2014 har varit cyklisternas år på många sätt. Gnäll, kritik, ris, ros, tyckande och twittrande – allt fler har på något sätt pratat om cykling. Och det är bra! Cyklisterna börjar ta en så pass stor plats i stadsbilden att det tvingar fram reaktioner, något som är positivt men reaktionerna kan stundtals kan kännas olustiga. Det är dock – tror vi – en del i processen att se cykling som ett helt vanligt vardagsfenomen. Året har varit händelserikt och här är cyklingens 2014 från Cyklistbloggens horisont.
Januari
I Expressen skriver Krister Spolander, trafikexpert, Klas Elm, Svensk cykling, Anders Drougge, Cykelfrämjandet, Claes Unge, Trampkraft och Sven Hunhammar, Naturskyddsföreningen en svidande krönika om cykelinfrastrukturens eftersatthet. Man konstaterade bland annat att en (1) procent av cykelvägnätet höll acceptabel standard. Tyvärr är det svårt att säga att någon stor förändring skett under året.
Läs mer: Cykel- och gångpolitik utan mål och mening
Vi undrade hur många man får skjutsa på en last/lådcykel.
Läs mer: Hur många får man skjutsa på en lådcykel).
Hur vill ni ha era cykelvägar? Det undrade Christian och gav en del förslag.
Läs mer: Hur vill du ha dina cykelvägar?
Februari
Vi, liksom tidningen The Austin Post, konstaterade att cykel är snabbare än bil i stadstrafik. Här tog cykelfärden 22 minuter och bildfärden (wait for it) en och en halv timme!
Läs mer: Cykel går fortare
Erik Tetteroo och är konsult inom stadsutveckling och hållbar mobilitet och en del av Dutch Cycling Embassy. Nu skulle han till Stockholm med sin fru och ville gärna testa att cykla. Men i februari finns inga lånecyklar. Då slöt Cyklistbloggens läsare upp! Läs Erik Tetteroos rapport om vintercykling i Stockholm.
Läs mer: En Holländare på cykel i Stockholm
Stockholms egen Tyck till-app såg dagens ljus. En hyfsad början, med tillägget att man måste kategorisera sin synpunkt som ”Klagomål” för att få feedback.
Läs mer: Stadens tyck till-app äntligen här
Vi har sedan ett tag tillbaka vår egen Facebook-grupp ”Cyklistbubblan” och nu startade även lokaltidningsförlaget Direktpress en egen Facebookgrupp för cyklister i Stockholm. Kul! Vi tipsar om fler cykelgrupper i vår post.
Läs mer: Ny cyklistgrupp för stockholmcyklister
Slussenbygget tuffade på och erbjöd mycket bryderi för de flesta trafikanter. På Katarinavägen blev det så här illa.
Läs mer: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen.
Christian skrev några rader om varför vi cyklar på vintern.
Läs mer: Varför cyklar vi?
Mars
Vi jublade lite lätt om det nya cykelstället ”Stockholmshagen”.
Läs mer: Nya cykelställ till Stockholm
I Örebro slog försöket ”Urbanist 2” fast att reflexväst invaggar bäraren i falsk säkerhet. Slutsatserna utifrån projektet är att det viktigaste är var på kroppen reflexerna sitter – de ska sitta på huvud, armar, fötter, alltså kroppsdelar som man som cyklist rör på när man cyklar.
Läs mer: Reflexväst ger falsk trygghet i mörker
Vi konstaterade att cyklister inte behöver sätta ned foten vid stoppskylt. Det räcker med att stå stilla.
Läs mer: Nej, cyklister måste inte sätta ned foten vid stoppskylt
Folkungagatan i Stockholm blev äntligen klar efter en lång ombyggnad. I vanlig ordning var cyklistlösningarna … halvhjärtade. Glöm inte kika i kommentarerna.
Läs mer: Vi målar hit å vi målar dit
Tidningen Dagens Nyheter konstaterade att endast 10 av 130 bilister höll laglig hastighet på Västerbron i Stockholm. Svaret kom från staden några månader senare: Höj hastighetsgränsen från 50 till 60 km/tim! Facepalm, någon?
Läs mer: Anpassa hastigheten efter oskyddade trafikanter, inte efter hur folk kör
April
Det blev varmt tidigt på våren, vilket också gjorde att många tog ut cykeln tidigt. Härligt! Mindre härligt är stöldrisken. Vi skrev ett antal tips om hur du får ha cykeln kvar.
Vi skrev lite surt om myten om de laglösa cyklisterna, en bild som ofta tas upp och förstärks av media. Fördomar får ofta stå helt oemotsagda. Varför?
Läs mer: Cyklister är trafikens lagbrytare
På samma bog skrev vi om hur det blir när media skriver om cykling.
Läs mer: När ledarskribenterna upptäcker cykling
Polisen postade ett antal tips för att bli en ”Säker cyklist”. Tyvärr var det mest skrämmande statistik och hot om böter och inga tips eller råd alls. Därför passade vi på att bjuda på våra bästa råd för vår- och sommarcyklisterna.
Läs mer: Välkomna cyklister
Vi skojade till det med att tipsa om hashtaggen #ReplaceBikeWithCar. Hur funkar den? Jo, tanken är alltså att byta ut ordet ”cykel” i alla de där kommentarer cykelskeptiker brukar gödsla Twitter och kommentarsfält med och ersätta det med ”bil”.
Läs mer: Byt ut ”cykel” mot ”bil” hashtag poppis på Twitter
https://twitter.com/Cyklistbloggen/status/452424359853187072
Första april berättade vi om nya försöket ”Pilotplats bil” för att främja lite extra för bilisterna. Bland annat genom att ställa ut betongsuggor lite på måfå.
Läs mer: Stockholm startar pilotplats bil
Maj
En stillastående kranlastbil med stödbenen ute skulle få friskt med varningsskyltar i en bilväg. Men på cykelväg? Not so much, konstaterade Cécile Everett. En annan som konstaterade detta var Anders Bäckman 2011. Han cyklade rätt in i ett stödben och bröt nacken.
Läs mer: Varningskyltar varnar för farliga hinder i cykelbanan. När de används.
Äntligen så började sedan länge emotsedda Pilotplats cykel på Götgatan i Stockholm! Det betyder:
Projektet Pilotplats Cykel vill bidra till att cykelåtgärder utformas på ett sätt som gör cykling mer attraktivt och samtidigt minimerar konsekvenserna för andra. Dessutom ska Pilotplats Cykel fungera som en s.k. testbädd för företag och organisationer som vill pröva sina cykelrelaterade produkter och tjänster i verklig gatumiljö och under cyklisters och andra medborgares aktiva medverkan.
Läs mer: Äntligen börjar Pilotplats Cykel!
Staden delade ut sina ”Tack för att du cyklar”-påsar och de var bättre än på många år. Men bara några dagar senare stängdes cykelvägen ”Arenaleden av”. Orsak? ”Högriskmatch” på Tele2 Arena. Och så kommer det alltid att vara, för att staden snålade in när de byggde cykelvägarna.
Läs mer: Stockholm: tack för att du hycklar
Kors i taket! Polisen började bötfälla bilister som parkerat i cykelfälten!
Läs mer: Kommunen jagar felparkerare i cykelfält
Under hösten har vi ägnat mycket tid åt att prata om Nollvisionen. Vi nosade på ämnet redan i maj.
Läs mer: Nollvisionen, inget för cyklister?
Vi betackade oss för att vara med i Brottscentralen i TV4. Vi såg redan tidigt att vi bara skulle få försvara landets cyklister vilket alltid är lite otacksamt när vinkeln på programmet redan är satt och man buntar ihop alla cyklister till en stor lagbrytande klump. Lars Strömgren från Cykelfrämjandet fick istället den otacksamma uppgiften, som han skötte med bravur.
Läs mer: FLASH: Vissa cyklister bryter mot lagen. Precis som alla andra.
Juni
Vi började månaden med att berätta om Runda vägen i Alvik och dess motsägande skyltar. Det skulle visa sig bli en lång och utragen följetong om kommunens skyltkaos för cyklister.
Läs mer: Skyltkaos på Runda vägen i Alvik
Efter en promenad på Götgatan kunde vi glatt konstatera att Pilotplats cykel såg mycket lovande ut. Hurra!
Läs mer: Jäklar i min lilla låda – det ser bra ut på Götgatan
Vi konstaterade att korsande fordonstrafik faktiskt har väjningsplikt när cykelfältet plötsligt svänger vänster tvärs över gatan som korsar körbanan, som t. ex. på Vasagatan i Stockholm. Dock kan vi inte råda någon att lita på det, för er egen säkerhets skull.
Läs mer: Svängande cykelfält – vem har väjningsplikt?
Vår fototävling avslutades. Här är vinnarbilden!
Läs mer: Fototävlingen: första plats
Diskuterar du tillräckligt länge på internet kommer någon till slut att beskylla motståndaren för att vara nazist. Men cyklisternas egen Godwins lag handlar om lycra, dyr cykel och Tour de France.
Läs mer: Cyklisternas egen Godwins lag
Juli
”Välkommen till en sex kilometer lång konstnärlig upplevelse längs Klarälven!”. Ett konstprojekt som innebär att man gör roliga saker med vägmarkeringarna. Märkligt att man inte gjorde det på närliggande E18, tycker vi.
Läs mer: ”Konst på cykelväg”
Vi gör lilla vågen när Trafikverket ska börja bötfälla de som parkerar i cykelfälten.
Läs mer: Så prioriterar Trafikkontoret trafikböter
Augusti
Ett litet bakslag för de nya cykelställen på Götgatan: det går att skruva bort dem med vanliga verktyg.
Läs mer: Är Stockholms nya cykelställ en cykeltjuvs dröm?
”Ni cyklar hela tiden på trottoarerna”, får man höra ofta. Men ofta kan det vara sådana här totalotydliga och värdelösa Gång/Cykelbanor.
Läs mer: Trottoarcykling
Höstens stora ledord var framkomlighet. Christian kickstartade med två poster som förklarar varför. Här är den första. Måsteläsning!
Läs mer: Vi måste prata om framkomlighet
Podcastpremiär för Cyklistbloggen! Vi var med och pratade cykling i Magnus Ormestads utmärkta podd Husky. Läs mer: Hör Cyklistbloggen i podcasten Husky
Premiär även för väjningsplikt för cykelöverfarterna! I praktiken betyder detta … ja, vadå?
Läs mer: Nu införs väjningsplikt vid cykelöverfarter
September
SUV kraschar cykelkarnevalen. Bokstavligt alltså.
Läs mer: Inte bara glädje när Cykelkarnevalen passerar
Vi gillar polisen, men när det gäller cykling är det bra ifall fler kollar fakta och kanske … cyklar lite?
Läs mer: När poliser har fördomar om cyklister
Christian tog sig vatten över huvudet och byxorna en regnig septemberdag. Därför undrade han: vad ska man ha för byxor när man cyklar i regn?
Läs mer: Efter en dag med blöta byxor: Vad ska man ha på sig?
Rödljuskörning engagerar. Det blev vi varse efter denna post. I diverse medier pekas cyklister ut som rödljuskörande marodörer. Men är det verkligen sant?
Läs mer: En cyklist kör mot rött, men fyra bilar…
Oktober
Alltför ofta blir det fel på helt nyanlagda cykelvägar. Som i Solna, där parkerade cyklar sticker rakt ut i cykelvägen. Både parkering och cykelbana är helt splitternya. Fail!
Läs mer: Cykelparkering i vägen för pendlingsstråk till Solna
I maj blev det viss uppståndelse för att att Trafikkontoret ställt stolpar mitt i cykelvägen. De fick plockas bort illa kvickt. Nu hände det igen – denna gång stod Exploateringskontoret för missen. Det här blev en långkörare.
Läs mer: Stolpar i nybyggt pendlingsstråk
Jeroen var med i Södermalmsnytt och pratade cykling tillsammans med några tongivande smartskallar.
Läs mer: Jeroen är en pamp
Vi provade en elcykel – från IKEA! Och jodå, den var billig och bra. Men du slapp sätta ihop den med insexnyckel.
Läs mer: Vi provar elcykeln IKEA Folkvänlig
Vi hittade positiva nyheter i mediernas gnäll på cyklister.
Läs mer: Äntligen cyklistgnäll!
November
Vi fick förstahandsinformation om att airbag-cykelhjälmen Hövding fungerar. Här är berättelsen.
Läs mer: »Hello Hövding, your product works«
Christian cyklade förbi köerna när första snön föll den 6 november.
Läs mer: FÖRSTA SNÖN!
De första riktiga cykelöverfarterna dök upp i Gävle. Några som inte gillade det var Motormännens helnykterhetsförbund. Argumenten var kanske inte de du tror.
Läs mer: Miljön och cyklisters säkerhet. Se där, två argument mot cykelöverfarter
Nollvisionen – en framgångsrik svensk metod som räddar liv. Tyvärr gäller den inte cyklister. Det här måste du veta.
Läs mer: Nollvisionen – och varför den är viktig att känna till för cyklister
För några år sedan kallade Dagens Nyheter vintercykling för ”extremsport”. Nu testar samma tidning dubbdäck för cykel.
Läs mer: Från extremsport till dubbdäckstest
December
Vi skrev ett gäng tips till er som tänkte vintercykla, men också till dig som kör bil.
Läs mer: Snart är det snö och mörkt – sex tips till våra medtrafikanter
Exploateringskontorets missar på Kanalvägen fortsätter. Nu har man skickat brev till oss och flera andra. Samtidigt upptäcker vi flera fel på den helt nya cykelvägen.
Läs mer: Exploateringskontoret svarar om Kanalvägen
Vi upptäcker också att det är Exploateringskontoret som ligger bakom flera rejäla pinsamheter.
Läs mer: ”Bara två stolpar på relativt sett lång sträcka”
Vi konstaterade mot slutet av året att dubbelriktade cykelbanor lämnar övrigt att önska.
Läs mer: Därför är dubbelriktade cykelbanor värdelösa
Vi avslutar året med att visa upp några riktigt bra filmer från Nordirländska miljödepartementet. Temat är ”Respect everyones journey”, en fantastisk rubrik!
Läs mer: Fantastiskt kampanj från nordirländska miljödepartementet
Följ med oss under 2015
För Cyklistbloggens del har 2014 varit hektiskt, roligt och ni som läser är fler än någonsin. Vi snittar ofta över 12 000 besökare i veckan, vilket vi är ödmjukt tacksamma och glada över.
Så bäste läsare, stort tack för att du är med och läser, sprider, tipsar och kommenterar. Det är oerhört inspirerande. Nu ser vi fram emot ett strålande cykelår 2015!
Cykla lugnt.
/Christian och Jeroen
Bra jobbat, kommer läsa med intresse under 2015.
Hade varit intressant att veta vad som hände med den där SUV:en som körde in i karnevalståget, blev det någon påföljd?
Kan bara hålla med, ni är väldigt duktiga och håller hög nivå på bloggen. Webben flödar av starka åsikter – åt alla håll. Cyklistbloggen är ett av få sakliga, lösningsorienterade inslag på nätet. Keep it up!
Cyklistbloggen är den bästa bloggen! Låt oss nu hoppas på lite fler goda cykelnyheter i år. De nya styrande i Stadshuset har just nu ett öppet mål framför sig efter att Ulla Hamilton har lämnat plan. De kan få många gratispoäng om de siktar rätt. Tiden går och jag vill snart se lite resultat.
Ni är kort sagt: GRYMMA!!!