To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Kl 13. Södermalm>City. Inget plogat. I början på götgatsbacken neråt halkar jag dessutom omkul i det decimeterdjupa slasket. Mina Marathon Winter 50×559 200 dubb är helt igentäppta med slask. Där om nånstans borde vara superprio med tanke på genomströmningen och lutningen. Skeppsbron norrgående är cykelbanan inte plogad. Jag vill inte slå mig igen så jag tar vägbanan. Där är allt slask sönderpressad smält och ansamlad i pölar, men jag är redan blöt.
Kl 15 City>Kungsholmen>City. Rullar i körbanan och cykelfälten lite halvt om halvt. Funkar fint. Högt trafikerade vägar. Den mesta slask är riktigt blöt och pressas undan lätt även av något så lätt som en cyklist.
Kl 1730 City>Solna. Cykelfälten/banorna längs Torsgatan liksom Solnavägen är plogade, men inte alls just vid cykelparkeringarna utanför Torsplan!
Kl 19 Solna>Södermalm. Plogat/bra underlag fram till Vasabron som bara fått ett svep med plogen. Mestadels på trottoaren, bara cirka en trededel av cykelbanan är användbar. Hela munkbroleden, upp till slussen och början på hornsgatan är välplogad/sopad. Rosenlundsparken är bara plogad längs en sträcka. Resten är vit packad snö – vilket ändå är bättre än slask.
För en gångs skull hade Solna plogat (oprioriterade stråk) och sopsaltat (prioriterat stråk) när jag cyklade hem vid 17.30. All cred till dem. Cykelbanor i innerstaden var däremot inte påbörjade, jag valde med omsorg så att jag kunde köra bilväg genom stan (Linnégatan + Kungsgatan istället för Strandvägen + Kungsholms strand t ex).
Inget vidare, men innerstaden har aldrig varit bra snöröjd för cyklister eller fotgängare.
Jag körde hem vid 15-tiden, och då var det INTE bra. Det var inte plogat någonstans, utom mellan Rosenbad och macken på Norr Mälarstrand (där jag körde om sopsaltaren). Önskar den där sopsaltaren hade GPS så man visste var den hade varit och var den var ”just nu”. Då hade jag kunnat lämna jobbet en kvart senare men förmodligen kommit hem vid samma tid.
Blev även rätt förbannad vid Alvik, där en plogbil (liten av gångvägsstorlek) kom körande på en oplogad cykelbana UTAN ATT PLOGA. Han satte ned plogen först senare. Kan hen inte ploga när hen ändå kör där, liksom, istället för att använda cykelbanan som bara transportväg? Det var ingen lång bit, så det handlar om förlorade sekunder…