Ibland blir det roligt som nybliven lådcykelägare.
Jag försökte läsa på lite om min nya Nihola och hamnade på deras FAQ. Där står att läsa:Alla våra modeller är 89 centimeter breda. De flesta cykelvägar är två meter breda så det finns gott om utrymme.
Nihola är alltså en cykel som tillverkas för hand i Danmark. Danmark. Danmark.
Så här ser cykelfälten ut på min cykelväg i Sverige:
De är målade så att bägga hjulen hamnar precis på gummiupphöjningen. Och är man smart, så lägger man sig med ena hjulet utanför. Då hamnar bara bakhjulet rakt på markeringarna…
Och det här är ”Arenaleden”, denna pulsåder för Stockholms pendlingscyklister:
Trevlig helg alla!
Visst är det pinsamt att vi i Sverige i detta avseende ligger så långt efter de ölpimplande, kedjerökande, söndagssteksätande danskarna.
Vi måste ju inse att Sverige och Stockholm i synnerhet är så mycket smartare och effektivt planerat än de ölpimplande, kedjerökande, söndagssteksätande danskarnas Köpenhamn att det faktiskt inte finns mer plats att tillgå i staden. Skall vi såga ner träden och flytta husen, eller? Tänk också på de 94% yrkesrelaterade motorfordonen som har sin nödvändiga plats i staden. Och med tanke på det dåliga utnyttjandet av cykelbanorna, som större delen av dygnet ju är helt tomma, så egentligen cykelbanorna mycket bredare än 2 meter beräknat per cyklist och ledig yta.
Visa förståelse och hänsyn helt enkelt! De går faktiskt inte att förändra något som är bestämt!
Arenaleden är ett skämt. Bara infrastruktur för cyklar byggs på prov. Nu vill jag se en cykelbana på Götgatan som är två meter bred.
Dubbelriktad!
http://goo.gl/maps/093Li
Ja, alltså, jag ser bara en världskarta. Min tanke var annars att visa gatuvyn från hörnet Petregatan/S. Strandgatan i Gävle.
Idé!
ha en färgburk med en tapp på däcken när du cyklar.
En modern art protest för att uppmärksamma smala banor 😉