I somras skrev vi om de nya parkeringsplatser för cyklar som Stockholms Stad placerar ut under namnet ”Stockholmshagen”.
Men de visade sig vara enkla att montera loss så att cyklarna blir ett lätt byte för tjuvar.
(Läs mer: Är Stockholms nya cykelställ en cykeltjuvs dröm?)
Men sedan vi skrev om hur det räcker med enkla verktyg för att få loss stolpen man låser fast vid, upptäcker vi att Trafikkontoret varit ute och svetsat igen bultarna. Då blir det ju betydligt knepigare att få loss dem. Så, problem solved!
Lysande.
Ännu lite bättre, I guess. Monteringen av dessa ställ har som brukligt gått en del turer innan man fått det ens i närheten av godkänt. Man ser ju även de tidigare bultarna från när fästet var monterat åt fel ledd (längs med istället för korrekta tvärs med röret för stabilitetens skull).
Har samma gjorts på skruvarna som fäster mot ”själva stället”? Om inte, vad säger Dmitri? Är de säkrade eller bara anningen bökigare för tjuven? Jag funderar på om det räcker att frikoppla röret från stället och bara vrida röret eftersom det är gängat i på mark-sidan. Annars har man väl en jävla hävstång för att bräcka den gängade stången.
Söndagens ris: Götgatan plogad (till synes tidigare under dagen), men inte fan var cykelbanan det. Där var det spårad slask som gällde. Tycker sopsaltaren gått glest på mina pendlarsträckor, om alls, när det väl slaskat och fryst i vinter (götgatan, hornsgatan, skeppsbron).