Färre kånkenryggsäckar och fler slipsar. Det var ledarskribenten Patrik Kronqvists snabbanalys över hur cyklisterna skulle få mer gehör. Prata mindre miljö och mer pengar – inte bara för individen utan för samhället i stort. Så här skrev han bland annat:
Men trots att cyklisterna har argumenten på sin sida drar de oftast det kortaste strået i kampen om infrastrukturmedlen. Ett heltäckande regionalt cykelnät i Stockholm beräknas lågt räknat ge 13 kronor tillbaka per satsad krona. Men i stället för att snabbt bygga nätet för beräknade två miljarder kronor satsade alliansregeringen samma summa enbart på utredningen av ännu en motorvägstunnel i Stockholm.
Att ge tillbaka 13 spänn för en satsad krona låter som något som jag (eller valfritt investment-proffs) skulle kunna ta till mig, men hey, det är bara beräkningar, kanske?
Dock: Hans ledare har legat och gnagt lite i bakhuvudet på mig och i dagarna damp en ny studie gjord av forskaren Stefan Gössling vid Institutionen för service management och tjänstevetenskap i Lund tillsammans med Andy S. Choi från University of Queensland i Australien. De har gjort en så kallad kostnad-nytta-analys av Köpenhamn. De skriver:
– Om samhällets och så kallade privata kostnader (som ligger på individen) räknas samman blir bilens påverkan per kilometer 0,50 Euro och cykelns påverkan 0,08 Euro. Det blir alltså sex gånger dyrare om du väljer bilen istället för cykeln som transportmedel, skriver Stefan Gössling
De mätpunkter man tittat på är bland annat luftföroreningar, klimatförändringar, resväg, buller, vägslitage, hälsa och trängsel.
Än mer intressant är att se bara till bara till samhällsvinsterna:
Stefan Gösslings och hans kollegas studie visar också att om man endast tittar på samhällets kostnader/nytta så kostar en kilometer med bil 0,15 Euro, medan samhället tjänar 0,16 Euro på varje kilometer som cyklas.
(min fetning).
Så. Enligt studien är kostnaderna för en person i bil är alltså i runda slängar cirka 1,5 kronor, medan man VINNER något mer ifall samma personen istället cyklar.
Tror det är dags för gänget i slips att göra något av det här snart. Är ni på bollen, Nya Svensk Cykling?
Egentligen är detta inget nytt, har för mig det stått om detta på Copenhagenize.com för flera år sedan, men i det svenska mycket cykelfientliga mediaklimatet får ju sådant här svårare att nå ut.
Sen kan man ju för övrigt konstatera att i många större städer så hjälper ju inte alla miljarder man lagt på bilismen i alla fall: den som försöker ta sig igenom innerstaden i rusningstid vet att det går i snigelfart – pengarna är alltså i stort sett bortkastade.
Sen tar inte rapporten hänsyn till de indirekt effekterna: oljepengarna håvas till största delen in av länder som Saudiarabien, Iran m fl vilka är stater som förtrycker kvinnor, sponsrar terrorism, halshugger dissidenter m m.
Trafikpolitik är inte rationell. De som bestämmer gillar bilism, då blir det mer bilism oavsett om det finns kalkyler som säger att det är som att ösa pengar ner i en tunnel i marken.
Låter som om man borde satsa flera miljarder varje år på cykelstrukturen om samhällsvinsten är så stor.
Exakt så. Men det görs ändå inte, vilket är märkligt ur ett ekonomiskt perspektiv, kan jag tycka.
Samhällsvinsten avtar säkert i takt med investeringarna…
Men oavsett ev samhällsvinst – beräkningen känns inte ens som om den tagit in min egen privatekonomi. En bil kostar betydligt mer än 6 gånger min cykelkostnad, hur jag än räknar…