. Har minskningen börjat?
          Tänker jag.

          Laddar in …
          1. Bob Lind skriver:
            1 april, 2015 kl. 3:24 e m

            Exakt så! Halvera på 5 år sammanfaller med 5 år kvar till etappmålsdatum som ju är 2020. Man pratar alltså om nollvisionen generellt. Ej sett några uppgifter om minskning men kan tipsa om att du kan plocka ut t ex cykelolyckor specifikt i Stockholm för de år du vill, kolla med Strada.

            Laddar in …
          2. Christian Gillinger skriver:
            1 april, 2015 kl. 3:26 e m

            Uppdaterade texten i inlägget. Tack för hjälpen!

            Laddar in …
  5. da_hajhaj skriver:
    1 april, 2015 kl. 11:19 f m

    Men det är väl ändå så att cyklister lever längre och friskare liv, även om det finns en viss risk att man dödas i en trafikolycka så minskar risken för en rad sjukdomar bl a diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar med ökat cyklande, kan kanske vara värt att poängtera

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d