I dag fredag har Fredrik Gerttens film ”Bikes vs cars” premiär. Jag måste säga att pr-maskineriet gjort ett oerhört bra jobb – Fredrik Gertten är överallt: tidningen, radio och TV. Och det fina är att han pratar cykling. Som en vardagsföreteelse, en motvikt mot slentrianbilismen, en lösning på städernas dåliga luft och igenkorkade gator.
BIKES vs CARS TRAILER from WG Film on Vimeo.
Jag har inte sett filmen än, men har förstått att den handlar om cykelaktivism. Intressant, men kanske är vi i Sverige förbi aktivist-stadiet och är mogna för att gå vidare?
Patrik Kronqvist på Expressen är inne på just det i sin ledare. Mindre Kånkenryggsäck och mera slips. Läs gärna: Cykellobbyn bör prata pengar – inte miljö.
I nästan samma veva pratar PM Nilsson på Dagens Industri över att Swedbanks VD Michael Wolf borde börja cykla. Varför det? Jo såhär:
En storsatsning på cykel ökar bankens fastighetsinvesteringar, attraherar smarta personer och smarta företag och tillför alla de sociala och ekologiska hållbarhetsvärden han brinner för.
Läs PM Nilssons ledare här: Michael Wolf borde börja cykla.
Vad tror ni, är aktivistfasen över i Sverige? Diskutera i små grupper.
Jag tänker börja med att se filmen, sen får vi se om det blir någon slips.
Jag tänker mig att Kina fortfarande har sin tidigare masscyklism i färskt minne, kanske en och annan längtar tillbaka till det. http://www.theurbancountry.com/2013/02/photos-chinas-history-of-bicycles.html
I dagarna har en annan film haft premiär som kan få mycket stor betydelse. En ”inconvenient truth”-liknande dokumentär av en av Kinas främsta journalister, den går att se på youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=T6X2uwlQGQM
Ämnet cykling vs bilism tas upp ca 40 minuter in i filmen. Filmen har setts av över 200 miljoner (!) människor bara sedan den 1:e Mars. Om regeringen i världens största ekonomi skulle få för sig att börja främja cykling på bilismens bekostnad skulle det kunna få oerhörda konsekvenser..
På youtube kan man ändra färgen på undertexter, vilket är bra om man vill dölja de kinesiska tecknen. Tryck på alternativ, ”bakgrunds opacitet” och ändra till 100%
Tack för detta tips 🙂
Retoriskt är vi förbi, men i kampen om medlen undrar jag om vi är det. Det är fortfarande ganska långt mellan retoriken och verkligheten i resurstilldelningen.
Jag tror du har rätt. Men jag tycker det är väldigt intressant med den rent ekonomiska aspekten. Ska fnula lite på ett inlägg om det, tror jag bestämt.
Ärligt talat tror jag inte det handlar särskilt mycket om pengar, inte i Sverige – cykelåtgärder kostar mycket lite jämfört med annan infrastruktur, och vi hör sällan politiker säga: ”vi skulle egentligen vilja bygga en cykelväg här, men vi har inga pengar”.
Snarare handlar det om att få många tusen personer i hela kedjan från planerare ända ned till den enskilde asfaltsläggaren att förstå att cykel har andra behov och förutsättningar än bilister och fotgängare, och att flertalet av dessa personer har begränsad erfarenhet av att cykla dagligen i stadstrafik, medan så gott som alla har personlig erfarenhet av att gå och köra i stan.
Sen finns det ju också ett legitimt behov av att i första hand göra staden lättframkomlig för gods, buss och hantverkare. På vissa områden finns en intressekonflikt, och då är prioriteringen glasklar. Dessa grupper ska i första hand fram. Men på väldigt många ställen kan man göra det bättre för cykel utan att göra det sämre för dessa grupper. Där har Cyklistbloggen en viktig uppgift att fylla i att lyfta fram dessa och utgöra kanal för väldigt många cyklister. Tack för ert jobb och hoppas ni orkar fortsätta länge med det.
Fördelar man gatuutrymmet så här finns det plats för bussar, transporter, cyklister och gående. Kanske en och annan hantverkare också.
https://instagram.com/p/t7-2wtGM7T/
Här har man tagit bort P-platser – bra.
Men det finns inga lastplatser, vilket betyder att lastbilar antingen måste blockera bussar och annat gods och hantverkare eller – troligare – cyklisterna, när de lastar av.
Det finns heller inga trottoarer att tala om. Hur känns det att gå där med ett par barnvagnar två småbarn och ha stressade cyklister som blåser förbi i 30 km/h, så som en hel del Sthlmscyklister pläga göra
Det finns heller inga busshållplatser.
Detta är inte min drömstad precis…
(Dessutom var det väl inte så lyckat att lägga gatsten på cykelfältet…)
Breda trottoarer, breda cykelbanor, många som cyklar, … Nederländerna? Borde kanske emmigrera …
Notera att jag använder ordet resurser. Inte pengar.
Spolander har utrett det här. Det är nästan ett problem att det är så lite pengar. Det budgeteras extremt små medel och av dem används inte hälften utan de försvinner in i andra mycket större underfinansierade vägprojekt.
Trafikkontoret i Stockholm har flera år inte lyckats omsätta tilldelade medel för cykel ur den sk cykelmiljarden med den egna motivationen att ”det varit för svårt”. En omskrivning för ”vi prioriterade andra saker högre”.
eller också är det svårt på riktigt… Döm ingen förrän du gått en mil i hans mockasiner.
Recention DN: ”Aline Cavalcante sörjer över sina cyklande vänner som förolyckats i den hårda trafiken, samtidigt porträtteras hon märkligt nog hjälmlös på sin cykel.”
Suck. Om man efter att ha sett filmen fortfarande tycker att det handlar om hjälm eller inte hjälm, så har man verkligen inte förstått någonting.
Utgången för olyckor i bil har ju förändrats drastiskt på senare år när bilarna blivit säkrare. Bälte, krockkuddar, bromsar, däckskrav etc. Samtidigt har det byggts mitträcken, tagits bort skog i vägkanterna, byggts rondeller och sänkts hastigheter.
Oavsett hur mycket vi jobbar med säkerhet runt om så kommer olyckor att fortsätta ske. Varför ska inte cyklisten då krävas att ansvara för att ha bästa möjliga utrustning för att överleva? OM olyckan är framme. Jag förstår inte det!
Det riktiga frågan är om hela mitt liv utomhus spenderas på cykel (~20-30h per vecka) hur mycket större risk har jag för en skallskada jämfört med en person som bara går eller bara kör bil, hjälm hjälper lika mycket mot skallskador ”OM olyckan är framme” till fots och i bil.
Hjälmpropaganda är ett problem eftersom det skuldbelägger alla som cyklar. Om du måste sprida den så kom ihåg att lägga argumentationen åt andra hållet; ”infrastruktur och underhåll viktigast, men jag tycker om att ha hjälm”. Det är ok att ha åsikter, inte sprida ogrundad rädsla och skuld.
80% av alla cykelolyckor beror på bristande infrastruktur (rullgrus, hål i asfalt, marksprickor, stolpar, stenar etc. på obelysta cykelbanor). Majoriteten av dessa olyckor ger inte huvudskador utan handledsskador, axelskador etc.
Infrastruktur för bilism förbättras varje år. Infrastruktur för cyklism står stilla varje år. Och när det byggs nya cykelbanor blir det alltid fel med stolpar i dem.
Att vara bilist är att veta att det inte finns några hinder på vägbanan hela vägen från Ystad till Kalix oavsett vilken bilväg man tar. Att vara cyklist är att veta att färdvägen förändras hela tiden från blandtrafik, cykelfält eller cykelbana. Det finns ingen konsekvent planering utan man har bara lappat ihop de bitar som blev över. Dessutom parkerar bilar, taxi, budbilar, lastbilar på våra cykelfält eller cykelbanor. Allt detta är ett så mycket större problem än de FÅ som får hudvudskador varje år när de cyklar.
Vill du vara säker på att överleva dagen? Lämna inte sängen! Ändå dör de flesta just i sängen! Lösningen är inte att sova på golvet!
Bilisten är inte alls skyldig att ha bästa möjliga utrustning för att överleva. Om det vore så skulle de sitta i en formel ett-skyddsdräkt med flamskydd och hela faderullan till en kostnad av 50 000 kr styck.
Bilhjälmar lanserades i Sverige i samband med högertrafikomläggningen, jag utgår ifrån att du vill att det ska bli lagkrav för bilister att ha på sig sådana?