Vi gnäller ju ofta riktar ofta stringent och välriktad kritik mot det usla hanterandet av cykelinfrastrukturen, inte minst när det ska till att vägarbetas. Det finns många exempel att lyfta fram, men desto viktigare att leta med ljus och lykta efter de rätt få exempel när det blir rätt. Och nu har vi ett sådant.
Så, lagom till Valborgsbrasorna, kolla den här på Strandvägen:
Men innan jag berättar mer om varför jag tycker den här är bra, kan det vara värt att se hur illa det ofta ser ut. Det kan ju vara svårt om man inte är van cyklist i Stockholmsområdet att förstå hur fritt de som ska göra vägarbeten brukar förhålla sig till saker som att ”cyklister behöver kunna komma fram”. Så här ser det till exempel ut i Solna just nu:
Vägarbetet har lyckats klämma in två skyltar, en ljusblå ”30”-skylt och den brandgula, som samtliga riktar sig till biltrafiken på vägen vid sidan om cykelbanan, och SL har lyckats ställa sin busshållplats mitt i. I mitt huvud hör jag tusen tweets med ”Varför cyklar folk på bilvägen när det finns en cykelbana bredvid?” Ja, man kan ju undra, det är något av ett mysterium.
Men de har i varje fall försökt underlätta för cyklister att ta sig upp och ner för trottoarkanten. Med sand:
What could possibly go wrong, liksom. Sand, funkar utmärkt, det ligger ju i princip kvar säkert någon timme och riskerar inte på något sätt att orsaka olyckor. Varför göra mer än the bare minimum?
Därmed lämnar vi den och går över till själva fokuset för den här posten: Omläggningen på Strandvägen, där Skanska Spårvagnar håller på och arbetar. Så här ser som kontrast deras ramper ut:
Stora, breda och inte minst djupa – vilket gör att de blir så flacka att till och med min nya lådhoj mjukt glider upp och ner för trottoaren. Av asfalt, inte sand. Och en ”reflexsergeant” som varning för kanten mot staketet.
Det Skanska har gjort är att bygga en helt ny cykelbana bredvid den gamla. En bred sådan. Faktum är att jag tycker den är jämnare och finare än den ordinarie. Ordentligt utmålad med streck, välutmärkt med reflexskyltar, som inte placerats mitt i vägbanan. Lagoma svängar.
Möjligen skulle man kunna anmärka på att den är något smal för fotgängarna här och där, och att sista/första biten är för smal. Men när nästan hela är så här bra, tycker jag man kan acceptera det lätt.
Som av en slump pratade de faktiskt med Jeroen innan de byggde om. Och projektledaren cyklar själv.
Se och lär alla andra entreprenörer.
Omtanke, inlevelse och gott samarbete. Det är precis vad vi alla behöver. Så viktigt att lyfta fram föregångarna, både bland entreprenörer, planerare, polis och trafikanter. Tack Skanska, och tack Cyklistbloggen!
Oj! Inte ens en slalombana med reflexserganter för att tvinga cyklisten att sakta ner behöver man ta sig igenom, fantastiskt!
Här i Göteborg är slalombana standard vid vägbyggen, smalt ska det vara också så att man verkligen måste sakta ner (även om det inte behövs dämpad fart över huvud taget).