Min vinterjacka sjöng på sista refrängen i höstas så det var dags att köpa en ny. Jag tänkte passa på att köpa något riktigt väderskyddat, i material som andas men klarar regn. Det slutade med att jag köpte en jacka i Gore-tex, som enligt uppgift både ska klara vind, och hällregn en hel arbetsdag. Så det blev den här:
Japp, jag passade på och göra mig synlig samtidigt. Knallgul och rejält med reflexer – inte minst på armarna, vilket är bra när man ska visa att man svänger i vintermörkret. Men, det gula och reflexerna är bonus, det är inte säkert att kläder gjorda för hög synlighet faktiskt gör att man upptäcks bättre i trafiken.
För det handlar om så mycket mer än syn och synlighet.
Men först en kort videosnutt som handlar om varseblivning:
Hade du redan sett den? Här är en till:
Det handlar alltså om att våra hjärnor är oerhört duktiga på att filtrera bort sådant den inte bedömer är relevant. När man får en uppgift, att räkna passar i basket, eller att bara i största allmänhet titta på en kortfilm, så missar vi sådant som inte uppfattas som relevant.
Detsamma gäller i trafiken. Hjärnan letar efter relevanta saker: det som är farligt för dig. Saker du känner igen dig i. Promenerar du tittar du efter bilar och andra fotgängare. Kör du bil är chansen stor att du tittar efter andra bilar och förmodligen är du van vid att också gå, så du vet hur utsatt man känner sig som fotgängare.
Samtidigt är chansen att du helt missar saker som du inte har någon erfarenhet av. Som cyklister.
”Cyklisten dök upp från ingenstans”
När IF gjorde en undersökning förra året upptäckte de att bilister ofta inte sett cyklisten i korsningsolyckor. De skrev på sin blogg:
Cyklisten blir som en ”blind fläck” när bilföraren scannar av trafikmiljön.
(Läs mer: ”Bilister ser bara bilister”)
Brittiska Transport Research Laboratory och University of Strathclyde kom i en undersökning fram till att bilister som deltog hade lättare att kritisera cyklister för relativt små förseelser, samtidigt som de kunde ursäkta grövre regelbrott från andra bilister. Skälet är att de uppfattar andra bilister som ”vi” och cyklister blir då ”de”, de andra.
Samtidigt visar forskning att reflexer och signalfärgade kläder inte i sig ökar synligheten. När Ian Walker på University of Bath undersökte effekten av ”high-vis” kläder, alltså kläder utformade för extra synlighet, så var hans slutsats att de gjorde varken till eller ifrån:
– I’d note that there is a surprisingly substantial body of research which suggests there’s no real benefit to wearing [high-vis]. For example, a recent case-control study found no difference in accident likelihood between users and non-users. So it doesn’t seem to reduce accidents, and [his own research shows] it doesn’t seem to stop drivers getting close.
(Läs mer: High-viz on cyclists unlikely to stop dangerous overtaking)
Det skulle kunna betyda att oavsett hur mycket reflexer och signalfärger en cyklist klär sig i, så förblir cyklisten ändå något som riskerar att sorteras bort när hjärnan blixtsnabbt ska avgöra vad som är relevant eller inte.
Walker upptäckte också en märklig sak: Vita lastbilar var farligare för cyklister är röda lastbilar. Vilket ju verkade lite fånigt. Men, säger Walker i en intervju med tidningen the Psychologist 2012:
– Hatten av till den ur publiken som la ihop två och två och föreslog att det kunde bero på att de flesta röda lastbilar är postens lastbilar och deras förare cyklar ofta i tjänsten. De förstår alltså cyklister. Det passar in i idén som jag tittar på, att huvudproblemet med majoriteten av trafikanter är att de inte förstår behoven och beteendena som mindre grupper har. Så fort du har en grupp ur majoriteten som vet hur det är att vara i minoritetsgruppen, så förbättras beteendet.
Så, nyckeln till att få bättre synlighet för cyklister i trafiken är kanske inte att prata sig varm för reflexvästar, utan att öka kunskapen om cyklisters behov hos bilförarna. Som när taxibolaget Addisson Lee lät sina förare gå kurs. Eller som Transport for London lät ”tusentals” lastbilsförare göra samma sak.
Eller att fler cyklar – forskning visar att ju fler som cyklar, desto färre olyckor, något som kallas ”Safety in numbers”, eller ”Critical mass”. Teorin är att ju fler som cyklar desto svårare är det för andra trafikanter att sortera bort dem, likt gorillan i videoklippet ovan.
Alldeles oavsett känns det som att det behövs mer forskning och kanske mindre fokus på reflexvästar, för att öka trafiksäkerheten för cyklister.
Läs mer:
Drivers perception of cyclists (PDF)
High-viz on cyclists unlikely to stop dangerous overtaking
High-viz can’t solve drivers inattentional blindness and it’s promotion has failed
Campaigners celebrate as thousands more London lorry drivers in line for cyclist-awareness training
Brittiska taxibolaget Addison Lee gör sina förare cyklistmedvetna
Bilister ser bara bilister
Basketfilmen med gorillan är ju en dåligt jämförelse. Hade gorillan haft reflexväst hade det varit en bättre jämförelse. Svart är en färg som vi inte uppfattar speciellt bra.
Det går säkert att göra en liknande film där en gorilla har en reflexväst. Dock har du missat poängen om du hakar upp dig på det, det handlar om att se det man är van att se. Detta är ett vanligt tilltag, man söker efter små grejer som skiljer och försöker avfärda huvudpoängen mha dessa petitesser.
Nej, jag har inte missat poängen. Däremot är exemplen dåliga. Om man märker ut en sak som man inte är van att se så är det mer sannolikt att upptäcka den än om den än om den inte är märkt.
Syftet med reflexvästen är just att märka ut oskyddade trafikanter.
Exemplet med gorillan missar helt det perspektivet eftersom gorillan inte är märkt. Gorillan kan snarare jämföras med en cyklist utan reflexväst.
Sen är det så att argumentationsanalys är ett av mina intressen.
Reflexvästar är självklart ingen garanti för att man upptäcks i trafiken men jag vet inte heller någon som hävdar det. Däremot är det mer sannolikt att man upptäcks, oavsett om någon förväntar sig en cyklist eller ej, om man som cyklist bär en reflexväst.
Sen håller jag med om att det vore bättre med en trafikkultur där cyklister uppmärksammas mer. Däremot finns det ingen anledning att angripa användandet av reflexvästar.
Jo, du missar poängen. Den osynliga gorillan är ett exempel på inattentional blindness (https://en.wikipedia.org/wiki/Inattentional_blindness, http://www.theinvisiblegorilla.com/gorilla_experiment.html), att när man är fokuserad på en sak (i gerillafallet, att räkna passningar) missar man annat som försegår mitt framför näsan på en. I ett annat experiment var det en clown på en enhjuling (dock utan reflexväst).
Så om du är fokuserad på nåt annat, säg nåt som skulle bli en komplicerad situation i närtid med en eller flera andra bilar, kan du missa en cyklist även om denne är iklädd reflexväst och har fler lampor än en julgran.
Om det är vad blogginläggen vill poängtera så är argumentationen usel. Då är det också klart att man missar poängen. Om syftet är att lyfta inattentional blindness så bör man argumentera annorlunda och inte klaga på reflexvästar.
Om man hamnar i ett sådant stadium så anser jag för övrigt att man inte bör framföra ett fordon i trafiken över huvud taget.
Däremot har jag förståelse för att man kan missa oskyddade trafikanter då de är mindre till storlek och därför ibland kräver ett medvetet avsökande för att hitta i döda vinklar eller bakom a-stolparna. De kan även synas dåligt när de står stilla. Om man inte aktivt letar kan man missa dem.
Men blir man så ofokuserad att man missar en synlig oskyddad trafikant så tycker inte jag att man bör köra bil.
Tyvärr är det nog så att alla lider av den blindheten….
Den finns säkert inom oss alla. Däremot behöver den inte visa sig. Precis som en tredjedel upptäcker det röda korset som tas upp i bloggartikeln så finns det även andra studier som visar att ungefär en tredjedel faktiskt upptäcker oskyddade trafikanter i situationer där resten missar dem. Vissa är alltså helt enkelt bättre på att upptäcka saker.
Själv försöker jag alltid aktivt och koncentrerat söka efter oskyddade trafikanter där jag vet att de kan förekomma. Men ska man göra det så kan man inte köra på rutin och känsla som många gör.
Jag har även upptäckt att allmän stress påverkar oerhört mycket. Och om vi har många som stressar i samhället så kanske det kan vara en delförklaring till problemen. Det jag syftar på är alltså inte hur stressig situationen är i trafiken utan om man exempelvis har sovit dåligt eller stressat på jobbet eller hemma.
Du verkar ha missat att detta är ett blogginlägg och inte VM-finalen i retorik. Som jag ser det är blogginlägget inte alls uselt.
1. Han berättar att han har köpt en jacka som ska stå emot regn.
2. Han valde en knallgul för ökad synlighet.
3. Han nämner att det finns en blindhet för ovidkommande saker när man tittar efter annat.
4. Han nämner att forskning visar att reflexvästar inte verkar öka synligheten.
5. Filmklipp med gorillan.
6. Länk till artikel om reflexvästforskning.
Ja, detta är väl inte den perfekta argumentationsdispositionen som du fick lära dig på gymnasiet (inledning, bakgrund, tes, tre argument etc) men jag förstår inte din upprörda ton. Det är nästan så jag misstänker att du äger en reflexvästfabrik och känner din framtida inkomst hotad.
Haha 😀
Nej jag äger ingen reflexvästfabrik. Jag är bara allmänt trött på dålig argumentation och bristande logiska resonemang. Och jag var på dåligt humör igår 🙂
Sen fick jag inte lära mig speciellt mycket argumentation på gymnasiet utan det har jag lärt mig på senare år då jag har ämnet som ett intresse.
Nu finns det ju betydligt mer forskning om reflexvästar och färger än just den specifika studien. Problemet med den studie som det hänvisas till är att det är för komplexa orsakssamband och därför blir det svårt att dra någon direkt slutsats.
Det finns andra studier gjorda under mer isolerade och kontrollerade former vilket gör att det är lättare att dra starkare slutsatser och som visar att reflexer samt deras placering påverkar hur lätt vi uppfattar en trafikant. Det finns också mängder med forskning gjort på vår syn som entydigt visar att kontrasten mellan ett föremål och dess omgivning har betydelse.
Sen finns det forskning som visar just att vi lätt kan missa oskyddade trafikanter.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25772100
Nu är ju forskning ofta en mycket bättre indikator på hur saker de facto ÄR, men jag blir förvånad över de här forskningsresultaten. Jag cyklar ibland med en enkel reflexväst (en reflexslinga som går i kors över bröstet och ryggen) och märker en markant skillnad mellan hur bilister beter sig då jämfört med jag inte har den på mig, och/eller dagtid. Har jag på mig den stannar de ofta till LÅNGT innan de kommer nära mig, det händer aldrig annars. Kan bara dra slutsatsen att det beror på att jag syns bättre med den än vad jag gör utan den. Att även de som bara ”inte ser” cyklister ser mig med den.
Sen är ju frågan om de skulle fortsätta eller sluta att se mig om alla andra också hade rejält med reflexer på sig…
(sen måste jag tillägga att det är grymt mycket mer sympatiskt med reflexer än med starka lampor på mötande cyklister, båda syns, men med de med reflexer slipper man vara halvblind i fem minuter efter mötet).
Ett annat sätt att synas är att göra som Honda gjort och utforma fronten på en mc så den påminner om ett ansikte, http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article244044.ece, eftersom vi reagerar på det. Kanske läge att designa reflexvästar med ansikten på mage och rygg.
En grundförutsättning för att bilisten ska kunna ta hänsyn till cyklisten är att denne går att urskilja från bakgrunden. Att en väst i gäll färg är lättare att urskilja tar åtminstone jag för givet och genom att ha en sådan så har man åtminstone gett bilföraren en chans att reagera.
Största säkerheten för cyklister är antalet som är ute och cyklar, om man kräver hjälm, säkerhetsväst och kanske airbag så kommer det absolut folk att välja bort cykel, vare sig kravet kommer genom grupptryck eller lagen.
Tror du inte på resultaten som länkas ovan? Anekdotiskt så gäller det för mig också, det gör inget att jag har ~3 st lampor framåt, och massor med reflexer på lådcykeln bilar missar mig ändå. Någonstans måste väl gränsen dras, annars kommer alla cyklar behöva saftblandare (vilket skulle vara ganska billigt och praktiskt om det var obligatoriskt).
Jag kan säga att jag sitter och tittar efter cyklister när jag åker bil. Då noterar jag ofta när svartklädda cyklister och fotgängare försvinner t ex mot en bakgrund av mörka barrträd i stark sol mitt på dagen, eller på en gångcykelbana i skugga relativt en starkt upplyst körbana. Sedan får jag ibland en känsla av att när ALLA har fluorescerande reflexkläder och blinkade lampor syns de sämre … det blir bara en del av trafikbruset inne i stan, det blir för många ljuspunkter som istället filtreras bort.
Har man svårt att se en svartklädd cyklist i fullt dagsljus bör man noga överväga om man verkligen är i stånd att köra bil.
Alltså svart syns väldigt dåligt generellt. Det gäller även på dagtid, det har något med vår synförmåga att göra. Även svarta bilar syns sämre.
Jag missar själv ibland just svartklädda trafikanter och fordon i perferin. I övrigt så brukar jag vara väldigt bra på att uppmärksamma andra saker i trafiken, till och med vilt i mörker. Det har fått mig att fundera på om det är något med svart som vår syn har svårt att uppfatta, åtminstone verkar det vara så hos mig. Samtidigt har jag också anammat ett mer aktivt avsökande för att just upptäcka ”osynliga” trafikanter och fordon. Med det märker jag också att jag upptäcker dessa mycket tidigare än mina vänner.
Det här inlägget och forskningsgenomgången har så många intressanta implikationer bortom den konkreta frågan om cyklisters synlighet i trafiken. Tack!
Ytterligare en anledning till att ”cyklister kommer från ingenstans”, som jag upplevt mer än en gång, är att bilister, som bekant, kör för fort, långt över den hastighetsgräns som är satt för att man ska ha tid att observera sin omgivning. Den som kör 50 på 30-väg, hinner inte se det som behöver ses.
Tack för alla era fina inlägg, sakliga, prydliga, välargumenterade, insatta, förankrade i forskning, och så långt från konservativt motortryckande man kan komma.
Jag tror dock det inte nödvändigtvis är hastigheten som är det primära problemet. På 30-vägar kan det vara det primära problemet helt enkelt för att vägens förhållanden gör att det är riskfyllt att köra snabbare.
Däremot märker jag själv som medtrafikant ofta att den som kör är allmänt ouppmärksam på skyltning, omgivning och egen hastighet.
Det är alltså inte ett medvetet val att köra över hastighetsbegränsningarna utan det uppstår genom ett ouppmärksamt och slarvigt körande. Mobiler, medtrafikanter och tankar kan få föraren att tappa uppmärksamheten på trafiken.
En person som medvetet kör lite över hastighetsbegränsningarna men samtidigt är fokuserad på trafiken är nog ett mindre problem.
Bra blogginlägg! Jag gillar särskilt när ni refererar till bakomliggande studier och fakta – mycket bra att ha när när man diskuterar med ”totalt övertygade” personer. 🙂
Det händer ofta att bilar kör om mig i city bara för att precis framför mig svänga till höger så jag måste bromsa då bilisten ska göra en u-svång. Sjukt irriterande varje gång. Jag har ordentligt rött bakjlus på även dagtid så jag kan inte vara helt osynlig. Funderar på att köpa en paintballpistol och straffa bilisterna.
Denna situation känner nog alla igen sig i. Folk i bil känner ofta en press att köra om en cyklist oavsett situation. Antagligen för att de känner att de annars håller upp trafiken bakom, som när man ligger bakom en traktor på en landsväg med en svans av bilar efter sig, utan lucka att köra om. Problemet är bara att i stan funkar det inte likadant. Inte sällan kör en bilist om, för att precis efter omkörningen tvingas bromsa in pga nåt hinder eller en korsning.
Gjorde det en gång när jag övningskörde på mc – 16 år ung. Den skopa ovett jag fick efteråt av min körlärare lärde mej en läxa för livet, stort tack till honom!
Hanne Kjöller på DN föreslog att man som cyklist bör ha nåt hårt med sig, för sin egen säkerhets skull. Kanske en flaska i cykelkorgen om man har en?
Även som motorcyklist är man osynlig – när man ser ut som en vanlig motorcyklist. Under många år körde jag min blåvita Honda med kåpa, extralysen och röda strips på framgaffeln.Klädd i svart skinnställ och vit hjälm. Oj vad jag syntes – det övriga trafikanter såg var inte en knutte – de såg en MC-polis!
Idag cyklar jag trajk, ett rätt ovanligt fordon på vägarna härikring – och man ser mej väldigt bra – för man vet inte vad man ser utan måste kolla