I helgen vräkte snön ner – och la sig som en tung våt filt över vägarna. Därför valde jag för säkerhets skull att cykla Stadsgårdsleden – vilket innebar att jag cyklade på sopsaltade vägar nästan hela vägen till Slussen.
Med tidigare vintrars asfaltsrena cykelbanor kändes det som en säker satsning. Det var det inte.
Det var nog det sämsta underlaget jag cyklat på sedan jag började vintercykla 2004. Det var som att köra puckelpist. Hela vägen var täckt av små isbulor och isspår. Snön var borta, men jösses vad med hård och ojämn is.
Den snön blev som en tjock blöt filt. Som låg kvar. Sedan är min teori att sopsaltaren kom försent – när blötsnön redan hunnit frysa till ett ispansar.
Jag misstänker att man antingen hade varit tvungen att ploga omedelbart på lördagkväll och sedan kört sopsaltaren på torrsnön på tidig måndagmorgon. Eller skiftat till traditionell snöröjning på måndagmorgon.
Nu blev det istället så att man körde sopsaltaren, tog bort torrsnön och blottade ispansaren under. Dessutom här och var fick man bort isen ner till asfalt, vilket gjorde det ännu spårigare.
Men jag vet inte. Om någon kompetent snöröjare, eller från kommunen läser det här, får ni gärna lämna en kommentar nedan.
Jag klippte ihop en jämförelse med hur det var i december 2012. Då hade det vräkt ner stora mängder snö några dagar och det talades om ”snökaos” i stan.
(Läs mer: Snöcykling forts…)
Så här såg det ut:
Hur såg det ut på din cykelväg?
Kunde vara förlåtet o den första dagen, men efter att ha cyklat hem stadsgårdsleden fredag kväll (efter en vecka med plussgrader och regn)och den känns lika isig o knögglig så undrar man vad de håller på med. Alla bilvägar i stan är torra o fina! Är det detta de menar med hög prio på cykling?
Men NU ska det ju äntligen bli bra… http://www.dn.se/sthlm/stockholm-infor-jamstalld-snorojning/
Den som lever får se…
Sopsaltade partierna, helt okej men Nacka påbörjade snöröjningen sent (ser värmdövägen från mitt fönster). Men resten av Nacka tyckte jag var dåligt…. De måste ju röjs undsn när det är plusgrader, och skulle det här vara hemma i Norrland skulle det också var ute några team med rejäl hjullastare och lastbil så en del snö försvinner inte bara puttas undan.
Men det var ganska knepigt idag!!!
Igår var extremt svårt före med underkylt, mycket snö följt av plusgrader/regn följt av minusgrader. Hemma röjde jag till i princip hel barmark på morgonen, när jag sedan sen på kvällen skottade bort snön var det en ishinna i botten som inte gick att få bort utan att hacka.
Som amatör kan jag tänka mig att det ur röjningssynpunkt inte finns ett sämre väder än det vi haft nu de senaste två dagarna. Om röjningen hamnar fel med bara någon timme i förhållande till när snön faller så är det kört.
Den del av min cykelväg som består av cykelfält på vägen är förstås inte efterhållen på något sätt eller vis. Den består av snövallar. Det blir vägen istället.
Det är intressant att läsa vad ni skriver allihop, om hur dåligt det var.
Jag cyklade igår från farsta till kungsholmen, över slussen, och det var min första vintercykling sedan högstadiet för 25 år sedan.
Jag var positivt överraskad. Till stan var det nästan ingen snö alls, och jag hade inte stora problem utom på Götgatan. Där var det spårig is, och djävligt, tyckte jag.
Hem igår, samma väg, var däremot en pina, men med tanke på hur mycket snö det föll i under dagen igår, tycker jag ändå det var rätt ok. Jag behövde inte kliva av en enda gång, och var aldrig nära att ramla, men visst var det tungt uppför Skanstullsbron.
Det finns mycket kvar att göra, mycket att förbättra, som att anpassa snöröjning till plus-/minusgrader, och ”smida medan järnet är varmt” (snön är slask) och annat, men jag hade väntat mig något mycket mycket värre.
Där ser man vad olika förväntningar kan ha för resultat på upplevelsen. Idag cyklade jag INTE, för jag visste att det skulle vara glashalt överallt, och imorgon kommer minusgraderna igen, så då cyklar jag inte heller. Kanske cyklar jag inte alls förrän snö-säsongen är slut.
Men ändå.
Vad säger Ulla ”imponerar inte” Hamiltons efterträdare om situationen? Är det samma visa där?
Uppsalas
Antagligen var det inte lika våt blötsnö i Uppsala. På söndagen plogat till tunt packad snö med grus. Måndag morgon bart med sopsaltaren. Ändå mötte jag den i kväll….
Jag kan lägga till att ikväll höll jag på att slå runt på ett sopsaltat avsnitt. Smältvatten hade runnit över gc-banan och tydligen sköljt bort saltet för att sedan frysa på.
Bombering (lutning utåt från centrum) är uppenbarligen väldigt viktigt.
Noterat samma sak. Det verkar ibland som som gc-vägarna bara rullas ut ovanpå terrängen utan underarbeten och dränering. Ibland verkar de snarare VARA dräneringen. Vattnet från högre liggande smältande snö foljer gc-vägarna ner till dagvattenbrunnarna nere i viadukterna … Hur ofta ser ni en cykelväg/gc-väg med rännsten eller dike på var sida?
Pendlar längs Magelungsvägen, ingen plogning hela dan, snö som plogades bort från körbanan imorse hamnade på cykelbanan och står kvar där fortfarande, uppemot 20cm snö på vissa ställen, och där hjälper inga dubbar, man glider runt som en ballerina. Fick stiga av flera gånger då det var helt enkelt för mycket snö på banan. På Huddinge-sidan var det lättare, plogat och sandat så fort det slutade snöa, lagom till hemgång.
Varför plogades inte gc-banan längs Magelungsvägen idag mellan Älvsjö och Farsta, är det nån som vet?
Vilket innebär att biten där det är delad bana var det mer okej på gångbanan, blev densamma på hemvägen, moddmattan från vägen var inte första gången hela cykelbanan var nermoddad, då tog det visserligen inte lång tid innan den var bortsopad. Varför plogades och sopades varken Magelungsvägen och inte heller Älvsjövägen? Och varför var de inte ute ens när det slutade snöa i lördags? De skulle ju varit ute medans det snöade och en gång efter samt ytterligare en igår samt i morse! Istället har de har ju inte varit ute på hela helgen. Förstår inte.
De får mycket gärna förklara misslyckandet för det här är inte okej! Det ska inte ta en halvtimme längre att ta sig till jobbet för att det snöat lite! Och de var riktigt otrevliga när man ringde och felanmälde bana efter bana (sopsaltarstråk), och inte kallade de ut entreprenörer heller, att det var något lite bättre nu på kvällen hade vädergudarna sett till, ingen annan.
Jo kämpigt att cykla idag! Ont i armbågarna direkt på samma vis som jag fick i Glasgow när jag bodde där. Men där var det dåligt väglag jämt, dålig asfalt, hål och bulor överallt och (i relativa mått) inga cykelvägar.
Men jag har en möjlig teori att det helt enkelt snöade så länge att det därför inte plogades i tid. Har för mig att plogarna har ett system med klassificeringar på vägar som skall röjas X timmar efter att det slutat snö. Så om det snöade tillräckligt länge så kanske vårt problem skapades? För jag noterade hela helgen att inte bilvägarna plogades heller här i trakterna Bromma och Solna. Inte ens de väldigt stora vägarna.
Samma problem på plogade cykelbanan, Kungholms strand mot stadshuset, i morse, ojämn is, som en tvättbräda att köra på. Nu på hemvägen på kvällen var det inte plogat alls. Hade det snöat nån centimeter till hade jag fått gå.
Det där att man nästan inte tar sig hem med cykeln känns väldigt surt. Undrar om politiker och entreprenörer förstår att vi får problem när det töar (så att tidigare hårdpackad snö blir mjuk) och samtidigt snöar nytt. Behövs inte många centimetrar då för att det ska bli ofarbart.
Nu är jag inte professionell snöröjare, men jag har ingående studerat resultatet av olika typer av snöröjning under många år och jag tror precis som du, att man väntade med att snöröja tills blötsnön frusit till. Sedan är det griskört att få bort den oavsett om man använder sopsaltare eller traditionell snöröjning. En liten tröst är att det hade varit ungefär lika skumpigt om de använt vanlig plogtraktor för cykelbanebruk, efter att det frusit på. En rejäl skrapa med ordentligt marktryck kan möjligen rå på den typen av isbark, men de är alldeles för stora för att funka på de smala cykelbanorna. Vanliga små soptraktorer har rätt lågt marktryck på schaktbladet och lyckas ofta inte skrapa bort ens all nysnö utan lämnar ett lager ”halvpackad” snö kvar på cykelbanan.
Överhuvudtaget gäller det att göra rätt när temperaturen håller på och jiddrar upp och ner runt nollan. Om man inte lyckas få soprent från snö, utan det ligger kvar ett tunt lager när man snöröjt, måste man åka ut igen _innan_ temperaturen går från plus till minus nästa gång. Då har nämligen den kvarvarande snön omvandlats till slask eller modd av plusgraderna. Det funkar hyfsat att cykla i – det blir geggigt och ibland väldigt trögt, men är oftast ganska framkomligt. När detta fryser på är det dock kört – då har man precis sån isbark som du stötte på.
Ett väldigt vanligt scenario är följande:
1. Det snöar.
2. Väghållaren skickar ut en plogtraktor som plogar bort en del, ibland större delen, av snön. Dock väldigt sällan all snö. Det går olika bra att cykla i, beroende på hur mycket av snön plogtraktorn lyckades få bort.
3. Det blir töväder, varpå den kvarvarande snön blir slask eller modd.
4. Det fryser på igen och det blir ofarbar, knögglig isbark, som dessutom är omöjlig att få bort så länge det är minusgrader.
Här skulle man ju vilja få in en punkt 3,5, ”Åk ut och ploga bort allt slask, innan det hinner frysa till igen”, men det sker inte. Dels hoppas nog väghållare på att tövädret ska hålla i sig länge, så snön smälter bort av sig själv, och dels har det ju inte snöat på länge, dvs man behöver inte åka ut och ploga igen.
En av anledningarna till att väghållarna själva inte är medvetna om den här problematiken är förmodligen att ovannämnda metod funkar bra för bilvägar. Dels är de stora plogbilarna bättre på att få bort snö än de små plogtraktorerna, dels åker allt löst slask och modd bort så fort det blir tö och mjukt, eftersom breda och snabba bildäck skyfflar och lyfter undan allt löst på ett helt annat sätt än smala, långsamma cykeldäck. Det blir alltså ren asfalt ”av sig själv” när det töar, om det skulle ligga kvar snö på bilkörbanan. Dessutom, om det skulle vara ett väldigt kortvarigt töväder, så slasket trots allt inte hann åka bort, så hamrar bilarnas dubbdäck bort isbark på ett helt annat sätt än cykeldäck. Att skicka ut en plogbil (eller sopsaltare) när det inte snöat på länge, och det dessutom slagit om till tö, finns inte på väghållarens karta. Trots att det är precis det man måste göra om man inte ser till att få soprent från början. Men kriterierna för plogning idag är att det ska vara minst 6 cm snö på cykelbanorna. Gammal, packad snö räknas inte in i dessa 6 cm utan det är nysnö som räknas.
Jag tror inte man ska lasta sopsaltaren för att det uppstått knögglig isbark – sådan har jag stött på massor av även tidigare år, innan sopsaltaren gjorde entré – utan det är det faktum att man slarvat med slasket när temperaturen åkt omkring runt nollan. Tvärtom gör sopsaltaren det möjligt att verkligen få bort _all_ snö, till skillnad från de ineffektiva plogtraktorerna. Problemet är istället den snöröjningsstrategi man kör med.
Problemet nu, iallafall i norrort, var att vägbanorna var kalla när det började blötsnöa och snön frös fast direkt när den landade.
Ändå tycker jag att sopsaltaren gör ett bättre jobb än konevtionella plogar som nästan alltid lämnar minst 1cm modd.
Det verkar som om snöröjningen på nåt vis börjar i fel ända, istället för att bry sig om att cykelbanorna faktiskt går att cykla på, så är det viktiga att ett fordon avsett för snöröjning har dragit fram över ytan.
Om målet istället var hur cykelbanorna ser ut, inte nån sorts symbolisk handling där resultatet framstår som helt irrelevant, skulle det se annorlunda ut. Det skulle kosta mer, så klart, eftersom arbetet skulle behöva fortgå tills det faktiskt är färdigt.
I mitt område i Göteborg brukar snöröjningen rätt ofta jämna till blötsnön, som sedan fryser till en jämn och fin hockeyring utanför dörren. Hade varit bättre att strunta i att skotta, bara salta, om man nu inte har möjlighet att sopsalta.
Jag pendelcyklar stäckan Spånga-Hägersten. Nu på morgonen upplevde jag samma puckelpist på stäckan Brommaplan – Alvik. Det kändes som njurarna höll på att skaka loss. Bron mellan Essingen och Gröndal var mycket dåligt röjd och kändes farlig med tanke på kast som både jag och mötande fick samt att GC banan är väldigt smal.
Hemvägen var värre. Nästan inget snöröjt antingen var det guppigt som fn på gångsidan eller så ordentligt tungtrampat på cykelsidan. Nu hade dom inte så mycket tid på sig att röja iom snöfallet under dagen så man kanske inte skall klaga. Skall bli intressant att se hur det ser ut imorgon.
Kommer snön på lördag måste man snöröja – på lördag. Man kan inte vänta till efter en söndagkväll man vet kommer med en köldknäpp.
Uselt var ordet. Även min Contour-kamera skakade loss från fästet, men jag upptäckte det inte som du. Den ligger antagligen någonstans mellan Medis och Globen i snöslasket 🙁
Wow det suger. Men tack för tankeställaren – ska se till att sätta namn och tel i min nu. Om inte en lapp, så åtminstone i en fil på minneskortet. Fast har kameraskruv på min (mobius+case) och dessutom monterad på hjälm. Så allting dämpas. Blev tom besviken när sladdarna på de spårade cykelbanorna knappt märktes på videon. Det blev ingen ball actionvideo, utan det såg lika lojt ut som vanligt.
Riktigt jävligt hela vägen från Blåsut, över Skanstullsbron, Götgatan och sen Skeppsbron också. Lidingövägen ska vi inte prata om.
Där det var möjligt (Götgatan, Skeppsbron och Sturegatan) fick jag ta bilkörfältet som var mycket bättre.
Det är nog precis som du skriver, att det skulle röjts när snön föll. Inte orimligt för ”prioriterade pendlarstråk” tycker jag. Det är ju en självklarhet på bilvägarna att man även röjer på helger!