Så här ser det ut i Mitt i Stockholm när man har en vanlig hastighetskontroll i ett gångfartsområde:
Cykeldårarna. Vi minns när GP tyckte det var så anmärkningsvärt svårt det här med att köra lagligt på gångfartsgator att de skickade ut ett videoteam för att visa hur det går till:
Vi minns också Expressen:
Det är klart, då handlade det inte om cyklister utan bilister. Och att krypköra är skitsvårt, det vet alla. Cyklister som cyklar i samma hastighet däremot – det är en annan femma. Dårar.
Expressen bad om ursäkt och skrev i ett svar:
Bil eller cykel, vi ska inte göra skillnad mellan ”fort” och ”fort” utan behandla alla trafikanter lika.
Vi håller med. Så nu väntar vi på att Mitti skriver om ”Bilistdårarna” som ska bötfällas.
Bittra? Inte då.
Östermalmsnytt vill inte vara sämre, utan låter en cykelhatande polis lära ut att det alltid är cyklistens ansvar att undvika olyckor, de stackars bilisterna kan ju inte se så noga var de kör:
http://pdf.direktpress.se/flashpublisher/magazine/12184
Polisen: Cyklister, skärp er
I söndags krockade en bilist med en cyklist på Brahegatan.
Polis och ambulans kom till platsen men lyckligtvis blev ingen allvarligt skadad. Nu när det börjar bli varmt är det allt fler som cyklar och Peter Enell, kommunpolis, tycker att stadens cyklister måste skärpa sig.
– Många kör alldeles för fort, de ser inget och hör inget eftersom de lyssnar på musik i hörlurar. Det är ett generellt problem i hela staden med bristande respekt för trafikregler. Mina kollegor som cyklar är ofta de enda som stannar vid rödljus till exempel, säger Peter Enell.
Han menar att det främst är cyklisten som måste vara vaksam i trafiken.
– Självklart måste bilisterna också ha koll men cyklisterna har i regel mycket bättre översikt, säger Peter Enell.
Blodbadet ordnade tydligen polisen själva och av allt att döma ljög dem sedan och skyllde på ett ”tekniskt fel”:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20721592.ab
Hurra för den svenska polisen!
Hur var det med gångfarten här då?
Saftiga böter och indraget körkort för föraren borde vara ett givet resultat, eller…
Hela situationen är löjeväckande. Självklart finns det lika många idioter som cyklar som idioter som kör bil, folk blir varken mer eller mindre idioter på grund av vilket fordon dom framför. Den stora skillnaden är i hur mycket utrymme och anslag (pengar) respektive trafikslag får i planeringen, samt hur potentiellt farligt fordonet är (dvs fordonets vikt, högsta hastighet och utformning). Om vi jämför bilar och cyklar så kan vi snabbt se att bilar har nästan allt utrymme, nästan alla anslag, väger betydligt mer, kan åka mycket fortare, men möjligen har lite bättre utformning (halka upp på en modern motorhuv kan nog vara snällare än att få ett cykelstyre i magen). Statistiken visar (även om många glada tidningar vill påvisa motsatsen) tydligt att bilar är jäkligt mycket farligare än cyklar och att de flesta allvarliga cykelolyckorna är singelolyckor. Så hur löser man ovanstående ekvation? Man sätter trafikpolisen på dom som kör ihjäl och skadar folk allvarligt (bilar) och satsar utrymme och pengar på dom som ofta skadas allvarligt i singelolyckor på grund av dåligt underhåll, dålig planering och avsaknad av utrymme (cyklister). Enkelt. Allt annat är dålig politik som saknar vettig grund (och istället är reaktioner på till exempel skrämselpropaganda i massmedia). Ekvationen är redan löst, problemet ligger inte i att hitta lösningen utan att våga genomföra den.
Jag håller med dig fullständigt.
Jag är lite nyfiken på vilken typ av bot som delades ut. Var det för fortkörning? För i polisens frågestund på fejjan i höstas fick vi svaret att cyklist inte kan dömmas för fortkörning då det inte finns något krav på mätanordning på cykeln. Vill polisen dela ut en sådan på plats bör man alltså kunna blåneka.
Däremot kan det vara tal om vårdslöshet, vilket väl 24kmh i slalom mellan fotgängare på gångfartsområde kan klassas som. Och är det det boten handlar om är väl allt i sin ordning. Frågan är då om det också anses som vårdslöst att cykla i 10kmh när det är glesare med folk och man inte behöver kryssa sig fram? Var går gränsen för vårdslöshet? Det känns som en lite godtycklig gräns beroende på aktuell polismans humör för tillfället…
Det är ditt ansvar som trafikant att hålla hastighetsbegränsningen. Hur du löser det är ditt eget problem. Polisen som påstod att man slipper fri för att man helt enkelt inte vet hur fort man kör är en idiot, men det är tydligen inte helt ovanligt i kåren.
Du kommer inte undan fortkörningsboten för att du har en trasig eller felkalibrerad hastighetsmätare på bilen, heller.
Att man som trafikant har ansvar att hålla hastighetsbegränsningen står utan tvivel. Det sa denna polis i frågestunden också. Frågan här är om polisen kan dela ut en fortkörnigsbot till cyklist eller om de får lov att hålla sig till brottet vårdslöshet i trafik istället.
Skillnaden mellan cykel och bil är att i bilen finns krav på fungerande mätanorndning för hastighet, dvs du är skyldig att se till att den fungerar och visar rätt. Därför slipper du inte undan om den visar fel när du kör för fort. På cykel finns inte detta krav och du måste således uppskatta din hastighet och på så sätt hålla dig inom begränsningen. Inte alltid helt enkelt för var och en. Därav min osäkerheten om att man faktiskt kan få en fortkörningsbot på cykel eller inte.
Jag har på fler ställen än det jag nämnde sett och hört att för cyklister är det vårdslöshet i trafik polisen har att använda som verktyg. Inte brottet fortkörning. Har du någon källa som tydligt säger att cyklist kan få fortkörningsbot? För vid de kontakter med olika poliser jag haft, har jag fått svaret att en sådan bot inte kan delas ut till cyklist. Polisen jag hänvisade till i min första kommentar påstod heller inte att man slipper fri, utan sade att vårdslöshet i trafik kan komma på tal, beroende på omständigheterna. Givet de andra svaren han gav i frågestunden skulle jag inte kalla honom en idiot. Men visst, alla inom kåren har bevisligen inte full koll på allting, det ser vi ganska ofta i media, men att kalla dem idioter för det tycker jag är synd.
”Fordon får inte framföras fortare än 50 kilometer i timmen i tättbebyggt område”
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/cyklist-fick-boter-for-fortkorning
”Nyheten har efter publiceringstillfället avslöjats som en bluff.” 😉
Visst, bashastigheten är 50kmh. Men jag hävdar fortfarande att det inte är solklart om cyklist kan bötfällas för brottet fortkörning eller om det är annan rubricering som måste användas. Att någonting är förbjudet betyder inte alltid att påföljden är skriven i sten. Det är förbjudet att gå mot röd gubbe, men du får inget straff om du gör det. Om du inte orsakar en olycka då vårdslöshet kan komma på tal.
Ja, det räcker med att hastigheten har överskridits, något krav på vårdslöshet krävs inte.
8 kap. TrF
1 § På en gågata och i ett gångfartsområde gäller följande.
1. Fordon får inte föras med högre hastighet än gångfart.
2. Fordon får inte parkeras på någon annan plats än särskilt anordnade parkeringsplatser.
3. Fordonsförare har väjningsplikt mot gående.
På en gågata får motordrivna fordon inte föras annat än för att korsa den. Sådana fordon får dock föras på gågator om det behövs för
1. varuleveranser till eller från butiker eller motsvarande vid gågatan,
2. transporter av gods eller boende till eller från adress vid gågatan,
3. transporter av gäster till eller från hotell eller motsvarande vid gågatan, eller
4. transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan. Förordning (2007:101).
14 kap TrF
6 § Till penningböter döms en förare av ett fordon som inte är motordrivet och sådan trafikant som avses i 1 kap. 4 § första stycket, som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
1. bestämmelserna i
d) 8 kap.
– 1 § första stycket 1 eller 3 eller 2 § första stycket
Riksåklagrens föreskrifter om ordningsbot, biliga1.
Aha, där ser man, det verkar vara en skillnad på vad som gäller för gångfartsområde (Kap.8) och annars. Din hänvisning till TrF visar att penningböter kan delas ut till cyklist som inte håller sig till högst gångfart. Det står tydligt där.
Min ursprungliga fråga var mer generell (även om det just här handlar om gångfartsområde). Så bortser vi från gångfartsområde så kvarstår min fråga, och än så länge väljer jag att tro på svaret från de tre olika poliser jag sett som säger att bot för hastighetsöverträdelse inte går att dela ut till cyklist (annat än på gångfartsområde) om vårdslöshet inte föreligger.
Artikeln beskriver en cyklist som får böter för att han kört 24 km/h på gåfartsområdet. Det tycker jag är helt rimligt oavsett om det är en bil eller en cykel. Gåfartsområde är i grund och botten till för att man ska kunna drälla runt utan att behöva se sig för. En tummelplats för fotgängare.
Vad som däremot är helt korkat är ju att cykeltrafiken leds igenom ett sådant område. Eller, om man vill, att det anläggs gåfartsområde där många cyklister måste passera utan att det samtidigt finns praktiska kringvägar.
Tillägg: Jag läste artikeln i Mitt i Stockholm lite slarvigt – det står inte ”han” om den fartsyndare som körde 24 km/h, så det kan lika gärna varit ”hon”.
Man blir så trött. Varför kan man inte fokusera på rätt sak, d vs att om en vettig cykelinfrastruktur skapades i den där stan, skulle vi inte behöva den här typen av insatser. Känns som det handlar om att täppa till truten på alla de som gnäller på cyklisterna, så tänker polisen att ja, ja, vi lasrar dem väl då så ser folk att vi tar i med hårdhandskarna…. Däremot måste vi som cyklar överlag bli bättre representanter för cyklismen, genom att följa trafikreglerna och visa hänsyn.Ett exempel, passerar ovan nämnda plats två gånger per dag och antalet cyklister som cyklar mot rött i korsningen Götgatan/Hornsgatan är många! Det måste vi erkänna. Många respekterar rött ljus men långt ifrån alla och jag skulle vilja säga att jag ser långt fler cyklister som cyklar mot rött än bilister som gör det, när jag dagligen cyklar genom stan. Jag kan själv känna att det känns enormt frustrerande och bortkastat att stå still och vänta vid ett rödljus när inte en bil eller mötande trafikant syns så långt ögat når. I det läget hade jag garanterat gått mot rött om jag varit fotgängare. Som bilist hade jag stått kvar och väntat på grönt eftersom det inte finns i min värld som bilförare att köra mot rött. Som cyklist hamnar man någonstans mitt emellan och många väljer då att agera som fotgängare och köra mot rött. I såna lägen måste vi cyklister tänka till och visa oss från vår bästa sida.
Om inte en bilist eller en gångtrafikant finns i närheten tycker jag det är helt OK att cykla mot rött. Däremot ska vi cyklister ALLTID släppa förbi gångtrafikanter som vill gå över ett obevakat övergångsställe. Ibland behöver man inte ens stanna. Sök ögonkontakt, bromsa in och le så vågar de gå över. Vågar de fortfarande inte gå över stannar jag helt. Då tänker jag som en bilist.
Korsningen Götgatan / Hornsgatan cyklar jag bara mot rött när det finns inga bilar i närheten. Annars väntar jag alltid. Jag njuter gärna av Slussen medan tid finns innan det riktiga byggkaoset kommer.
Att lasra cyklister är bortkastat med skattepengar. Rödmåla Repslagargatan så folk hittar dit istället.
Men – nu är vi ju överens IGEN!!! Vi får sluta med det här…
Hahaha! Vi är som ett gift gammalt par som ibland vill klösa ögonen ur varandra och sedan är allt bra igen 🙂
Ooops jag råkade visst svara till mig själv fast jag skulle svara dig, Richard. Se ovan. Slussen är en njutning lika mycket som den är ett kaos 🙂 ska njuta lite vid rödljuset
Absolut, jag tänker också mer som en bilist än som fotgängare när jag cyklar. Jag cyklar defensivt, försöker planera, söker ögonkontakt med mina medtrafikanter, samspelar och försöker anpassa så alla kan komma fram så smidigt som möjligt. MEN varför är det mer ok att köra mot rött som bilist än som cyklist är en fråga som vi bör ställa oss. Sånt agerande i trafiken bidrar ju till bilden av oss cyklister som totalgalningar som skiter i allt och alla. Jag förstår resonemanget ang rödljuskörningar eftersom det händer (om än väldigt sällan)att även jag inte ids vänta på ett rödljus som aldrig verkar slå om och inte en trafikant i närheten… Dock är det ganska många som kör mot rött trots att det finns andra trafikanter omkring. Vi cyklister måste även vara självkritiska och ta till oss av befogad kritik.
Det är sällan jag ser bilister som kör mot rött mellan gångtrafikanter som redan har gått ut på övergångsstället. Snarare är det så att bilister kör mot gult eller när det precis har slagit om till rött så gångtrafikanter får vänta 3 sek längre innan de kan gå över.
Däremot ser jag cyklister som cyklar i ”luckor” som gör att gångtrafikanter måste stanna upp.
Jag kan förstå att man blir arg. Detta har hänt mig ett par gånger men då är jag sur på just de cyklisterna, inte cyklister i allmänhet.
Men jag håller med dig, självkritik är alltid bra.
Att t.o.m. anser dig ha rätten att bli arg på cyklister är väl själva problemet. Blir du arg på cyklister när du går på Götgatspuckeln, för jag tycker att det är ett rätt trevligt samspel där uppe. Folk lämnar plats, cyklister sakar in och anpassar osv om man klarar av att samspela på 250m gågata varför ska man inte klara av att cykla i luckor på ett övergångställ.
Frågeställningen förutsätter att det är lagligt att cykla på övergångsstället.
Litet sidospår: I Utrecht hade polisen rödljus kontroller vilket innebar att det blev en 200m lång cykelkö, dagen efter fixade man trafikljuset.
https://www.youtube.com/watch?v=QoH8ZWszMwM
Bra video. Tack!
Jag undrar om det stoppas några bilister samtidigt? Jag har ju aldrig
sett en bil hålla gångfart här… någom som har med info om det?
Neka och cykla vidare. Låt rätten avgöra om det verkligen är rimligt att cykla så långsamt att bara den duktigaste budcyklisten klarar av att hålla balansen.
Dessutom – som cyklist har man inga kvar på sig att ha körkort och hur ska man då veta vilken hastighet gäller i gångfartsområden? Det vet nog ingen, eftersom det är så luddigt.
Men att fotgängare går mitt på Götgatsbackens norra del som inte är en gågata tycks inte vara ett problem? Det är knappt de orkar flytta på sig när de går i cykelbanan och jag har en tung uppförsbacke. Jo, de ser mig och de går inte upp på trottoaren förrän de inser att jag inte tänker väja. Jag är inte ute efter konflikt men min cykel väger nästan 20kg och de flesta cyklar om mig i backen. Alltså håller jag till höger i cykelbanan.
Att man inte har ändrat tiderna på trafikljuset i korsningen Götgatan / Hornsgstan är skandal. Eller att man inte sätter tillbaka trafikljuset som togs ner för bilar.
7km/h. Det ÄR löjligt sakta. Så lågt (och långsammare) cyklar jag bara när det är som tjockaste tjockt. I artikelns bild kan man lungt rulla i 12-15 km/h och hålla ca 2 meter till fotgängarna. Därför borde lägsta tillåtna hastigheten inte vara EN siffra utan en rimlighetsbedömning (eller typ två siffror: 7km/h rusningtid, 14 km/h övrig tid). örövrigt har cyklisten högre och obehindrat synfält, mindre volym i färdriktningen vilket innebär att man kan ge större marginaler än en bil. För att en cyklist ska komma förbi behöver bara cyklisten gira för fotgängarna; för att en bil ska komma förbi behöver fotgängarna alltid maka på sig! Det är skillnad!
Om de dessutom kommer kräva 7 km/h på Swedenborgsgatan när den blir gågata blir det teoretiskt kaoes. Då får alla som vill åka en rimlig hastighet men inte vill ta omväg till katarinavägen ta timmermansgatans. Och då blir det jävligt tjockt – när alla cyklar, bilar och bussar ska ta samma trånga gata. Ingen vet vad de håller på med förutom de som använder vägarna varje dag.
Jag var en av dem som cyklade förbi på Götgatan i förra veckan när polisen stod och utförde hastighetsmätningar med laser. Det var till och med en journalist som plåtade eller filmade, kanske just från Mitt i Stockholm, vem vet.
Själv cyklar jag alltid långsamt på Götgatsbacken, men ändå lite fortare en vanlig fotgängare, ungefär som en joggare. Polisen hade redan fullt upp med andra cyklister, och jag blev aldrig stoppad, men teoretiskt kunde jag alltså ha fått böter, förstår jag?
Ja, om din fart var över 7 km/h. (eller lite högre gräns med marginalen hos lasern). Enligt praxis så har man satt gång till 7 km/h.
Det jag undrar är om det överhuvudtaget är tillåtet att använda laser på människor. Jag kan tänkta mig att om den inte är certifierad till det så är det tveksamt. Dessutom att mäta hastigheten på en bil måste vara mycket enklare en på en cyklist bland alla andra cyklister särskilt på Götgatsbacken.
Hela den här grejen är direkt löjeväckande. Det finns inte (på min väg till jobbet från söder om stan till norr om stan) en enda polis vid övergångsställena där folk inte får gå över för cyklisterna, inte en enda som kollar när bussar och bilar kör mot rött (och det gör de, 2-3 fordon per trafikljus) eller gör livsfarliga högersvängar framför cyklister. Troligtvis är det inte så viktigt. Det är mycket roligare att pröva laser på cyklister som åker nerförsbacke… där själva trafiken är designat så att den ska skapa problem. Och det vekar vara enormt problem enligt polisen. Vart är vi på väg?
BTW Vore intressant att veta vem beordrade det här.
@Polisen: Vad sägs om att ni kommer varje helg till t.ex. Sjöstaden och bötfäller alla som parkerar på cykelbanor?
Bitter? Nej, bara förvånad. Och nej jag har inte fått någon bot där.
Det är bra att polisen tar folk som cyklar vårdslöst, det intressanta är alltså själva vinklingen på insatserna. För biliser är det olagligt, men du får ta böterna, men cyklister ska minsann påminnas om att de kan döda folk om de kör i 24 km/h.
Fast de flesta cyklar väl någonstans mellan 10 km/h – 20 km/h här och det får väl anses vara meningen med pendelstråk, så det man ska uppröra sig över är att det är ett gångfartsområde och att staden väljer att skita i det.
Det kommer bara bli tidsförlust om vi tvingas in på Repslagargatan istället, det är rejält dålig idé.
När man läser detta känns det som att man utsätts för nåt alternativ till häxjakt. Och som underförstått är, i det du Christian skriver; sällan kör bilister i gånghastighet i gångfartsområden eller på gågator. Inget jag har statistik på dock.
Går det ens att genomföra en lasermätning på cyklar? Det är ju svårt med stora platta partier att studsa lasern mot tänker jag ?
No justice but U-lock justice
Jag minns är jag var yngre att såna där stationära hastighetsmätare, som de satte ut i små villaområden för att berätta för en att man körde för fort, inte hade några problem att mäta av hastigheten på en cyklist.
Ja, men hur exakta är dem och håller de som bevis i en rättegång tänker jag?
Inga problem. Du kan mäta hastigheten på en fallande kula med laser om du vill. Nu siktar de kanske inte tillräckligt bra med dessa verktyg för just det men nog klarar de av att träffa såväl en cyklist som mopedist som MC-förare. Och ja, de är exakta. Absolut tillräckligt exakta för att detta.
Hastighetsmätare utmed vägar, varningar för barn, brukar mäta min fart +/- enstaka kilometer/h.
Jo, jag är medveten att man kan läsa av det mesta i hastighetsväg med laser. Jag tänkte mer på polisens utrustning som förmodligen (?) är utvecklad för att läsa av bilars hastighet.