Eller nja. De har pekat ut några viktiga områden, höftat lite mellan tummen och pekfingret och slagit ut det på tio år, 2015-2025 och så landar den hypotetiska notan på i runda slängar 3 miljarder.
Lite som Stockholm gjorde med ”Cykelmiljarden”.
Stockholms dåvarande styre sålde ju in begreppet ”Cykelmiljarden” (läs mer: ”Cykelmiljarden” – ett lyckat reklamkoncept). Där handlade det om en period på sju år, vilket gav ungefär 143 miljoner per år. Men sedan begreppet lanserades 2011 så har det gått sådär med att göra slut på pengarna.
Nu är det alltså Göteborgs tur. Tre miljarder på tio år ger ungefär 300 miljoner per år, alltså mer än dubbelt så mycket som Stockholm. Det skriver GP.se förra veckan, och målet ska tydligen vara att trefaldiga antalet cyklister i stan. Men precis som i Stockholm finns inga faktiskt budgeterade pengar. Än.
– Nej, det kommer att göras för varje år, säger Eva Eriksson, marknadskoordinator på Trafikkontoret
Men på pappret finns ändå en del ambitioner i Göteborgs nya cykelprogram:
”cykelvägnät, utbyggnad till föreslagen standard – 1,5 miljarder, parkering inklusive cykelgarage – 250 miljoner, stora objekt, gång- och cykelförbindelse över Göta älv – 500 miljoner, förbättring av belysning på pendlingscykelnätet – 100 miljoner”
Och till skillnad från i Stockholm så kommer ingen behöva maka på sig. I Göteborg finns det plats för alla:
Eva Eriksson hävdar att det inte kommer att påverka bilismen.
– Bilisterna kommer inte att trängas ut. I stället är den långsiktiga tanken att göra utrymmet mer jämlikt för alla trafikanter.
Vi tror det när vi ser det, men 300 miljoner per år är mer än inga miljoner, så vi säger väl Gbgftw!
Vad säger ni som bor i Göteborg om Trafikkontorets satsningar?
Läs mer hos GP: Så ska cyklingen trefaldigas i Göteborg
Skulle säga att förutsättningarna är rätt så goda. Man har tagit en modig trafikstrategi som sätter prio tydligt. Men Eva Erikssons uttalande, jag väljer att tolka det som en taktisk formulering för att inte uppvigla bilister. För nog fanken ska bilarna maka på sig enligt trafikstrategin. Men man kan som tjänsteman vilja slippa Peter Hjörnes ilska på ledarplats varje morgon om man säger något bilkritiskt i GP…
Det finns goda ambitioner i det nya cykelprogrammet, men 300 miljoner om året i 10 år? Jag tror det när jag ser det.
Eftersom nyanlända cykelbanor har stolpar i sig medan den nyanlända vägen bredvid har två meter gräs i mitten och man underlättar för trafiken genom att bygga rondeller som blir farliga för cyklister så är jag skeptisk. I centrala staden så känns det som att ju mer pengar de får ju farligare blir det för cyklisterna. Göteborgs ledning har dock en stark vilja men den når inte särskilt långt ned i hierarkin.
Oj, vilken väg och cykelbana är det, Håkan?
Gustaf Dalénsgatan. Men det finns många ställen där man senaste veckorna har klantat sig t ex målat genomgående cykelbana så att det blir cykelpassage utmed Lindholmsallén. Men cykelplanen var nog inte i drift då. Jag menade förresten nyanlagd inte nyanländ 🙂
Ah, jag får spana när jag åker förbi. En del finns redan ute på google maps. Där ser man en del stolpar som ser ut att stå för nära cykelbanan. Har dom gjort ännu en bit nu som är ännu värre?
Sen tycker jag det är lite tråkigt när man gör en hyfsat bred cykelbana som här, men på bekostnad av att göra gångbanedelen såpass smal (eller blir jag lurad av perspektivet i bilden?) att man knappt kan gå två i bredd där. Inte trevligt för dom gående, och det blir ju inte så bra för cyklisterna heller eftersom fotgängare kommer ”spilla över” till cykelsidan.
Men är det så dumt med genomgående cykelbana i Lindholmsallén? 🙂
Nej, det är bra med genomgående cykelbana men inte om man efteråt målar dit cykelpassagemarkeringar.