På CES i Las Vegas presenterade Volvo i veckan sin nya cykelhjälm. Det kan verka märkligt att en biltillverkare släpper en cykelhjälm, och det är det. Men idén med cykelhjälmen som tagits fram i samarbete med hjälmtillverkaren POC, är att den tillsammans med en mobilapp ska varna Volvoförare och cyklister när de kommer för nära varandra.
Tanken är att hjälmen ”pratar” med bilen och berättar när cyklister är i närheten. Cyklisterna får i sin tur en varning att en bil finns i närheten genom att en lampa blinkar framtill på hjälmen.
Hjälmen ska till och med kunna få bilen att tvärstanna om risken för krock blir för stor. Det känns ju instinktivt rätt bra?
Tidningen Veckans affärer skriver:
Det innovativa konceptet är resultatet av ett helsvenskt samarbete mellan Volvo Cars, POC, tillverkare av skyddsutrustning för cyklister och skid- och snowboardåkare, samt Ericsson. Det innovativa, molnbaserade säkerhetskonceptet rymmer spännande utvecklingsmöjligheter och kommer att rädda liv bland alla oskyddade trafikanter, uppger Volvo Cars.
Förutom det frekventa användandet av ordet ”innovativa” och det faktum att vi ger oss in i getingboet ”Cyklisthjälm eller inte”, så ställer sig Cyklistbloggen tre frågor:
- Om den bara varnar Volvoförare är den väl rätt meningslös?
- Om alla cyklister har hjälmen, vad händer när man cyklar i stadsmiljö med hundratals, kanske tusentals cyklister och bilar samtidigt? Det lär ju bli ett fasligt blinkande och varnande.
- Varför bygga in den i en hjälm istället för som en tillsats till cykeln?
Det kanske klarnar framöver, vi får se.
För den som vill fördjupa sig finns en video också ftw:
https://www.youtube.com/watch?v=a9SFyPdwTYg#t=18
Tipstack till Mikael Ordenius/Twitter
Jag förstår inte riktigt hur någon kan tro att det där skulle funka. Uppenbarligen tänker man sig att positionsbestämningen ska ske med hjälp av telefonens GPS. Då kan man, i bästa fall, få en precision på något tiotal meter. I stadsmiljö ofta sämre än så. För att man ska få en rimlig chans att reagera krävs det då att varningen kommer redan när man är några tiotals meter från varandra, med tanke på att man har samma låga precision i både bilen och på cykeln. Förmodligen mer. Lägg därtiIl tidsfördröjningen i och med att enheterna kommunicerar via molnet. I praktiken kommer man bli varnad så fort en cykel och en bil befinner sig inom ett kvarter ifrån varandra och vad skulle en sådan varning ha för värde?
Det är ju uppenbart att den tekniska lösningen inte håller måttet, alldeles bortsett från andra aspekter, som att det skulle behöva vara ett obligatoriskt system för att det skulle göra någon vidare nytta. Eller att det inte är avståndet som innebär risk, utan om t.ex. bilen avser att göra en sväng och cykeln är skymd av en parkerad bil eller liknande. Eller att man behöver en indikation på i vilken riktning det andra fordonet befinner sig, inte bara ett blink att ”någonstans håller någon på att krocka med dig”.
Jag köper denna hjälm om alla taxibilar tvingas montera in den teknken sina taxibilar. Helst ska den tekniken även signalera som ett billarm om däcker nuddar ett cykelfält längre än 5 sek.
Annan framtida teknik som jag har på listan: det ska inte gå att vrida ordentligt på ratten om man inte först sätter på blinkers.
Annars är min teknikönskan att nån sätter upp trafikljuset innan korsningen vid Slussen som har försvunnit. Varje gång jag cyklar hem (söderut) ser jag bilar som passerar grönt ljus vid Hilton. Sedan bromsar de in för de blir osäkra över alla rödljus (det är för cyklar och gåbgtraikanter som finns kvar). När det blir grönt för oss kör bilarna och boom det blir kaos – varje gång.
Är det bara jag som ser detta? Snacka om att skapa en nonstop trafikkonflikt dygnet runt.
Det bäste vore väl om Volvo (Volvo Lastvagnar) tog och gjorde något åt den dödsfälla som ”döda vinkeln” innebär för oss cyklister?
http://www.gp.se/motor/1.924977-doda-vinkeln-livsfarlig-for-cyklister
Vore det inte bättre om skåbilar – och andra – gav fasen i att parkera i korsningar?
Ja, och det vore bättre om kommunerna slutade bygga dubbelriktade cykelbanor i stadsmiljö, som Cyklistbloggen så fint skrev om nyligen. De bidrar till att cyklister ”kommer från ingenstans” i korsningarna.
Inte helt genomtänkt analys. Eftersom dubbelriktade cykelbanor i regel har ett trafikljus vid varje korsning med bilväg, så finns det gott om tid att stå och titta på varandra medan man väntar på att det ska bli grönt. Korsande trafik har heller inte grönt samtidigt, så där väntar inga överraskningar. De cyklister som ”kommer från ingenstans” är framför allt cyklister som kommer bakifrån, på väg åt samma håll som bilisten, men som dolts i döda vinkeln.
Nej, vänta nu, dubbelriktade cykelbanor har INTE i regel trafikljus i varje korsning med bilväg. Det finns ingen sådan koppling. Dubbelriktade cykelbanor har trafikljus i lika stor eller liten utsträckning som övriga vägar.
I så fall är frågan ännu mer irrelevant…
Jag kände att vi tömde ut ämnet för eller mot dubbelriktade cykelbanor i stadsmiljö i går, men jag ville i alla fall påpeka att det inte finns någon koppling mellan dubbelriktat och signalreglering. Dessutom är det inte svårt att hitta dubbelriktade cykelbanor (eller rättare sagt, mest GC-banor) i Stockholms ytterstad utan signaler.
Jag skulle tro att det för Stockholms del rör sig om en korrelation utan kausalitet: innerstadens cykelbanor går i huvudsak längs de stora gatorna. Dessa är i hög grad signalreglerade och därför är en stor del av innerstadens cykelnät signalreglerat, dubbelriktat eller ej. I ytterstaden är trafikljusen mycket färre vilket innebär att ytterstadens cykelnät inte är signalreglerat.
Stockholm har för övrigt väldigt många trafiksignaler: i hela Gävle kommun finns t.ex. drygt 30 signalreglerade korsningar, av vilket givetvis följer att det på sin höjd finns drygt 30 signalreglerade korsningar i cykelnätet. I Örebro kommun finns något fler, men knappast fler än 50. I Luleå kommun något färre.
Jo, så är det nog. Och tar man med alla GC-vägar i hela landet så blir det nog ännu tydligare.
Därför tror jag det är viktigt att vi hela tiden håller tungan rätt i mun i dessa diskussioner och försöker undvika de stora generaliserande dragen. Det är helt olika sorters trafikmiljö på Götgatan, jämfört med Kanalvägen – eller Kaserngatan i Gävle och de bör behandlas olika.
Jag gick igenom mina cykelvägar och där var det lite både och.
Exempel:
Bohusgatan södergående, inget rödljus, vid rondellen, inget rödljus – båda cykelpassager. Strikt taget inga korsningar, men däremot tvingas man korsa över pga dubbelriktad cykelbana på bara ena sidan.
Kanalvägen södergående: Samma sak.
https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/12/Utsl%C3%A4ppet1.jpg
Däremot rödljus uppe vid övergången från Danvikstull, på ena överfarten. Dock inte på bussöverfarten:
https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/12/2014-12-05-16.30.02.jpg
Strandvägens kajsida: Inget rödljus i korsningen över bron, däremot vid Nybroplan.
Du kanske har hittat undantagen?
Min genomgång är:
Liljeholmsbron, Lilla Västerbron, cykelbanorna Lindhagensplan-Fridhemsplan, Strandvägen, Narvavägen, Valhallavägen, Ringvägen, Drottningholmsvägen, Bergslagsvägen, Solnavägen, Roslagsvägen – samtliga signalreglerade. Kom faktiskt inte på någon som inte var signalreglerad.
Södertäljevägen, Årstabergsvägen också signalreglerade. Arenaleden har jag undvikit, så den vet jag inget om.
Strandvägen är faktiskt inte signalreglerad över korsningen Djurgårdsbron. Egentligen inte heller i utfarten i den dubbelriktade i allén.
https://www.google.se/maps/@59.331673,18.0939915,3a,75y,238.9h,74.58t/data=!3m4!1e1!3m2!1sm2vgIIkLS3wHncRRKVJjug!2e0
https://www.google.se/maps/@59.3317725,18.0932735,3a,75y,278.23h,74.77t/data=!3m4!1e1!3m2!1sQnVXWRh4t5b57tgFF3njrQ!2e0
Stadsgårdsleden, avfarten ner mot Vikingterminalen är visserligen signalreglerad, men med grönt för svängande samtidigt som grönt för cyklister – från bägge riktningar.
I Nacka, Sickla Industriväg, är det dubbelriktat och G/C-bana utan mittlinje, och bara cykelöverfarter:
https://www.google.se/maps/@59.3040247,18.1174321,3a,75y,42.86h,81.7t/data=!3m4!1e1!3m2!1sd5W6pP5WuFcRwVO6hyup1Q!2e0
Signalreglerat, men grönt för både dubbelriktad cykeltrafik och svängande trafik nere vid Båtbyggargatan:
https://www.google.se/maps/@59.3055438,18.1136689,3a,75y,22.03h,81.53t/data=!3m4!1e1!3m2!1sa08W158NKrizPFHKC43xwQ!2e0
Den här är kanske lite löjlig eftersom trafiken är så låg, men Gustav Adolfstorg, utfart utan signal:
https://www.google.se/maps/@59.3297043,18.0691287,3a,75y,55.04h,69.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1sBBWuPgDJxSgnXYOS9Q0BgA!2e0
Och korsning i kurva utan signal:
https://www.google.se/maps/@59.3302613,18.0710207,3a,75y,75.64h,69.29t/data=!3m4!1e1!3m2!1ssWbxdWf8L7YR73PIXmN6jw!2e0
Den här är direkt bisarr, dubbelriktad från ena hållet ut i enkelriktad åt andra hållet, men skyltat i bägge riktningar och ingen signal:
https://www.google.se/maps/@59.3266889,18.0653434,3a,75y,176.23h,62.03t/data=!3m4!1e1!3m2!1sWkS1jxWUbBBaHQztqK3WWg!2e0
Stadshusinfarten:
https://www.google.se/maps/@59.3270735,18.0531459,3a,75y,121.45h,73.54t/data=!3m4!1e1!3m2!1s8VgT4-76APOzl2Vtekv23w!2e0
Norrmälarstrand:
https://www.google.se/maps/@59.3266197,18.0458769,3a,75y,43.29h,69.63t/data=!3m4!1e1!3m2!1snTsNXK9NSEpJUj9kXvWsJw!2e0
Stora delar av Nynäsvägen:
https://www.google.se/maps/@59.2863867,18.088479,3a,75y,304.96h,76.63t/data=!3m4!1e1!3m2!1sWep6F9mc6uqPquRE1z5xMA!2e0
https://www.google.se/maps/@59.2814275,18.091431,3a,75y,353h,84.08t/data=!3m4!1e1!3m2!1sOKnLrrXUjZR9oBBxG5PASg!2e0
Många undantag. Men som sagt, kanske fel artikel. Och att jag skjuter på kvällstädningen hemma just nu…
Du har forskningen emot dig Anders. Även Trafikverkets och SKL:s handbok om cykelbanor och myndigheterna i Danmark anser samma sak. Enkelriktade cykelbanor är säkrare i stadsmiljö än dubbelriktade.
Nej – det här har vi gått igenom i förra tråden (som nu blivit ganska rörig och svårläst).
Det finns inte underlag att dra sådan slutsatser mer än möjligen på ett mycket generellt plan – och då skjuter vi mygg med kanoner, dvs missar en oerhörd massa win-win-situationer för att vara på absolut säkra sidan.
Men man kan ju som sagt göra cyklingen idiotsäker genom att ta bort alla fördelar med cyklingen så att folk slutar cykla – då minskar ju cykelolyckorna.
Jag är skeptisk!
Kommer det leda till att volvoförare får en falsk trygghet och kommer köra mindre säkert och observant? Vad händer då när de träffar på en cyklist utan en sådan hjälm? Eller en fotgängare/skateboard-åkare/något annat.
Kommer cyklister med hjälmen få en falsk trygghet? Vad händer när de träffar på en bilist i något som inte är en (ny) volvo?
Konstant mobiluppkopplad hjälm känns som en batterislukare – vad händer när batteriet tar slut eller mobilnätets täckning upphör?
Hur kommer folk lura systemet? Kommer ungdomar roa sig med att sätta hjul på hjälmen och rulla ut den nära bilar för att tvinga fram en tvärnit.
Ärligt talar verkar det här skapa långt fler problem än det löser.
Jag tror man som cyklist rätt snart kommer tycka det är jobbigt med en lampa som blinkar en i ögonen konstant när man cyklar i stan (kolla på videon!)
För att inte tala om integritetsproblemet. Är det helt OK att vem som helst kan få veta exakt på metern var du är och har varit hela tiden? Är det inte tillräckligt illa att teleoperatörerna har koll på vilken basstation du är närmast?